שנה אחרי שיצאה לדרך: כלל השלימה את רכישת מקס

חברת הביטוח קיבלה את כל האישורים ומעבירה לוורבורג פינקוס כבר עתה כ-800 מיליון שקל • בנוסף יועברו מניות של החברה האם כלל אחזקות בשווי של כ-380 מיליון שקל נוספים, שידללו את בעלי המניות בהם אלרוב של אלפרד אקירוב

יורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח וירון בלוך, יו''ר מקס / צילום: כדיה לוי, הדר דולן
יורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח וירון בלוך, יו''ר מקס / צילום: כדיה לוי, הדר דולן

כלל ביטוח השלימה את רכישת חברת כרטיסי האשראי מקס, שנה לאחר שחתמה על ההסכם הראשון מול קרן ההשקעות ורבורג פינקוס ששלטה בה. במסגרת העסקה, רוכשת קבוצת כלל את מלוא המניות של מקס לפי שווי של 2.47 מיליארד שקל (כולל חוב של 800 מיליון שקל שנושאת על גבה מקס), וזו תפעל לצד חברת הביטוח כחברה אחות.

התמורה נטו שתשלם כלל ביטוח עומדת על 1.54 מיליארד שקל. מתוכם תשלם כבר עתה כלל ביטוח 790 מיליון שקל במזומן נוסף על תשלום נדחה בסך 370 מיליון שקל, שישולם לא יאוחר מסוף אפריל 2024.

העלאות הריבית מחלחלות למשק: שלושה סימנים שהמשק הישראלי בהאטה
רשות התחרות מעכבת את מכירת קרנות הנאמנות של פסגות להפניקס  

כמו כן, תעביר כלל לבעלי המניות במקס (ורבורג פינקוס, מנורה מבטחים ואלייד) תמורה במניות שהוקצו במועד ההשלמה אשר שיקפה תמורה של כ-380 מיליון שקל. חלוקת מניות זו תדלל את בעלי המניות הקיימים בכלל, בהם אלרוב נדל"ן של איש העסקים אלפרד אקירוב, שניסה לאורך הדרך לטרפד את העסקה.

מחזיקים נוספים במקס היו עמיתי כלל ביטוח עצמה, שהחזיקו כ-9% מהמניות, והם קיבלו תמורה כספית עבור המניות כיוון שאינם יכולים להחזיק במניות החברה האם כלל אחזקות (הרוכשת).

השלמת עסקת מקס, מימין לשמאל: נביו דוצי, נציג ורבורג פינקוס בישראל, רון פאינרו מנכ''ל מקס, יורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח ופיננסים, ירון בלוך יו''ר מקס, חיים סאמט יו''ר דירקטוריון כלל כלל ביטוח ופיננסים.
 השלמת עסקת מקס, מימין לשמאל: נביו דוצי, נציג ורבורג פינקוס בישראל, רון פאינרו מנכ''ל מקס, יורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח ופיננסים, ירון בלוך יו''ר מקס, חיים סאמט יו''ר דירקטוריון כלל כלל ביטוח ופיננסים.


הפרדה עסקית ומגבלות

במקביל, רשות שוק ההון עדכנה את רישיון המבטח של החברה הבת כלל ביטוח, כשבין היתר נקבעו מגבלות באשר לקבלת ומסירת מידע בין חברת הביטוח לחברת כרטיסי האשראי ומגבלות בנוגע להפרדה בפעילותן העסקית.

עוד נקבע כי אנשי חברת הביטוח לא יוכלו לכהן בתפקידים בסוכנות הביטוח של מקס וכי סוכנות הביטוח לא תשווק את מוצרי כלל. נזכיר כי ברשות שוק ההון כיוונו תחילה לסגירת סוכנות הביטוח של מקס, אך בכלל התעקשו שזו תמשיך לפעול גם במחיר של אי שיווק מוצרי חברת הביטוח.

"התפתחות מתבקשת"

יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח ופיננסים, ציין כי "כלל ביטוח ופיננסים היא החלוצה בהובלת קפיצת המדרגה הבאה של שוק האשראי הצרכני. זה כשנה שאנו עמלים עם שותפינו על עסקה מורכבת זו, והשלמתה היום מהווה אבן דרך משמעותית מאוד עבור הקבוצה. אין לי ספק, כי השילוב של מקס כחלק מקבוצת כלל ביטוח, יגביר את התחרות בתחום האשראי הצרכני, לטובת המשק ולטובת הקבוצה, כפי שניתן לראות בימים אלה ממש.

ירון בלוך, יו"ר מקס ויועץ בכיר של ורבורג פנקוס, ציין כי דירקטוריון חברת כרטיסי האשראי יחד עם ההנהלה, הובילו בשנים האחרונות שינוי עסקי משמעותי "וזאת בתקופה מאתגרת במיוחד. שמנו דגש על פיתוח מנועי צמיחה ארוכי טווח, תוך הקפדה יתרה על ניהול סיכונים ובניית פלטפורמת אשראי מובילה. ההשקעה הרבה כבר באה לידי ביטוי בשיעורי צמיחה מובילים בענף וברווחיות מרשימה. רכישת החברה על ידי כלל ביטוח היא התפתחות טבעית ומתבקשת בענף, שתתרום להאצת התחרות ולהרחבת הצעות הערך לציבור העסקים והצרכנים בישראל.

עורכי הדין אלית אלקון ואלון פלד ממשרד גורניצקי GNY ליוו את Warburg Pincus בעסקה.