רשות המסים | בלעדי

רשות המסים עוצרת פעילות של חברות דיגיטליות בתחום החזרי המס

השכירים בישראל משלמים מסים עודפים בגובה של כמיליארד שקל בשנה • רבים אינם יודעים זאת, ועבור אחרים הגשת בקשה להחזר נתפסת כפרקטיקה מסובכת • חברות דיגיטליות שהנגישו את ההליך וגבו עמלה נחסמו לאחרונה ומאשימות: רשות המסים מנהלת נגדנו מסע הפחדה

מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: איל יצהר
מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: איל יצהר

בשנים האחרונות צמחה תעשיית חברות שמעניקות שירותים אינטרנטיים נגישים לקבלת החזרי מס. בתוך דקות ניתן למלא טופס, ומשם החברה עושה את העבודה מול רשות המסים ואומרת ללקוח לכמה כסף הוא זכאי. כמובן, בתמורה לעמלה. כעת, נראה כי רשות המסים החליטה לשים לכך ברקס.

סין מאמינה שהמלחמה באוקראינה תסתיים בקיץ, ביד רוסית עליונה | יואב קרני, פרשנות
קפריסין, יוון או פורטוגל: כל מה שידוע על תוכנית "אקסודוס" של ההייטקיסטים לאירופה 

בחודש דצמבר פרסמה רשות המסים טופס שעל השכירים למלא לפני שהם נותנים ייפוי-כוח לחברות. לאחר מכן, לטענת בעלי החברות, החלה הרשות לחסום את הגישה של רואי החשבון ויועצי המס שעובדים עם החברות הללו, ללא כל הודעה מוקדמת.

בנוסף, מייצגי החברות זומנו לשימוע במשרדי רשות המסים. במהלכו הוטחו כלפיהם טענות להפרת החוזה של השימוש במערכת המיחשוב ושימוש אסור בבוטים. אל גלובס הגיעו רואי חשבון ויועצי מס שעברו את התהליך "המפחיד".

''מקפיאים את התהליך''. ההודעה שמופיעה ללקוחות שמנסים להתחבר ל־fibotax
 ''מקפיאים את התהליך''. ההודעה שמופיעה ללקוחות שמנסים להתחבר ל־fibotax

אחד מהם הוא א', רואה חשבון המתמחה במיסוי ומייצג עצמאים ושכירים מול רשות המסים. "זה היה אגרסיבי. באתי לעבודה, הזנתי את היוזר כדי להתחיל לעבוד במערכת, וגיליתי שאני חסום. לא ידעתי אם זו בעיה טכנית או פריצה למחשב".

בשיחת בירור שערך עם שע"ם (שרות העיבודים הממוכנים של רשות המסים) נמסר לו: "חסמנו אותך. נחזור אליך". אחרי זמן קצר הגיע מייל שבו נמסר כי "ניתקנו את משרדך בשל חשד להפרה של הסכם ההתקשרות". על המכתבים למייצגים שנחסמו חתומה ניבה משיח, מנהלת אגף רשות ושירות לקוחות בשע"מ.

אחרי המכתב מגיע "הדיון" או "השימוע" שאליו מזומנים המייצגים. "לא הבאתי עורך דין, כי לא ראיתי צורך", מספר א'. "כשהגעתי, הרגשתי תחת מתקפה. אמרו לי שאני משתמש בבוטים ומסכן את המערכת, שאני מסייע לאיראנים, ממש ככה".

מול א' ואחרים ישבו בדרך-כלל ארבעה-חמישה נציגים של רשות המסים ושע"ם, בהם שלמה אוחיון, סמנכ"ל שירות לקוחות ברשות המסים; וניבה משיח, מנהל אבטחת הסייבר של הרשות.

בסוף הדיון ביקש א' לדעת מה עליו לתקן כדי שהגישה למערכת תיפתח, וציין כי לא ישתמש בבוטים יותר ולא יעבוד עם חברת החזרי המס. בתגובה נמסר לו כי זה לא יעזור, ו"נודיע בהמשך אם תיפתח לך הגישה".

גורם משפטי שמעורה בנושא מספר כי חסימת הגישה למערכת הורסת את חיי המייצגים. "על הבן אדם בשלב הזה חורב העולם. יש לו במערכת 1,000 איש שהוא מטפל בהם".

בימים אלה הגישה של א' למערכות עדיין חסומה, והוא מחכה שיחזרו אליו. "יש לי גם לקוחות פרטיים שלא קשורים להחזרי מס, עצמאים, שצריכים לדווח ולהגיש מקדמות, ואני לא יכול לתת להם שירות. בבת-אחת סגרו לי את הפרנסה".

מעל מיליארד שקל נגבים ביתר

הגשת בקשות להחזרי מס נתפסת כעניין מסובך עבור שכירים. באוקטובר 2021 פרסם מבקר המדינה דוח חמור על התנהלות רשות המסים בנוגע להחזרי מס לציבור. מהדוח עלה כי נגבים מהאזרחים כמיליארד שקל בעודף בשנה, וכי גביית מס ביתר נאמדה בין 2016-2019 ב-3.6 מיליארד שקל.

על רקע זה צמחה תעשייה שנועדה להקל על השכירים בהגשת בקשות להחזרי מס, ונולדו חברות החזרי המס. החברות הללו משתמשות בטכנולוגיות שחוסכות את איסוף המידע הידני ומבצעות איסוף מהיר.

הטענה: חשש לסיכוני סייבר ולעבירות אתיות

"היום כולם עושים שימוש בטכנולוגיה כדי לייעל את העבודה", אומר בעלים של חברת החזרי מס, שגם מייצגים שאיתם עבד הוזמנו לשימוע.

"ברשות המסים מכנים את זה שימוש בבוטים, אבל המערכות האלה בטוחות וחוקיות. הרבה מהעבודה של רואה החשבון היא מאוד סיזיפית, ויש כל מיני תוכנות שעושות את אותן לחיצות מקלדת במקומו".

לטענתו, רשות המסים לא חוסמת בוטים שמכניסים כסף למדינה, רק את אלה שמבקשים לקחת ממנה כסף: "הבוטים האלה עובדים בשני ערוצים מול הרשות - פעם אחד לטובת החזרי המס, ופעם שנייה לטובת דיווחים של עצמאים שמכניסים כסף למדינה. את הבוטים שקשורים להכנסת כסף למדינה לא רק שהם לא עצרו - הם נותנים להם הסכמה שבשתיקה".

מעבר לסיכוני הסייבר, בפני המייצגים העובדים עם חברות החזרי המס נטען כי לפי כללי האתיקה, אסור לרואה חשבון לעבוד עם מי שאינו רואה חשבון, ואסור לו לחלוק איתו שכר-טרחה. "ברגע שמנסים להרוג חברה שעושה החזרי מס, הם מחפשים מתחת לבלטה. בשורה התחתונה הלקוח מתקשר עם אדם בעל רישיון, כי כל חברות החזרי המס עובדות עם יועץ מס או רואה חשבון. מה זה משנה אם הלקוח עובד דרך חברה שמשתמשת ברואה חשבון?", אומר גורם משוק חברות החזרי המס.

עוד תהייה היא האם זה מקומה של רשות המסים לאכוף את כללי האתיקה של רואי החשבון, או שהיא צריכה להשאיר את זה למועצת רואי החשבון? הבעיה, טוענים גורמים שנחשפו לחסימות ולבירורים של רשות המסים, היא שרשות המסים דורסת את הזכויות של המייצגים.

"אם יש להם הוכחות שחברה מסוימת גנבה שיחקרו אותה, אבל זה לא מה שהם עושים. הם עושים מסע הפחדה לשוק שלם", טוען אחד הגורמים.

לדברי גורם משפטי שמעורה בפרטים, "נכון להיום יש מעט מקרים של מייצגים שזה קרה להם, אבל זה המדרון החלקלק שמטריד. מה יהיה השלב הבא? מי הבאים שיחסמו להם את הגישה בלי להזהיר מראש?".

בשטח, הצעדים של רשות המסים כנראה מתחילים לתת אותותיהם בשוק חברות החזרי המס. מי שנכנס היום לאתר של חברת פיבו (fibotax), שהציעה עד לאחרונה "שירות דיגיטלי להחזרי מס", נתקל בהודעה הבאה: "לצערנו, ההרשמה סגורה כרגע ללקוחות חדשים", ובהסבר נכתב: "בחודשים האחרונים מס הכנסה פועלים במטרה למנוע מחברות טכנולוגיות כמו פיבו להמשיך ולעזור לאנשים לקבל את הכסף שלהם בחזרה".

לפניית גלובס השיבו בפיבו כי "לצערנו, אחרי מאבק של כמה חודשים לא נותרה לנו ברירה אלא לשנות כיוון. רשות המסים לא בשלה להתפתחויות הטכנולוגיות שקיימות היום, בכל תחום אחר. פיבו תמשיך לתת שירות ללקוחות קיימים וחדשים דרך שיתוף-פעולה עם חברה אחרת".

תגובת רשות המסים: הבדיקה עדיין מתנהלת

מרשות המסים נמסר בתגובה: "רשות המסים מייחסת חשיבות רבה למימוש זכאותם של זכאים להחזר מס, ועושה רבות להגברת מיצוי הזכויות. הבדיקה אותה מנהלת הרשות עדיין מתנהלת, ועל כן לא ניתן להתייחס לממצאיה. עוד נוסיף כי הנושא של ניתוק המייצגים מהמערכת נמצא בימים אלה בהליך משפטי מתנהל".