דוח חדש: גידול במספר משקיעי הנדל"ן הישראלים שפונים לחו"ל

מסקירה ראשונית של חברת שירותי הנדל"ן Savills עולה כי מוסדיים וחברות נדל"ן בישראל פונים לאחרונה יותר להשקעות בחו"ל, באירופה בכלל ובבריטניה בפרט • זוהי הפעם הראשונה בה הסוכנות הבינלאומית מזכירה את ישראל בסקירה

בנייני מגורים בלונדון. משקיעי הנדל''ן הישראלים משקיעים יותר בחו''ל / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali
בנייני מגורים בלונדון. משקיעי הנדל''ן הישראלים משקיעים יותר בחו''ל / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali

חברת שירותי הנדל"ן הבין־לאומית Savills פרסמה לאחרונה את סקירתה על שוק ההשקעות האירופי בראשית 2023, ולראשונה כללה בה את ישראל. השורה התחתונה: נרשם גידול במספר משקיעי הנדל"ן מישראל שפונים להשקעות בחו"ל בחודשים האחרונים. התגברות המגמה נרשמה גם במוסדיים ובחברות הנדל"ן - אשר שמים פעמיהם אל נכסי נדל"ן מניב באירופה.

האם תהיה קריסה של יזמית נדל"ן? "זה יקרה בוודאות" | כסף בקיר
המניות צוללות אבל יזמי הנדל"ן משדרים עסקים כרגיל. במקרה הטוב זו אשליה | דרור מרמור, טור סופ"ש
חלון ההזדמנויות לקבלת "ויזת זהב" על השקעות נדל"ן באיחוד האירופי מתחיל להיסגר

פעילות משקיעי הנדל"ן בישראל נמצאת בירידה מתמדת כבר חודשים ארוכים - ככל הנראה בגלל שילוב של העלאת מס הרכישה על דירות להשקעה ועליית הריבית המתמשכת. גם ברבעון השלישי של 2022 וגם בחודש האחרון של השנה החולפת נרשמו ירידות בפעילות המשקיעים, הן ברכישת דירות והן במכירתן. כך לדוגמה, נרדמה ירידה של 41% במספר הדירות שנרכשו על ידי משקיעים ברבעון השלישי של 2022, בהשוואה לרבעון המקביל ב־2021. למעשה, מאז דצמבר 2021 מלאי הדירות שבידי המשקיעים בישראל פחת ב־6,800.

אך זו הפעם הראשונה שבה הסוכנות הבינלאומית מזכירה את ישראל, והמגמה המשמעותית שעליה החברה מצביעה - שנראה כי התחזקה לאחרונה, אולי רומזת שמשקיעי הנדל"ן מישראל מצאו בית חדש להשקעות.

סקירתה של Savills מוגדרת כ"זרקור" על ההשקעות בשוק האירופי, על בסיס תוצאות ראשוניות לרבעון הראשון של 2023. על פי סקירה זו "ישנו גידול במספר המשקיעים שיוצאים מישראל, בשילוב של משקיעים מוסדיים וחברות נדל"ן המחפשות להשקיע בבריטניה ובאירופה".

בסקירה מצוין כי רוב המשקיעים מכוונים לפרופיל סיכונים מסוג "ליבה פלוס", משמע השקעה בנכס נדל"ן מניב ברמת סיכון מעט גבוהה מהממוצע. עוד מציינת Savills כי הנכסים שמחפשים המשקיעים הישראליים הם כאלו המציעים שילוב של תשואה מהשכרה, עם אפשרות לקחת חלק בניהול נכסים מתגלגל "על מנת למצות השבחות נוספות בשווי או בדמי השכירות".

"היכולת להשיג תשואות רצויות הופכת מורכבת"

הסקירה של Savills מתייחסת, בראש ובראשונה, לשוק האירופי כולו, ומציגה תמונה לא פשוטה - אך כזו המוכרת לנו גם כאן, בישראל: "עם התייקרות עלויות המימון, היכולת להשיג תשואות רצויות על השקעות הופכת יותר ויותר מורכבת", נכתב בסקירה. "לאור אתגרים אלו אנו צופים כי שוק הנדל"ן יחווה שינויי תשואה נוספים, מכיוון שעוד ועוד גורמים יהיו מוכנים למכור כדי להיפטר מנכסים קיימים".

הסקירה אף קובעת כי בהתאם לתוצאות הראשוניות של הרבעון הראשון של השנה, היקף ההשקעה הכולל באירופה לתקופה זו יהיה הנמוך ביותר מאז המשבר של 2008 - כ־36 מיליארד אירו. "אין זה מפתיע", כותבים אנשי הסוכנות, "בהתחשב בהאטה בפעילות ההשקעות שכבר הורגשה מאז המחצית השנייה של השנה שעברה. הן מגוון השחקנים בשוק והן הנכסים המתאימים הצטמצמו באופן משמעותי במהלך 12 החודשים האחרונים, ואלו מרסנים את מספר העסקאות".

Savills היא סוכנות נדל"ן וחברה לשירותי נדל"ן שהוקמה עוד בשנת 1855 בבריטניה. היום היא מספקת שירותי נדל"ן ברמה בין־לאומית ומפעילה יותר מ־700 משרדים ברחבי אמריקה, אירופה, אסיה, אפריקה והמזרח התיכון. בישראל היא מקיימת שותפות עם חברת FACTOR (פקטור) נדל"ן מסחרי, משנת 2021.