עשרות חברות הייטק שובתות: "שעת מבחן שבה אי-אפשר לעמוד מנגד"

כל חברות ההייטק הישראליות שהודיעו כי יאפשרו לעובדיהן לשבות בשתי היממות הקרובות, אפשרו להם לעשות זאת מבלי לספוג אובדן של ימי חופש • המצב שונה בקרב החברות הבינלאומיות

מיכה קאופמן, מנכ''ל פייבר / צילום: באדיבות Fiverr
מיכה קאופמן, מנכ''ל פייבר / צילום: באדיבות Fiverr

עשרות חברות הייטק ישראליות הצטרפו הבוקר (ב') לשביתת המחאה מיד לאחר מסיבת העיתונאים של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד. כמה מהן - כמו למשל נטורל אינטליג'נס וסקאיי (לשעבר קנשו) - שמנהליהן היו מראשוני המוחים נגד המהפכה המשפטית - הכריזו על שביתה כבר בשעות הבוקר. מיד לאחר מכן הצטרפו אליהן חדי-הקרן והחברות הציבוריות הישראליות שראשיהן מובילים את מטה מחאת ההייטק: וויקס, פייבר, איירון סורס (כיום יוניטי), דאזז ורדיס; אליהן הצטרפו גם ורביט, פאפאיה גלובל, פלייטיקה, פריון, קלטורה, פורטר, טאלון, דאזז, בוקאוויי, צ'ק (Cheq), פלאריום, אפוריה, אטרה וסימפליגוד.

עוד בליל המחאה על פיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט, הודיע מיכה קאופמן, מנכ"ל וממייסדי פייבר, על כוונתו להשבית את החברה: "לילה של תחושות קשות על קרע עמוק שנפער בעם שלנו", כתב. "אני מודיע על השבתת החברה בישראל מחר כדי לאפשר לכל מי שרוצה לצאת להפגנות. זו שעת מבחן שבה אי-אפשר לעמוד מנגד". 

חברות ההייטק, נתב"ג ומשרדי הממשלה: הרשימה המלאה של הגופים ששובתים כעת 
מאחורי הקלעים של השביתה חסרת התקדים נגד המהפכה המשפטית 
המשק בשביתה היסטורית, אז איך הבורסה קופצת והשקל מזנק בחדות? 

מטה המחאה לא מסתפק רק בעצירת החקיקה, אלא גם באופן מתואם עם מטה המאבק המרכזי במאבק לכינון חוקה בישראל. "ההייטק כסקטור יפעל בשיתוף-פעולה עם כל מגזרי המשק כדי לייצר את הפורום הרחב ביותר שמייצג את כל חלקי החברה הישראלית, כדי לאחות את הקרעים", נמסר מהמטה.

בין הקרנות שהודיעו על הצטרפותן לשביתה: טימאייט (Team8) של מפקד 8200 לשעבר נדב צפריר, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר רקפת רוסק-עמינח ומייסד פיוניר יובל טל; פיטנגו של חמי פרס ורמי קליש; NFX של גיגי לוי-וייס; וכן הקרנות קומרה, בסמר, בלאמברג, אמיתי ונצ'רס, טרי ונצ'רס, דיסרפטיב, בלאמברג ו-TLV פרטנרס. קרנות ההון סיכון היו גם אלה שסייעו לממן את המחאה ובין השאר ארגנו אוטובוסים שיסיעו מוחים מההייטק להפגנות בירושלים. 

ומה קורה אצל החברות הבינלאומיות? 

כל החברות הישראליות שהודיעו כי יאפשרו לעובדיהן לשבות בשתי היממות הקרובות, אפשרו להם לעשות זאת מבלי לספוג אובדן של ימי חופש. המצב שונה בקרב החברות הבינלאומיות. מבין אלה הייתה זו שוב מטא (פייסבוק) הראשונה להגיב לנושא ולאפשר לעובדי המרכז בישראל להצטרף לשביתה. בראש החברה בישראל עומדת עדי סופר-תאני, שנוטלת חלק פעיל בהיגוי מחאת ההייטק, ובשיחות פנימיות מתבטאת באופן קשה נגד המהפכה המשפטית.

גוגל ואנבידיה הצטרפו מיד לאחריה, אך בניגוד לחברות הישראליות, החברות הבינלאומיות אינן מעניקות יום חופש על חשבונן - ככל הנראה כדי לא להצטייר כמי שמתערב בענייני פנים.

עד כה לא התקבלה תגובה מאמזון ומאפל - זאת על אף שמנכ"ל אפל טים קוק ידוע כלוחם למען זכויות אדם ולהט"ב ומדבר על הנושא בפורומים אמריקאים.

גם מרכז המו"פ של מיקרוסופט טרם הודיע על מדיניות כלפי השובתים והסתפק בהנפת דגל ישראל ושלט עם הכיתוב "אין לי ארץ אחרת" על מבנה המשרדים שלו בהרצליה פיתוח.

במיקרוסופט ישראל - חברת המכירות של התאגיד הבינלאומי שאיננה קשורה במרכז הפיתוח - סירבו להתייחס למשבר בישראל. המנכ"ל אלון חיימוביץ' התייחס בשעת בוקר בכנס של בזק בינלאומי למשבר הכלכלי העולמי בלבד: "האינפלציה, קיצוץ המשרות, שערי המטבע, שמרנות והקפאת פרויקטים - המגמה העולמית תפסה אותנו פה בישראל", אמר. "בסביבה של אי-ודאות אחד הדברים החשובים הוא להמשיך ולהשקיע בהאצה טכנולוגית". למיקרוסופט יש חוזים עם הממשלה בישראל, אותם היא ככל הנראה לא מעוניינת לסכן.

אורן שגיא, מנכ"ל סיסקו ישראל, דווקא התייחס לאירועים, אך עשה זאת באופן דיפלומטי ומאוזן מבלי לקחת צד: "המטרה שלנו בחברה העולמית היא בניית גשרים לאפשרי, ולכן אנחנו חייבים לוודא - ללא קשר בין האם זה ימין או שמאל, חרדים או חילוניים - בסוף אין לנו מדינה אחרת. יש אנשים שבאמצע הלילה יוצאים ומפגינים מדם לבם, ומהצד שני ציבור נסער וחייבים למצוא את הדרך. אני שומע כרגע שיש שביתה כללית החל מעכשיו, נקווה לימים יותר טובים", אמר.