משברי השוקולד והחומוס הפילו ב־90% את רווחי שטראוס

ענקית המזון סיימה את 2022 ברווח של 64 מיליון שקל בלבד, על רקע אירועי ריקול בארץ ובארה"ב • שיפור בתוצאות פעילות הקפה

מפעל השוקולד של שטראוס-עלית בנוף הגליל / צילום: יח''צ שטראוס
מפעל השוקולד של שטראוס-עלית בנוף הגליל / צילום: יח''צ שטראוס

זו הייתה שנה שבענקית המזון שטראוס יעדיפו להשאיר מאחור. אירוע הריקול הענק במפעל הממתקים של החברה בנוף הגליל הוביל לפגיעה של 482 מיליון שקל במכירות ושל 293 מיליון שקל ברווח הנקי של החברה. כך, בסיכום השנה נרשמה ירידה של כ-90% ברווח הנקי של שטראוס , שהסתכם ב-64 מיליון שקל בלבד.

●  המנכ"ל המיתולוגי פורש: "מאמין שהמסע שלי בשטראוס גדול מהמשבר" | ראיון

בסוף חודש אפריל שעבר התגלו ממצאים של חיידק הסלמונלה בחלק מקווי ייצור השוקולד במפעל הממתקים של שטראוס, מה שהוביל לריקול ולהשבתה ממושכת של המפעל, עד סוף חודש אוגוסט.

 

החדשות הטובות מבחינת שטראוס הן שהציבור שמר אמונים לשוקולד של החברה. נתונים שאוספת חברת סטורנקסט מלמדים כי נתח השוק של שטראוס בתחום הממתקים, שצנח בשל השבתת המפעל במהלך 2022, חזר והתאושש לרמה של 24% מהשוק כיום - לא רחוק מנתח של 27% ערב הריקול.

הקפה הקפיץ את התוצאות

גם פעילות החומוס של שטראוס תרמה לבעיותיה אשתקד. במהלך שנת 2021 התגלו ממצאי סלמונלה במפעל של חברת סברה בארה"ב, המוחזקת בחלקים שווים על-ידי שטראוס וקונצרן המזון פפסיקו. כתוצאה מכך קיבלה סברה מכתב אזהרה מרשות המזון והתרופות בארה"ב (FDA), שלאחריו נדרשה לתוכנית התאמות במפעל בווירג'יניה. פעילות ייצור החומוס חזרה לעצמה לבסוף רק באוגוסט 2022, ונתח השוק של החברה בשוק הקמעונאי בארה"ב צנח מ-62% ל-31%.

עם סיכום השנה הסתכמו מכירות סברה (חלקה של שטראוס) ב-328 מיליון שקל, ירידה של 45% בהיקף המכירות ביחס לשנת 2021. סברה רשמה הפסד תפעולי של 104 מיליון שקל, למול רווח תפעולי של 35 מיליון שקל בשנת 2021. החולשה נמשכה ברבעון הרביעי, שבו דיווחה סברה על הפסד תפעולי של 25 מיליון שקל.

למרות הפגיעה הקשה של אירועי הריקול במחזור ההכנסות, הצליחה שטראוס לשמור על היקף המכירות שלה שהסתכם ב-6.1 מיליארד שקל, בזכות פעילות הקפה הבינלאומית שקיזזה את ההשפעות השליליות של אירועי הריקול על המחזור.

מכירות הקפה של שטראוס בחו"ל הסתכמו ב-4 מיליארד שקל, עלייה של 45% ביחס לשנת 2021 הודות לעליות מחירים בברזיל, שאפשרו לשטראוס להקפיץ מחירים וליהנות גם מעלייה ברווחיות הפעילות. הרווח של מגזר הקפה הבינלאומי זינק ב-87% ל-363 מיליון שקל בסיכום 2022.

1.1 מיליון שקל לחודש למנכ"ל באב"ד

שטראוס, בשליטת משפחת המייסדים שמובילה היו"רית עפרה שטראוס, נסחרת כיום לפי שווי של 9.5 מיליארד שקל, לאחר ירידה של 17% בשנה האחרונה. במהלך השנה, ולאחר אירוע הריקול, מונה לחברה מנכ"ל חדש, שי באב"ד, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר. הוא נכנס לתפקידו בדצמבר והחליף את גיורא בר-דעה הוותיק.

מדוחות שטראוס עולה כי באב"ד נהנה משכר בעלות של 1.1 מיליון שקל עבור חודש אחד, יותר ממחציתו בתגמול הוני. בר-דעה, נשיא ומנכ"ל הקבוצה הפורש, זכה לתגמול שנתי בעלות של כ-5 מיליון שקל.

שיאן השכר של שטראוס הוא ג'וזף ברנשטיין, מנכ"ל פעילות ייצור החומוס והמטבלים של החברה בארה"ב, שעלות העסקתו הסתכמה בכ-6 מיליון שקל, ללא תשלום מבוסס מניות. סכום זה כלל בונוס של 3.24 מיליון שקל, למרות שרוב פעילותה של סברה הושבתה במהלך 2022. בין היתר מדובר בבונוס של 1.66 מיליון שקל, שהיווה מענק חתימה על הצטרפותו לניהול החברה מיולי 2021.