עברו בקריאה ראשונה: פסקת ההתגברות והגבלת בג"ץ בפסילת חוקים

לפי הצעת החוק, בג"ץ יוכל לבטל חוק רק בהרכב מלא של 15 שופטים וברוב של 12 שופטים • פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחסן מראש חוקים מביקורת שיפוטית, או להתגבר על פסילה ברוב של 61 חברי כנסת

שמחה רוטמן, יו''ר ועדה חוקה / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שמחה רוטמן, יו''ר ועדה חוקה / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה בשעה 3:00 לפנות בוקר חלק מרכזי מחוקי המהפכה המשפטית: הגבלת בג"ץ מלפסול חוקים, ופסקת התגברות ברוב של 61 חברי כנסת. הצעת החוק עברה ברוב של 61 בעד מול 52 חכים נגד.

לפי הצעת החוק, בג"ץ יוכל לבטל חוק רק בהרכב מלא של 15 שופטים וברוב של 12 שופטים. פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחסן מראש חוקים מביקורת שיפוטית, או להתגבר על פסילה ברוב של 61 חברי כנסת.

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

לפי החוק ניתן יהיה לפסול רק חוק הסותר בבירור חוק יסוד, ורק חלק מחוקי היסוד, כאלו שנקבע בהם מהו הרוב הנדרש לשם שינויו.

יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן הציג את החוק ואמר כי הוא מבקש להסדיר אנומליה שקיימת במדינה למעלה מ-30 שנה וכי החוק מאוזן.

ח"כ בני גנץ יו"ר המחנה הממלכתי אמר: "אתם מבקשים כאן הערב לתת כוח בלתי מוגבל לעצמכם. התגברות בוודאי ברוב של 61 היא עריצות הרוב. הערב הוא הערב שבו הונע התהליך לסגירת צבא העם - הרמתם ידים ואתם מתגברים על ביטחון המדינה".

בשעה זו נמשכות פעולות המחאה נגד הליכי החקיקה. מפגינים נקשרו זה לזה וחוסמים את הכביש המוביל לכניסה למשרדי האוצר, הפנים והכלכלה ברחוב בנק ישראל בירושלים. החסימה מונעת מעובדי המשרדים להיכנס למשרדים. כוחות משטרה הגיעו למקום. שניים מהפעילים עוכבו לחקירה.

מפגינים בקריית הממשלה בירושלים / צילום: לחסום את ההפיכה
 מפגינים בקריית הממשלה בירושלים / צילום: לחסום את ההפיכה

מטעם הפעילים נמסר: "הגענו היום כדי לחסום את משרדי הממשלה בקריאה ברורה: אם לא תתחילו לעבוד בשביל הציבור, לא ניתן לכם לעבוד כלל. ממשלת ישראל ה-37 לא עוסקת באף אחת מן הסוגיות שבאמת חשובות לציבור. היא לא מטפלת ביוקר המחיה, לא פותרת את משבר החינוך, ולא פועלת לשיקום מערכת הבריאות.

"מה היא כן עושה? מכשירה שחיתות ממוסדת, פוגעת בחופש העיתונות, מבעירה את המדינה ומסרסת את עצמאותה של הרשות השופטת. השרים שכחו שתפקידם לשרת את הציבור ולא להפך".