לייבפרסון | ניתוח

המניה צנחה ב-94% מהשיא: מה השתבש בחברת התוכנה שהיגרה לתל אביב

מניית לייבפרסון נחתכה ביותר מ־50% ביום אחד ומשלימה היום צניחה של 94% מהשיא, לאחר שהחברה הציגה דוחות חלשים ופספסה בתחזיות • מדוע חלוצת התקשורת הדיגיטלית מול לקוחות, שאמורה הייתה ליהנות מהביקושים האדירים של תקופת הקורונה, מאכזבת את המשקיעים פעם אחר פעם

רוברט לוקאסיו, מנכ''ל לייבפרסון / צילום: יח''צ
רוברט לוקאסיו, מנכ''ל לייבפרסון / צילום: יח''צ

לפני חודשיים פרסמה ענקית השבבים אינטל  דוחות חלשים, שבהם פספסה את תחזיות האנליסטים: ההכנסות היו נמוכות בכ-3% מהתחזיות והרווח הנקי למניה היה נמוך ב-47%. המשקיעים בוול סטריט לא היו סלחניים: המניה צללה ב-6%, וכ-8 מיליארד דולר נמחקו משווייה של אינטל ביום מסחר אחד בלבד.

דרמה בלייבפרסון: דוחות מאכזבים ותחזית חלשה חתכו את מחיר המניה בחצי
לקראת מאבק שליטה? סטארבורד "מתוסכלת מביצועי החסר של מניית לייבפרסון ומודאגת מהירידה בשיעור הצמיחה" 

אינטל היא רק דוגמה אחת מני רבות. פספוס תחזיות לא מתקבל היטב בוול סטריט, וכך גם הפחתת תחזיות או מסירת תחזיות מאכזבות קדימה, והמשקיעים יודעים "להעניש" את החברות המפספסות, שלעיתים מאבדות עשרות אחוזים מערכן מיד לאחר פרסום הדוח.

 

התופעה לא פסחה על מספר חברות ישראליות, שמניותיהן ספגו בשנים האחרונות ירידות חדות לאחר פספוס התחזיות: לדוגמה, חברת האינטרנט Wix  נפלה ב-23% לאחר שפרסמה בתחילת 2022 תחזית רבעונית חלשה ולא מסרה תחזית שנתית. קורנית דיגיטל , המייצרת מערכות דפוס דיגיטלי לטקסטיל, צנחה ב-33% לאחר שפרסמה במאי שעבר דוחות חלשים לשנת 2022 ותחזית מאכזבת. יש כמובן עוד דוגמאות.

אבל אף אחת מאלה לא מתקרבת לקריסה שחוו בשבוע שעבר המשקיעים במניותיה של חברת הטכנולוגיה לייבפרסון , שמנייתה נחתכה ביותר מ-50% ביום אחד, וכעת היא נסחרת לפי שווי של כ-252 מיליון דולר בלבד - נמוך משמעותית מהשווי שבו נרשמה למסחר בבורסה בת"א, לפני יותר מעשור (וגם מזה שבו הונפקה לראשונה בנאסד"ק). היום צונחת המניה בתל אביב בעוד 10% ומשלימה צניחה של 94% מהשיא שסימנה בתחילת 2021. 

במקרה של לייבפרסון היה זה שילוב של מספר גורמים שכל אחד בפני עצמו שלילי בעיני המשקיעים: הדוחות עצמם היו חלשים וכללו פספוס תחזיות, התחזית לרבעון הראשון היא לירידה בשיעור דו-ספרתי בהכנסות וגם ברמה השנתית, כך ש-2023 תסתיים עם שחיקה בשורה העליונה.

מי היא לייבפרסון
בינה מלאכותית ואוטומציה

בתחילת שנת 2011 נערך כנס השקעות בת"א, ולמשתתפים בו הוצגה לראשונה חברה שתכננה להירשם למסחר בבורסה המקומית, ואכן עשתה זאת כעבור זמן קצר - לייבפרסון (LivePerson) האמריקאית, המספקת לארגונים פתרונות SaaS לניהול שירות הלקוחות שלהם, בעיקר באמצעות צ'אטים.

לייבפרסון

עיסוק: מספקת פתרונות תוכנה שמסייעים לארגונים לתקשר עם הלקוחות שלהם בערוצים דיגיטליים שונים

היסטוריה: הוקמה ב־1995 על־ידי רוברט לוקאסיו שמנהל אותה מאז. הונפקה בנאסד"ק בשנת 2000 והצטרפה לבורסה בת"א ב־2011

נתונים: מעסיקה כ־1,300 עובדים, כ־56% באמריקה, 35% באירופה והמזה"ת (כולל ישראל) ו־9% באסיה־פסיפיק. תוצאות 2022: הכנסות של 515 מיליון דולר, הפסד של 226 מיליון דולר

לייבפרסון הוצגה כחברה חדשנית, שמייצרת ללקוחותיה (בהם בנקים גדולים וענקיות טלקום) חוויית משתמש רלוונטית תוך שמירה על הפרטיות, ומציגה צמיחה בהכנסות ורווחיות קבועה.

הפלטפורמה של החברה נועדה לשפר את חוויית השירות של המשתמש באמצעות שימוש בבינה מלאכותית ובאוטומציה. הכלים שלה משלבים "בוטים" ומענה אנושי ומתבססים על דאטה כדי לייעל את ההתקשרות.

לייבפרסון הוקמה באמצע שנות ה-90 על-ידי היזם רוברט לוקאסיו, שמנהל אותה גם היום. לפני שנרשמה למסחר בבורסה המקומית, היא הונפקה בנאסד"ק בשנת 2000, רגע לפני התפוצצות בועת הדוט.קום. הצטרפותה לבורסה בת"א, במסגרת הרישום הכפול, נעשתה למרות שאינה חברה ישראלית והוסברה בכך שחלק ניכר מעובדיה נמצא בארץ - לאחר שרכשה שני סטארט-אפים מקומיים ועל בסיסם הקימה מרכז פיתוח ברעננה.

כשהצטרפה לבורסה בת"א, נסחרה לייבפרסון בשווי של כ-570 מיליון דולר, לאחר שסיימה את השנה שלפני כן עם הכנסות של 110 מיליון דולר, רווח נקי של 9.3 מיליון דולר ו-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של 26.8 מיליון דולר.

12 שנים חלפו מאז, ובשבוע שעבר לייבפרסון פרסמה את דוחות 2022, שהצביעו על הכנסות של 515 מיליון דולר, הפסד נקי בגובה 226 מיליון דולר - שנה שלישית ברציפות של הפסד שעולה על 100 מיליון דולר - ו-EBITDA שלילי בסך 16.2 מיליון דולר.

מה השתבש בדרך
ביקושי הקורונה לא מונפו

לכאורה, לייבפרסון הייתה אמורה להיות היום במקום אחר לגמרי. כחלוצת התחום שמאפשר לעסקים שונים לתקשר ביעילות עם הצרכן הסופי שלהם בערוצים דיגיטליים שונים (אפליקציות, אתרי החברה, פלטפורמות חברתיות ועוד) - מגפת הקורונה הייתה אמורה להזניק אותה קדימה.

באותה תקופה כולם עברו לדיגיטל - מי שכבר היה שם קודם העמיק את הפעילות, ועסקים קטנים יצרו נוכחות חדשה, על רקע הסגרים והבידוד החברתי.

הפתרונות של לייפרסון מותאמים בדיוק למצב כזה, ואכן דוחות החברה באותה תקופה הצביעו על צמיחה ששיקפה את הביקושים.

"נצא ממשבר הקורונה כחברה חזקה הרבה יותר", הבטיח המנכ"ל לוקאסיו במאי 2020; באוגוסט של אותה שנה הוא אמר כי "כשעבודה מהבית וריחוק חברתי הופכים לנורמליות החדשה, הקונספט של מרכז שירות מסורתי הופך למיושן. הביקוש לפלטפורמה שלנו צמח משמעותית". באותה תקופה, אף הודיעה החברה על מעבר של כל עובדיה לעבודה מהבית.

בהתאם, גם מניית לייבפרסון עלתה כמעט פי 5 מהשפל של תחילת משבר הקורונה ועד לשיא בפברואר 2021 שבו נסחרה בשווי של 4.7 מיליארד דולר. בתקופת השיא היא אף גייסה 450 מיליון דולר בהנפקת אג"ח להמרה בריבית 0%, במחיר המרה של כ-75.2 דולר למניה - רחוק מאוד מהמחיר הנוכחי, כ-4 דולר בלבד.

אך למרות העלייה בביקושים למוצרים מהסוג שהיא מספקת, במהלך תקופת המגפה, לייבפרסון לא נהנתה מהמגמה כמו חברות אחרות, ואנליסטים הצביעו על כך שמספר החוזים עם לקוחות חדשים ירד בשנים 2020-2021, מה שעורר תהיות בנוגע ליכולת הביצוע שלה על רקע התחרות העזה.

זאת ועוד: גם בתקופת השיא של הקורונה, לייבפרסון לא הצליחה לתרגם את הצמיחה בהכנסות לשיפור השורה התחתונה, ולכל אורך התקופה היא הציגה הפסדים.

ב־2020 היא רשמה הפסד נקי של 108 מיליון דולר כשעל השורה התחתונה העיקו הוצאות תגמול ההוני לעובדים, הוצאות רה-ארגון שקשורות לשכירות המשרדים שלה בשל המעבר לעבודה מהבית, והפחתות שונות. ב-2021 גדל ההפסד ל-125 מיליון דולר.

מה עושים עכשיו
אין התאוששות באופק

בד בבד, עם החזרה לשגרה לאחר הקורונה, נרשמה ירידה חדה במניית החברה, גם על רקע שינוי טעמי המשקיעים - שכבר לא נטו להשקיע בחברות צומחות אך מפסידות.

אבל אפילו המשקיעים הוותיקים בלייבפרסון, שרגילים לתנודות חדות במחיר המניה, לא חוו ירידה כה חדה במחיר תוך יום מסחר אחד כמו זו שהייתה בשבוע שעבר, לאחר פרסום הדוחות ל־2022.

ביום חמישי שעבר צנחה המניה ב־58% במחזור מסחר עצום בנאסד"ק (ובהתאם גם בת"א) והשלימה קריסה של 94% מהשיא.

האכזבה הייתה חד-משמעית, גם עקב התוצאות החלשות אך בעיקר בשל התחזית: לייבפרסון צופה ירידה של 17% בהכנסות ברבעון הראשון לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ובשנה כולה היא תרשום ירידה של 2%-19% בהכנסות, שיסתכמו ב-395-410 מיליון דולר, בעוד שהאנליסטים ציפו ל-551 מיליון דולר. המנכ"ל לוקאסיו אמנם היה אופטימי, והעריך שהחברה יכולה להראות מודל עסקי "רווחי מאוד", אך המשקיעים לא השתכנעו.

נכון לעכשיו, לא נראה באופק טריגר שיוביל לעלייה במניה. לפי נתונים המתפרסמים באתר Marketwatch, ישנם 13 אנליסטים שמסקרים את מניית לייבפרסון, ואף לא אחד מהם ממליץ על המניה בהמלצה חיובית.

בנק ההשקעות קרדיט סוויס (שבעצמו חווה סערה גדולה וקריסה של יותר מ-50% במניה בשבוע האחרון) הוא אחד הגופים המסקרים את לייבפרסון, ואחרי הירידה החדה במניה בשבוע שעבר, העלה הבנק את המלצתו למניה מ"תשואת חסר" ל"נייטרלי".

כלכלני הבנק מעריכים כי הנהלת לייבפרסון מחפשת כעת תיקון מיידי באמצעות קיצוץ עלויות וביטול "הכנסות שאינן בליבה". בקרדיט סוויס מעריכים כי אף שהמצב מאתגר, בפרט על רקע המצב המאקרו-כלכלי הנוכחי, זהו צעד חיוני. הם סבורים גם שהדרך להתאוששות תהיה ארוכה.