רווחי פוקס צנחו, אבל שכרו של הראל ויזל נותר 8.7 מיליון שקל

החורף החם, מכירת מלאים במבצע והתחזקות הדולר הם בין הסיבות לשחיקה שחווה רווחיות הרשתות המובילות • בסיכום שנתי נרשמה אומנם עלייה בהכנסות, בין היתר כתוצאה מסגר בתקופה המקבילה ב–2021 • מניות פוקס וקסטרו איבדו עשרות אחוזים בשנה החולפת

סניף של רשת פוקס / צילום: כדיה לוי
סניף של רשת פוקס / צילום: כדיה לוי

השנה החולפת לא האירה פנים לענף האופנה המקומי, בעקבות חורף חם שהותיר סחורה מרובה על המדפים. שתי הרשתות הגדולות, פוקס  וקסטרו , שפרסמו את הדוחות הכספיים שלהן בימים האחרונים, רשמו אומנם בסיכום השנה עלייה בסך ההכנסות, אך לצד זאת נשחקו נתוני הרווחיות שלהן, כאשר קסטרו, שבשליטת משפחת רוטר, אף מסכמת את 2022 בהפסד. 

מנקודת התחלה דומה לשווי גבוה פי 14: כך עקפה פוקס את קסטרו בדרך לפסגה 
המלאים המנופחים, עליית הריבית והגשם שלא בא: רשתות האופנה לא התכוננו נכון לחורף, ומשלמות מחיר 

במהלך החורף האחרון נאלצו רשתות האופנה לצאת במבצעי מכירות אגרסיביים לצורך חיסול מלאים. בלט ביניהם זה של קסטרו, המנוהלת על-ידי רון רוטר, שמכרה בתחילת השנה שלושה פריטים ב-100 שקל. לא מן הנמנע כי למספר ימי גשם שהגיעו בשבועות האחרונים תהיה השפעה חיובית מסוימת על המכירות ברבעון הראשון.

מנגד יש לציין כי בשבועות האחרונים, בשל המחאה השוטפת את רחובות ישראל, ניכרת לפי בכירים בענף התמעטות של קונים בימי חמישי ובסופי השבוע. אך ייתכן גם כי מדובר בהשפעה של מזג-האוויר הקריר, שהקפיא אולי תוכניות הצטיידות בבגדים חדשים לערב חג הפסח. 

 

נתוני פוקס מעידים על ההתרחבות בספורט

פוקס, בניהולו של הראל ויזל, סיכמה את השנה שחלפה עם הכנסות של 4.8 מיליארד שקל, עלייה של 15% ביחס לשנה הקודמת. הגידול בהכנסות מיוחס לתוספת שטחי המסחר, כמו גם לקיומו של סגר בן 51 ימים בתחילת 2021 שגרע מהיקפי המכירות באותה תקופה.

פוקס רשמה שחיקה בנתוני הרווחיות שלה ביחס ל-2021, כשהרווח התפעולי נחתך בכרבע ב-2022 והסתכם ב-427 מיליון שקל. זאת בשל הקמת פעילויות חדשות שההכנסות מחלקן טרם באו לידי ביטוי בתוצאות. גם הוצאות ההנהלה עלו, בחלקן עקב המעבר ליותר ימי עבודה, ביחס לסגרים שהיו בתחילת 2021. כתוצאה מהירידה ברווח התפעולי, הושפעה גם השורה התחתונה, והרווח הנקי ירד ב-29% ל-213 מיליון שקל בסיכום השנה.

לפוקס יש שלושה מגזרי פעילות עיקריים. הראשון הוא תחום האופנה ואופנת הבית, שמחולק בין ישראל לחו"ל. מגזר זה כולל את חנויות האופנה הנושאות את שם המותג, לרבות חנויות של רשת מנגו שאותן מפעילה החברה (בארץ ובקנדה). מגזר מרכזי נוסף הוא פעילות הספורט שכולל את חנויות נייקי, לרבות אלה שמופעלות באירופה, ורשת פוט לוקר. מגזר נוסף הוא מוצרי האווירה והטיפוח, שכולל את רשת ללין, ובנוסף היא מפעילה אתר אינטרנט (טרמינל איקס) ורשתות אחרות בתחומים שונים.

נתוני 2022 מעידים בעיקר על ההתרחבות בתחום הספורט. מכירות המגזר עמדו על 1.57 מיליארד שקל, עלייה של 37% בתוך שנה וכמעט פי שלושה ביחס למכירות המגזר ב-2019 ערב המגפה, כשהיה בחיתוליו.

שיעור הרווח התפעולי ממגזר הספורט בשנה שעברה נשק ל-12% והסתכם ב-186 מיליון שקל - עלייה של 30% בתוך שנה ושל 180% ביחס ל-2019.

תחום חנויות האופנה רשם צמיחה של 2.8% בהכנסות, ל-1.95 מיליארד שקל בסיכום 2022, אך מציג ירידה חדה בשיעור הרווח התפעולי, שנפל מ-15% ב-2021 ל-8.5% בסיכום 2022. הרווח התפעולי של התחום עמד על 169 מיליון שקל אשתקד, ירידה של 42% לעומת 2021.

מנגד מגזר מוצרי הטיפוח - בעיקר חנויות ללין כאמור - שמר על צמיחה ושיעור רווחיות דומה, עם עלייה של 9.6% בהכנסות ל-273 מיליון שקל. גם שיעור הרווחיות התפעולי שלו הוא הגבוה בין המגזרים (19.6% אשתקד, בדומה ל-2021).

​פוקס מסכמת את 2022 עם 407 חנויות אופנה בהפעלה ישירה, כשלצידן חנויות בתחומים נוספים, ובהן 149 חנויות נעליים של נייקי ורשת פוט לוקר, לצד 143 חנויות מוצרי אווירה וטיפוח של רשת ללין ועוד. הרשת נמצאת במגמת התרחבות ופתחה בסוף השבוע האחרון חנות של רשת ג'מבו האירופית למוצרי סטוק מוזלים, באילת.

עלות שכרו של המנכ"ל הראל ויזל עמדה אשתקד על 8.7 מיליון שקל, בדומה לעלות שכר ב-2021. מניית פוקס איבדה 42% בסיכום השנה האחרונה, אך בסיכום חמש שנים עלתה המניה ב-572%. שווי השוק של פוקס עומד כיום על 4.3 מיליארד שקל.

קסטרו: הרווח התפעולי נחתך ברבעון ב-99%

רשת קסטרו המתחרה הצליחה גם היא להגדיל את ההכנסות בסיכום השנה שחלפה, ואלה הסתכמו ב-1.67 מיליארד שקל, עלייה של 5%. העלייה מיוחסת בעיקר לגידול במכירות בחנויות הזהות של החברה, לצד העובדה שבחודשיים הראשונים של 2021 שרר עדיין סגר, שהשפיע לשלילה על סך המכירות באותה שנה. כאמור, גם מכירות החיסול בסוף השנה סייעו לתת דחיפה למחזור ההכנסות השנתי.

קסטרו סיכמה את השנה שעברה עם ירידה ברווח הגולמי, כתוצאה מהתחזקות הדולר למול השקל במהלך 2022. אך גם העמקת המבצעים שביצעה, לרבות המכירות בהנחות העמוקות בדצמבר, אחראיות לדבריה למגמה. בסיכום השנה ביצעה קסטרו הפרשות לירידת ערך, בעיקר בשל הפחתת ערך המלאים שלה, בהיקף של 36 מיליון שקל, פי שניים מההפרשות שנה קודם לכן.

ניכר כי מעבר לשחיקה ברווחיות הגולמית, מה שהרע את רווחיות קסטרו בסיכום 2022 היה העלייה בהוצאות המכירה והשיווק, בין היתר על רקע עלייה בשכר הדירה שמשלמת הרשת לקניונים ומרכזי המסחר. כך, גם שכר העבודה עלה בשנה האחרונה, בחלקו על רקע חזרת העובדים לעבודה מלאה בכל 2022, לעומת תקופה שכללה סגרים בשנה הקודמת.

החזרה לפעילות בכל השנה שחלפה הורגשה גם בעלייה בהוצאות ההנהלה. כל אלה שחקו את הרווח התפעולי של קסטרו ב-80% בסיכום שנתי ל-40 מיליון שקל.

הרבעון האחרון של 2022 הוביל לצלילה חדה במיוחד ברווח התפעולי, בשיעור של 99%, לסך של 640 אלף שקל, לעומת 50 מיליון שקל ברבעון האחרון של 2021. בשורה התחתונה בשנה כולה הציגה קסטרו הפסד של כמיליון שקל, למול רווח נקי של 108 מיליון שקל בשנת 2021.

קסטרו בונה על אורבניקה כמנוע צמיחה

פעילותה של קסטרו מתפרסת על פני 201 חנויות בתחום האופנה כיום, כשבתחום אביזרי האופנה היא מחזיקה ב-151 חנויות, שכוללות חנויות של רשת אורבניקה, טופ טן וקרולינה למקה. לקסטרו יש גם 24 חנויות בתחום הטיפוח והקוסמטיקה, תחת הרשתות איב רושה וקיקו מילאנו. 

חנות קסטרו בגן העיר בתל אביב / צילום: איל יצהר
 חנות קסטרו בגן העיר בתל אביב / צילום: איל יצהר

בקסטרו בונים על רשת אורבניקה כמנוע צמיחה, הגם שניסיון להנפיק אותה בבורסה רגע לפני ששוק ההנפקות נעצר, לא צלח. הרשת כוללת 21 חנויות כיום ואתר אינטרנט, וקסטרו מתכננת לפתוח חנויות נוספות בקריון בחיפה, לצד ערים נוספות במחצית הראשונה של השנה. הרווח הנקי של אורבניקה ב-2022 עמד על 29 מיליון שקל, כשהוא שומר על יציבות ביחס לשנה שקדמה לה.

מנית קסטרו נפלה ב-61% בסיכום השנה האחרונה. בחמש השנים האחרונות סבלו המשקיעים במניות קסטרו כשראו את ערכן נחתך ב-45%. שווי השוק הנוכחי של החברה עומד על 338 מיליון שקל.