איך מניות הטכנולוגיה הגדולות הרוויחו מנפילות הבנקים

מניית מיקרוסופט רשמה את השבוע כמעט הכי טוב שלה זה 8 שנים • אמזון, מטא וגוגל קפצו ביותר מ-10% • וקרן הסל של מניות הטכנולוגיה והנאסד"ק עלו בחדות • המשקיעים במניות הטכנולוגיה לא מתרגשים מהבנקים שקרסו בארה"ב, ואולי אף מרוויחים מכך

בצל קריסת הבנקים, ההשקעות במניות ענקיות הטק זינקו / צילום: Shutterstock
בצל קריסת הבנקים, ההשקעות במניות ענקיות הטק זינקו / צילום: Shutterstock

קריסת הבנקים סיליקון ואלי וסיגניצ'ר בארה"ב, שהפילה איתה את שוק המניות של וול סטריט, לא רק שלא השפיעה לרעה על סקטור הטכנולוגיה, אלא חיזקה אותו. האם ייתכן שמניות אלה הפכו למניות הגנתיות?

מניות הגנתיות, בהגדרה, הן מניות שהקורלציה בינהן לבין התנודתיות בשאר השוק נמוכה, ומסיבה פשוטה - בין אם הכלכלה עולה או יורדת - יש בהן צורך. בצורה מסורתית, מניות אלה שייכות לענפים כמו שירותים ורפואה, וכעת גם ענקיות הטכנולוגיה.

בשבוע החולף, בזמן שהשוק סער מנפילת הבנקים, קרן הסל הטכנולוגית XLK, הכוללת בין יתר החזקותיה את ענקיות הטכנולוגיה אפל ומיקרוסופט וענקית השבבים אנבידיה, קפצה ב-6.3%.

גם בהסתכלות על המניות בנפרד, אפשר לראות את העלייה של מניית גוגל  שקפצה ב-13%, מטא  ואמזון  שהוסיפו 10% כל אחת, טסלה  שעלתה ב-7.5% ומניית מיקרוסופט  - שהקפיצה של 12% מקרבת אותה לשבוע הטוב ביותר שלה זה 8 שנים.

עם שווי שוק של 500 מיליארד דולר שהושקעו בענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות - סקטור הטכנולוגיה עשה את ביצועים הטובים ביותר השבוע עם עלייה של 1.68%. זאת בהשוואה לסקטור השירותים שעלה ב-1.37%, וסקטור הבריאות שעלה ב-1.31%.

השוואה נוספת אפשר לעשות מול הנאסד"ק, המדד הטכונולוגי של וול סטריט, שעלה ב-5.3% בשבוע שעבר.

נתונים אלה מראים שינוי מתגובת המשקיעים לנפילות ב-2022. בשנה שעברה, כמו במקרים קודמים של נפילות בשוק המניות, משקיעים ברחו מסקטורים מבוססי צמיחה - כמו סקטור הטכנולוגיה, והעדיפו השקעות יציבות יותר.

אבל אפשר להבין את האמון של המשקיעים בענקיות הטכנולוגיה. לעומת חברות סטארט-אפ שרק הונפקו, לענקיות הטכנולוגיה יש לא מעט כסף נזיל, שהופך אותן לסיכון נמוך למרות הנפילות. בנוסף, בניגוד למניות הגנתיות אחרות, כמו בסקטור השירותים, חלק ממניות הטכנולוגיה מחלקות דיבידנדים.

אפל היא דוגמה ליציבות

הדוגמה הכי טובה ליציבות ענקיות הטכנולוגיה היא אפל , ששומרת על מאזן הכנסות יציב, המגובה על ידי תזרים מזומנים עצום. בסוף השנה הפיסקלית 2022 (שנגמרה בספטמבר), תזרים המזומנים של אפל זינק ב-20%, לכ-111.44 מיליארד דולר.

את יציבות החברה אפשר לראות גם בתחום התעסוקה. בתקופה של גיוסים ופיטורים רבים בשוק היא שמרה על קצב גיוסים שמרני. ולמעשה, הגיוס של אפל בשנים האחרונות דבק באותה מגמה כללית מאז 2016 - מהלך שאפשר לה להמנע מפיטורים, גם כשהשוק יורד.

בדומה לאפל, מיקרוסופט סיימה את השנה הפיסקלית ביוני שעבר עם תזרים מזומנים של 65 מיליארד דולרים. ואלפאבית סיימה את 2022 עם תזרים מזומנים של 60 מיליארד דולרים - סכום כמעט כפול מהתזרים ב-2019.

תזרים המזומנים הגדול מאפשר לענקיות שלא להזדקק למלווים כמו קרנות הון סיכון או בנק סיליקון ואלי, וכך הן לא נפגעו מהמשבר ישירות, ואף הרוויחו ממנו.