עשרות בכירים במשק ובמערכת הבנקאית: "תומכים במתווה הרצוג"

במכתב שנשלח לנשיא המדינה יצחק הרצוג כתבו הבכירים כי הם "קוראים להידברות ולהסכמה רחבה בין כל הצדדים על בסיס 'מתווה העם'" • על המכתב חתומים בין היתר מנכ"לים ויו"רים של הבנקים הגדולים

נשיא המדינה, יצחק הרצוג / צילום: Associated Press, Virginia Mayo
נשיא המדינה, יצחק הרצוג / צילום: Associated Press, Virginia Mayo

עשרות ראשי חברות גדולות במשק ובמערכת הבנקאית תומכים במתווה שהציג נשיא המדינה יצחק הרצוג. במכתב, שנשלח בשעה האחרונה, כתבו הבכירים להרצוג כי הם "מביעים את מלוא הערכתנו למחויבותך האמיצה".

למרות הפגמים, מתווה הנשיא הוא בסיס להידברות | דעה 
כוונות טובות, נזק אדיר: היכולת להגיע להסכמות ירדה פלאים אחרי מתווה הנשיא | טור סופ"ש 
יהודית או דמוקרטית? המשבר הגדול מאז קום המדינה אינו מקרי | דעה

על המכתב, אותו יזם מנכ"ל ארגון מעלה לאחריות תאגידית מומו מהדב, חתומים עשרות בכירים במשק, ביניהם ראובן קרופיק, יו"ר בנק הפועלים; סאמר חאג' יחיא, יו"ר בנק לאומי; חנן פרידמן, מנכ"ל בנק לאומי; משה לארי, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות; שאול קוברינסקי, יו"ר בנק דיסקונט; יאיר המבורגר, יו"ר הראל השקעות; מישל סיבוני, מנכ"ל הראל השקעות; עפרה שטראוס, יו"ר קבוצת שטראוס; חיים גבריאלי, יו"ר תנובה; אבי בן אסאייג, מנכ"ל אסם נסטלה; איציק אברכהן, יו"ר קבוצת שופרסל; רן שחם, מנכ"ל אלטשולר שחם; אורי לוין, מנכ"ל קבוצת דיסקונט; תמר יסעור, יו"ר ישראכרט; ודן פילץ, מנכ"ל דיזנגוף סנטר.

לרשימת החותמים המלאה

"אנו, ראשי חברות גדולות במשק, המחויבים לאחריות חברתית ומעסיקים עובדים מכל גווני החברה בישראל, כואבים ומודאגים מהקרע הגדל בחברה הישראלית ומהנזק המצטבר לכלכלה", כתבו הבכירים. "אנו קוראים להידברות ולהסכמה רחבה בין כל הצדדים על בסיס 'מתווה העם' ומביעים את מלוא הערכתנו למחויבותך האמיצה להבטחת חוסנן של הכלכלה והחברה בישראל".

ראשי האופוזיציה גם תומכים

הרצוג הציג אמש (ד') את המתווה שלו לפשרה סביב החקיקה המשפטית. לפי מתווה הנשיא, בוועדה לבחירת שופטים אין רוב לקואליציה: יהיו בה 11 חברים - 3 שרים, 3 שופטים בהם נשיא בית המשפט העליון, 3 חברי כנסת - שניים מהאופוזיציה ואחד מהקואליציה, שני נציגי ציבור משפטנים שימונו בהסכמה על-ידי שר המשפטים והנשיא. לראשונה תוגדר הנחיה לשקף בבחירה את הגיוון הזהותי והאידאולוגי בישראל, ושיטת הסניוריטי תישמר.

ראשי האופוזיציה הודיעו הערב כי הם מקבלים את מתווה הנשיא. בהצהרה המשותפת של האופוזיציה אמר היו"ר יאיר לפיד: "לממשלה לקח אתמול 17 דקות להודיע שהיא דוחה את המתווה. הם אפילו לא טרחו ללמוד אותו. כדרכם, הם אמרו לנשיא שגם הוא יכול ללכת לעזאזל. אנחנו מקבלים את מתווה הנשיא, מפני שבמלחמת אחים יהיו רק מפסידים".

עוד לפי המתווה, בית המשפט לא יוכל לבטל חוקי יסוד, אבל יש כללים איך לחוקק חוקי יסוד, כך שיהיה קשה לחוקק חוקי יסוד; לראשונה יעוגנו בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו הזכות לשיוויון ואיסור אפליה, הזכות לחופש הביטוי וההפגנה; עילת הסבירות לא תחול על ענייני מדיניות, ומינויים לשרים לא ייפסלו על אי-סבירות. עילת הסבירות תמשיך לחול על יתר רשויות המדינה; חוות-הדעת של הייעוץ המשפטי תחייב את הממשלה, אך חוות-דעת על חוקיות הצעות חוק לא תחייב. משרות היועצים המשפטים לא יהיו במשרות אמון.

על-פי מתווה הנשיא, חוקי יסוד יחוקקו כך: 3 קריאות ברוב של 61 חברי כנסת, קריאה רביעית ברוב של 80 או 70 חברי כנסת בהתאם למשך הזמן שעבר מהקריאה הקודמת.

לגבי פסילת חוקים רגילים: בית המשפט העליון יוכל לפסול בהרכב של 11 שופטים וברוב של שני שליש.

לגבי בעיית חוק הגיוס נכתב במתווה הנשיא כי "יגובש מתווה מוסכם לשירות צבאי או לשירות לאומי אזרחי, שיחוקק כחוק יסודו ויהיה חסין מביקורת שיפוטית".