ניתוח טכני: זה הרגע שבו נדע לאן הולך שוק המניות האמריקאי

שוק המניות האמריקאי תלוי על בלימה, והצפי הוא לשבירת הרצף העולה בסוף חודש מרץ • בינתיים, מומלץ להבחין בין עליות שערים שכדאי לנצל כדי לקנות, ובין עליות שבהן כדאי למכור

 

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת Guideline

אם אנתח רק את יום המסחר של ה־23 בחודש (חמישי האחרון), אומר ששתי הקבוצות הדומיננטיות בשוק - מוכרים וקונים - חלוקות באשר להמשך הדרך. התנודתיות הגבוהה קיבלה את ביטויה בנר בעל גוף מזערי שנתקע בדיוק במרכז הנר, והצלליות היו ארוכות. מנגד, מבט על הטווח הקצר יכול לבלבל - תנודתיות גבוהה, שינויי כיוון תכופים עקב הודעות כאלה או אחרות. מצב זה הופך את תהליך קבלת ההחלטות לבלתי אפשרי.

בפני המשקיעים עומדת בחירה בין שתי אפשרויות: "ישיבה על הגדר" והבנה שרמת הסיכון שהשווקים מציעים לא מתאימה למשקיע הפרטי, בוודאי למול פוטנציאל רווח נמוך; או לחלופין, לאלו הששים אלי קרב ישנה האפשרות של "משחק על קצוות", קרי בחירת עסקאות ליום עד יומיים. טכניקה זו אינה מתאימה לכל אחד, והיא דורשת מיומנות גבוהה יחסית, הגם שהסיכונים בה נמוכים ממה שמקובל לחשוב, בהנחה שהיא מבוצעת נכון.

שוק המניות האמריקאי תלוי על בלימה. בניגוד למדד דאו ג'ונס, שם שבירת הרצף העולה די מובהקת, הרי שבמדדים האחרים, ובהם ה־S&P 500, הסיפור גבולי ונראה כי יש להמתין לסוף מרץ. שבירת רצף עולה אינה עניין של מה בכך, בהיותה אחד הסימנים המובהקים לשינוי כיוון ומסר מרכזי לגבי היעד הבא של השוק. כך או כך, רמת הסיכון גבוהה עד בלתי נסבלת. האפיקים שכן מככבים הם הביטקוין, שיעד המחיר שלו מצוי סביב 34,000 דולר, והנפט שמחירו אמנם ירד מעט, אך כל הסימנים מראים שזוהי ירידה זמנית בלבד לקראת גל עליות. גם מה שאנחנו רואים בדולר להערכתי הוא ירידה זמנית.

מה זה שבירת רצף עולה?

כדי למנוע תגובות של: "לא ראיתי את זה בא", "קיבלתי בראש", "לא היו סימנים לצאת", מוטב להכיר מהי שבירת רצף עולה. משמעותה היא שמחיר הסגירה של נר נתון נמוך מהשער הנמוך של הנר הגבוה ביותר ברצף העולה. מדובר בפיתוח שלי שיעזור להוציא אתכם לפני תחילת הירידות בשוק. זהו סימן המכירה המוחלט והאולטימטיבי שימנע מכם הפסדים שאינם מחויבי המציאות.

כשל שוב ושוב להתמודד עם רמת 4,150 הנקודות

כל החודשים האחרונים היו במידה רבה תקופת המתנה. ההליכה "הצידה" של השוק, הכישלונות החוזרים ונשנים של ה־S&P 500 בהתמודדות עם רמת 4,150 הנקודות במדד, וחוסר היכולת של השוק לבסס מהלך עליות, כמו גם התנודתיות בטווח הקצר, מהווים בעיני בניית תשתית לגל הירידות הבא. שבירת הרצף העולה בסוף מרץ, אם תתרחש, תהווה סימן נוסף לגל יורד.

עוד שתי הערות על השווקים: ראשית, יש עליות שכדאי לנצל כדי לקנות ויש עליות שבהן כדאי למכור. כל העליות שראינו ושנראה בעתיד הקרוב, הן מהסוג השני. כמו כן, ככל שאני עוקב אחר בורסות מובילות באירופה, אני משתכנע כי גל ירידות לפנינו.

המומנטום השלילי נשאר ואף מתחזק 

אחזור שוב על סימני החולשה שיעלו את הסבירות לגל ירידות משמעותי:

● הרצף העולה - אם זה יישבר ויחל רצף יורד, כלומר ששער הנעילה של מרץ יהיה נמוך מרמת 3,943 הנקודות, המשמעות היא שתיקבע נקודת שיא נמוכה מקודמתה. מצב זה מלמד כי המוכרים מוכנים למכור את אותה סחורה במחיר נמוך מזה שמכרו בפעם הקודמת. משמעות נוספת היא שרמת השפל של אוקטובר תישבר למטה.

שבירת הרצף העולה בסיום מרץ תסכם חמישה חודשים של רצף עולה בשוק, אחרי עשרה חודשים שבהם הוא רשם רצף יורד מנקודת השיא של כל הזמנים ועד לשפל של אוקטובר. במגמת ירידה, מספר הנרות ברצף יורד קטן ממספר הנרות ברצף עולה.

● הממוצעים הנעים - עדיין הקצר מתחת לארוך, שני הממוצעים משופעים מטה והמרחק ביניהם גדל. אלו שלוש אינדיקציות לכך שהמומנטום השלילי נשאר איתנו ואף מתחזק.

● מדדי המומנטום - כפי שהצגתי בניתוחים קודמים, אלו מצויים בטריטוריית מומנטום שלילי ונמוכים כפי שלא היו מאז תחילת גל העליות ב־2009.

מסחר תוך־יומי: בין חלומות למציאות

מסחר תוך־יומי בעיני המשקיעים: אופנה שהתפתחה בשנים האחרונות וצוברת עוד ועוד תאוצה. מאפייניה הם בעיקר פתיחה וסגירה של פוזיציה תוך כדי יום המסחר, תוך ניסיון לנצל את התנודתיות בשוק למטרת רווח. בראש רצות מחשבות על כסף גדול בזמן קצר, ריגושים, הזדמנויות ואין ספור וחלומות.

מסחר תוך־יומי מעיני בעלי חדרי העסקאות: יופי של שיטה להרוויח כסף מהר. הסטטיסטיקה מראה שרובם המכריע של המשקיעים יימחקו בשלב כזה או אחר. פטנט עולמי להפקת רווחים דמיוניים בפרקי זמן אפסיים. פראיירים תמיד יהיו.

כשאני נשאל על מסחר תוך־יומי, יש לי טיעונים בעד ונגד. אפתח בכך שלמשקיע הפרטי שזה אינו מקצועו והוא עוסק בהשקעות רק כתחביב, ולא למד את רזי המסחר התוך־יומי, אין סיכוי רב להרוויח. סביר שהוא יימחק מהר, כשהוא מותיר אחריו את כספו שעבד קשה למענו, ועם מכה לביטחון העצמי שעשויה למנוע ממנו בעתיד לפעול גם לטווחים ארוכים יותר. המסחר התוך־יומי מספק ריגושים, זה בטוח, אבל כאלו מוטב לחפש בקזינו.

מסחר תוך־יומי פונה בראש ובראשונה לאנשים בעלי יכולת מנטלית גבוהה. גם אם אינך סוחר מקצועי עליך להיות אדם עם הגיון בריא - כדי לדעת שמה שלא תשתלט עליו, ישתלט עליך בסופו של דבר.

הסטטיסטיקה אינה לטובתך

בכל זאת ישנם כמה כללים שרלוונטיים לכל המעוניינים לבצע מסחר תוך־יומי:

■ רצוי לשבת בשקט מול המסך. עיקר המשימה תהיה לשבת במארב ולחכות להזדמנות שתבוא. פספסת את העיתוי המדויק? אכלת אותה. רדפת אחרי השוק? אכלת אותה. נכנסת מוקדם מדי? אכלת אותה. ואין מה לדבר על לקום לשירותים או להכין קפה.

■ בשל הזמן הקצר העומד לרשותך לניתוח השוק, הרי שתגובה מהירה, חשיבה מואצת ומעט מזל הם צורך ראשון במעלה. בניתוח של גרף יומי אתה משקיע פי 5 אנרגיה מזו המושקעת בניתוח גרף שבועי, ובניתוח תוך־יומי פי כמה אנרגיה מניתוח גרף יומי. ומראש הסטטיסטיקה אינה לטובתך.

אם כך העניין פה הוא בעיקרו מנטלי. וכדאי שכל אחד ישאל את עצמו האם זה כדאי? זה שווה? עבור חלק מאיתנו כן. מי שיודע בדיוק מה מטרתו, מה מעוניין להשיג במסחר תוך־יומי, כמה יהיה מוכן להשקיע ועד כמה יוכל לשלוט בעצמו, מוזמן לקחת על עצמו את האתגר.