הקרוס-אובר הקומפקטי של יונדאי בטיחותי, אבל עד כמה המחיר תחרותי?

לרכב הפנאי הקומפקטי של יונדאי יש עיצוב רענן ובעל נוכחות, מחיר נגיש יחסית ותא נוסעים מרווח ומאובזר • ובכל זאת, יש בפלח מכוניות שמערבות יותר את הנהג

יונדאי BAYON / צילום: יח''צ
יונדאי BAYON / צילום: יח''צ

בשנה החולפת אחת מכל שתי מכוניות נרכשה בישראל באמצעות מימון, ושיעור המימון הממוצע שנטלו הרוכשים הגיע ליותר מ־70% ממחיר הרכב שמשקף למעלה מ־110 אלף שקל לרכב - כך עולה מהדוח השנתי החדש של חברת מימון ישיר, הנחשבת לאחת השחקניות הגדולות בשוק המימון לרכב בישראל.

הקרוס-אובר הקומפקטי של יונדאי בטיחותי, אבל עד כמה המחיר תחרותי? | מבחן דרכים 
שוק רכבי היד השנייה נכנס להאטה, והחשמליות החדשות שבדרך | השבוע בענף הרכב 
פתיחת הרכבת הקלה בגוש דן מתעכבת, והקבלנים יקבלו עוד רבע מיליארד שקל | בלעדי

הנתונים הללו מסבירים את אחת מהתופעות המאפיינות את שוק הרכב הישראלי ב־2022 - אדישות צרכנית לעליית המחירים. במילים אחרות, עליית המחירים החדה שנרשמה בשנה החולפת לכל רוחב שוק הרכב לא האטה את הביקוש, ורוב הלקוחות בחרו לשדרג לכלי רכב גדולים ויקרים יותר למרות שהמשכורת הממוצעת במשק עלתה באופן שולי.

אבל נראה שהחגיגה מתקרבת כעת לסיומה, או לפחות מתחילה להאט. הריבית על מימון לרכב בשוק מתקרבת ל־10%, השקל נחלש, המיתון מורגש במשק, וחוסר הוודאות מקטין את המוטיבציה הצרכנית לשדרג. זה עדיין לא מורגש משמעותית בפלח רכבי הפרמיום, אבל בחלק המרכזי של השוק כבר ניכר תהליך של רציונליזציה ומעבר לרכישת דגמים שתואמים את היכולת הכלכלית הריאלית. הבעיה: לא נותרו הרבה דגמים כאלה בשוק.

עיצוב חיצוני

אחד המצטרפים האחרונים "לפלח ההגיוני" הוא יונדאי באיון, שהושק בשנה שעברה. הדגם תוכנן במקור עבור שווקים מתפתחים, בעיקר באסיה, ותכליתו העיקרית היא שינוע משפחות במחיר נגיש. אבל ביונדאי יודעים היטב שגם בעלי תקציב מוגבל רוצים סטטוס, והבאיון עונה על הדרישה באמצעות עיצוב פנאי רענן.

למרות שהבאיון קטן במעט מאחיו יונדאי "קונה", והוא מבוסס על מכונית סופר־מיני (יונדאי i20), הוא מצליח להיראות גדול מכפי שהוא באמת. זאת בזכות יציבה רחבה על הכביש, מרכב גבוה יחסית ואלמנטים קוסמטיים ששייכים לז'אנר השטח כמו קשתות גלגלים מודגשות וגריל רחב ומושחר בחזית. את המראה העדכני משלימים פנסי חזית צרים ומפוצלים ודלת אחורית בעיצוב דמוי זנב־חץ. אם מוסיפים לתמונה גם גג בגוון שונה מהמרכב מקבלים את המראה של רכב פנאי, שהלקוחות מכירים ומוקירים.

 

פנים הרכב

גם תא הנוסעים ממשיך את התחושה של רכב קטן־גדול. אמנם בסיס הגלגלים די ומסתפק בב־2.58 מ' צנוע אבל הגג המוגבה, החלונות הגדולים ותכנון חכם של המושבים מעניקים תחושה אוורירית ומרווחת יחסית. המושבים הקדמיים לא גבוהים כמו ב"קונה" אבל עדיין ממוקמים גבוה מספיק בשביל התחושה של ישיבה מעל הכביש; סף הכניסה והיציאה די נוח והמושב האחורי יכול לאכלס ברווחה שני מבוגרים בעלי קומה ממוצעת פלוס כיסא ילד מבלי לקפח את מרחב הרגליים והראש שלהם. תא המטען מרווח באופן מפתיע עם נפח של 373 ליטר, כמעט כמו ה"קונה". בתא הנוסעים עצמו יש גם שלל חללי אחסון שימושיים לחפצים מזדמנים.

ה"נראות" של חומרי הדיפון בתא מותירה רושם חיובי אם כי החומר הדומיננטי פלסטיק נוקשה, שמרגיש די זול למגע, במיוחד בדלתות. גם הריפוד די בסיסי והיינו שמחים לקבל גם מושב נוסע מתכוונן לגובה. מנגד איכות הייצור טובה ובידוד רעשי החוץ יעיל.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד בגרסאות המאובזרות נראה עדכני בזכות לוח מחוונים דיגיטלי קומפקטי אבל חד ומסך מולטימדיה רוחבי בגודל סביר, שתומך במערכות ההפעלה הסלולאריות של אנדרואיד ואפל. גם סביבת הנהג נראה מודרני עם הטמעה של פתחי המיזוג בתוך עיצוב מערך הפיקוד הנדסת האנוש פשוטה ויעילה ללא התחכמויות מיותרות.

יש מוט הילוכים בתצורה מסורתית, כמות סבירה של מתגים פיזיים לשליטה על מערכות העזר העיקריות ללא צורך בתפריטי מגע מסיחי דעת. כמקובל אצל יונדאי יש גם מערך מתקדם של מערכות בטיחות אקטיביות, במיוחד בגרסה הבכירה שמציעה פיצ'רים שאופייניים בעיקר לדגמים יותר יקרים כמו בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור.

מנוע וצריכת דלק

בישראל מוצע הבאיון עם מנוע טורבו־בנזין בעל שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמייצר 100 כ"ס או 120 כ"ס בגרסה עם מערכת היברידית "קלה", כמו ברכב ההדגמה שלנו. המערכת ההיברידית הזו מנצלת את אנרגיית הבלימה כדי לטעון סוללה קטנה, שמטרתה בעיקר לסייע בהתנעה/כיבוי של המנוע בעיר ובשיוט רגוע ועל הדרך להפחית את הפליטה. בפועל, ברוב המקרים קשה להרגיש בקיומה.

המנוע הקטן מספק תחושה מכובדת של מרץ גם בעליות עם נוסעים תודות למשקל עצמי צנוע ומומנט סביר בסל"ד נמוך. הוא מסתייע בתיבת הילוכים כפולת מצמדים, שמעלה ומורידה הילוכים בצורה זריזה יחסית. עם זאת כדי לחוות את המרץ הפוטנציאלי תצטרכו לבחור במצב התכנות "ספורט" ולהשאיר אותו שם באופן קבוע.

במצב "חיסכון", שהוא ברירת המחדל, תגובת הדוושה ללחיצה די עצלה וצבירת המהירות מעוררת פיהוק. נהגים, שאינם ממהרים לשום מקום, יתוגמלו בצריכת דלק ריאלית מכובדת, שמתקרבת ל־16 ק"מ לליטר.

על הכביש

על הכביש מכוילת שלדת הבאיון לספק את הדרישות הבסיסיות בפלח העירוני. אחיזת הכביש בפניות סבירה ובטוחה והיציבות הכיוונית במהירויות גבוהות סבירה, בעיקר תודות לחישוקי 17 אינץ' עם צמיגים רחבים בגרסה הבכירה. בנהיגה עירונית רגועה המכונית משדרת תחושה קלילה אבל ההיגוי עצמו די קליל ומעורפל, אפילו אחרי ניתוק מערכת ה"סיוע לנהיגה". מצב הספורט מוסיף קצת משקל להגה אך התחושה עדיין די מנותקת. יש בפלח מכוניות שמרגישות מחוברות יותר לנהג.

נוחות הנסיעה סבירה על מהמורות טיפוסיות אבל מהמורות משמעותיות ופסי הרעדה עירוניים, כבר מציבים אתגר ומטלטלים את הנוסעים. סביר להניח שהגרסאות של הבאיון עם סט מתון יותר של גלגלים/צמיגים יהיו ידידותיות יותר.

מחיר

המחיר של יונדאי באיון מתחיל בכ־126 אלף שקל ונוסק עד 138 אלף שקל לגרסת ה"SUPREME" החזקה יותר והמאובזרת מאוד. במונחים של שוק דגמי הקרוס־אובר בישראל זהו מחיר נגיש, יחסית, ועד שיגיע אלינו הדור החדש של יונדאי "קונה", שיהיה יקר יותר משמעותית, תיהנה הבאיון ממרחב נשימה תחרותי סביר בתוך הבית, ומתחרות לא קלה מחוץ לו.

חלק מהמתחרות

מאזדה CX-3

126 אלף עד 143 אלף שקל עולה הקרוס־אובר של מאזדה. העיצוב שומר על עדכניות למרות הוותק. השלדה חדה ונעימה לנהיגה. המנוע הוא 1.5 ליטר ללא טורבו עם 116 כ"ס.

מאזדה CX-3 / צילום: יח''צ
 מאזדה CX-3 / צילום: יח''צ

קיה סטוניק

במחיר של בין 128 ל־132 אלף שקל לגרסת הטורבו יש לרכב עיצוב פנאי רענן, תא נוסעים מרווח יחסית ושלדה מכוילת בצורה נעימה לנהיגה נמרצת.

קיה סטוניק / צילום: יח''צ
 קיה סטוניק / צילום: יח''צ