ארה"ב: שטחי הסופרמרקטים הפכו לנדל"ן לוהט

חברת השקעות הנדל"ן הגלובלית היינס (Hines) רוכשת מרכז קניות שממוקם בו אחד הסופרמרקטים הגדולים בארה"ב תמורת 112 מיליון דולר

סניף של הול פודס מרקט בארה''ב / צילום: Shutterstock
סניף של הול פודס מרקט בארה''ב / צילום: Shutterstock

חברת השקעות הנדל"ן הגלובלית Hines תשלם 112 מיליון דולר עבור מרכז מסחרי בפרבר ניו יורק שכולל חנות של Whole Foods, וזוהי העסקה הגדולה ביותר בתחום הריטייל בארה"ב מאז ספטמבר.

תנופת הבנייה בתל אביב הזניקה את דמי השכירות של חניות פרטיות 
"קו ראשון לים עם נוף פנורמי": בכמה הושכר פנטהאוז בבת ים? | עסקאות השבוע

הנכס, ששטחו 262 אלף רגל רבועה, נמצא ב-White Plains, והעסקה - שנסגרה בשבוע שעבר - מוכיחה שהביקוש לקומפלקסים שכוללים סופרמרקטים נותר קשיח. זאת, למרות עליית הריבית והפעילות האיטית בכל סוגי הנדל"ן. המרכזים הללו הפכו אטרקטיביים ככל שהמגפה שוככת והצרכנים חוזרים לעשות קניות בעצמם (ולא אונליין).

"אנחנו מאמינים בקמעונאות, אנחנו מאמינים בניו יורק", אומר אלפונסו מונק, מנהל השקעות ראשי באמריקה של Hines, שבסיסה ביוסטון.

ענף הקמעונאות היא הסגמנט היחיד בנדל"ן שבו המכירות עלו בשנה שעברה בהשוואה ל-2021, לפי מידע שהגיע מחברת המידע MSCI. פעילות המכירות, שהגיעה ל-85.7 מיליארד דולר ב-2022, התבצעה בעיקר במחצית הראשונה של השנה, ומספר העסקאות ירד ככל ששיעורי הריבית עלו. העסקאות למכירת מרכזי קניות ירדו, אבל פחות מהירידה שנרשמה בחנויות בודדות, אומר ג'ים קוסטלו, כלכלן ראשי בצוות הנדל"ן של MSCI.

מונק אומר שמרכזי קניות שיש להם עוגן בדמות סופרמרקט החזיקו מעמד יפה נוכח התנודות הכלכליות האחרונות וש- Hines תתמקד בהם מעתה והלאה, לצד רכישות בתחום מגורים ותעשייה. "אנחנו מתרחקים מקניונים וממשרדים בינתיים", אמר.

חנויות מזון הוכיחו עמידות הן בפני עליית הריבית והן בפני האינפלציה. בחודש ינואר עלה הטרפיק של קונים בחנויות בדרג הנמוך והבינוני אל מעל לרמה של 2019, לפי חברת המידע Creditntell.

"אפילו עם האינפלציה, אתה עדיין הולך לקנות חלב, לקנות ביצים, לקנות חמאה", אומרת אנג'י סולנקי, מנהלת תחום הקמעונאת בחברת שירותי הנדל"ן Colliers. "אתה עדיין הולך לסופרמרקט".

השגשוג המהיר של שירותי המשלוחים של מוצרי מזון, כמו Fresh Direct , פגעו בחלק מרשתות המזון. אבל מונק אומר שהקונים עדיין מעדיפים לקנות מצרכים בעצמם. "יש כמות חזקה של אנשים שאוהבים ללכת לקנות, ולחפש מוצרים טריים", הוא אומר.

ענף מוצרי המזון הוא ענף עם נפח גבוה ושולי רווח נמוכים, שעד כה הוכיח עמידות בפני השיבוש של המסחר אונליין, אומר מונק, עלויות השינוע הקשו על חברות המשלוחים להרוויח והלקוחות לא אוהבים לשלם הרבה עבור המשלוח.

תנועת הקונים לחנויות ברמה גבוהה ירדה בחודש ינואר, לאחר שחלק מהקונים החלו לחפש מקומות זולים יותר לאור עליית המחירים. אבל בסך הכול, אנשים הולכים יותר לקניות וקונים לעתים קרובות יותר לעומת מה שנהגו לעשות לפני עשורים, לפי Colliers. העלייה האחרונה בשיעור החזרה של העובדים למשרד לא משפיעה על היקף הקניות, בעיקר בפרברים, אומרת סולנקי. "אפילו שחוזרים למשרד, זה לא אומר שלא יוצאים בחמש", היא אומרת. "עדיין יש גמישות של לצאת בארבע ולעשות קניות בדרך הביתה".

ביום חמישי אחד ב- White Plains, מגרש החניה מחוץ ל- Whole Foodsהומה אדם ועגלות, וכם עובדים מהמשרדים הסמוכים שיצאו לקנות צהריים. בקומפלקס, שנקרא the Source, שוכנים המטה של דנונה - יצרנית מזון צרפתית, וכן משרדים של סוכנות נדל"ן.

מלווין קון, בן 77, יצא מהחנות עם ספרינג רולס, ועם אוכמניות קפואות, סלט לצהריים ובקבוק של תה ירוק. הוא תושב White Plains, שיצא לפנסיה ואומר שהוא בא לחנות כל יום לקנות כמה פריטים שהוא צריך. "אני נהנה לבוא לפה ולקנות", הוא אומר. "אני יודע שהאיכות טובה, וזה נוח".

Whole Foods ושכנתה מלמעלה Dick’s Sporting Goods, עוד חנות שהרוויחה מהמגפה כי אנשים הצטיידו בציוד ספורט, חתמה לאחרונה על הארכת חוזה השכירות שלה בעשר שנים, לפי Hines.

The Cheesecake Factory, חנות הרהיטים Raymour & Flanigan, וסניף של Motor Vehicles הם בין השוכרים האחרים.

Hines שילמה 41 מיליון דולר פחות ממה שהבעלים הקודם, UBS Realty Investors, שילמה ב-2005 עבור הנכס, כך לפי MSCI. דובר של UBS סירב להגיב.

מונק סבור שהמשקיעים מתעלמים ממטרופולין ניו יורק כשהם מחפשים נכסים בחגורת השמש. ב-White Plains יש 1,000 בתים בבנייה. "תראו את החברה עושה עוד עסקאות כאלה בעתיד, מנצלת את הפער בין שווקים יותר מועדפים ופחות מועדפים", אומר מונק.