החשש גובר: גם מובילאיי הגדירה את המהפכה המשפטית כגורם סיכון בדוחות

מובילאיי, החברה הישראלית הגדולה ביותר בוול סטריט, מצטרפת למספר דו-ספרתי של חברות שכבר דיווחו על ההשפעות הצפויות של המהפכה המשפטית כגורם סיכון

פרופ' אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי, בהנפקת מובילאיי בנאסד''ק / צילום: Nasdaq, Inc
פרופ' אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי, בהנפקת מובילאיי בנאסד''ק / צילום: Nasdaq, Inc

החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט ממשיכות לדווח על המהפכה המשפטית כגורם סיכון בדוחותיהן השנתיים. בסוף השבוע הצטרפה למדווחות על הסיכון גם החברה הישראלית הגדולה ביותר - מובילאיי.

האזהרה מהרפורמה במשפט הפכה לסטנדרט בדיווחי חברות ההייטק מישראל

החברות שנסחרות בוול סטריט נדרשות לפרסם במסגרת הדוח המורחב שלהן (מסוג 20F או 10K) את הסיכונים הכרוכים בהשקעה במניות שלהן. באופן קבוע הן מדווחות על סיכונים שקשורים לפעילות שלהן בישראל, כגון סיכון להתלקחות ביטחונית או חשש מפני חרם. השנה נוספו לדיווחי הסיכונים גם ההשפעות הצפויות של המהפכה המשפטית, אם אכן תצא אל הפועל. החברות מוסיפות זאת לדוחות בהמלצת עורכי הדין שלהן. מספר דו ספרתי של חברות ישראליות כבר הכניס את הנושא כגורם סיכון בדוחות, ובין היתר עשו זאת בשבועות האחרונים סולאראדג', נובה, סטרטסיס וסייברארק.

מובילאיי , המפתחת ומשווקת טכנולוגיה לתחום הרכב ונמצאת בשליטת אינטל, הונפקה בסוף השנה שעברה בנאסד"ק ונסחרת כיום בשווי של 31.5 מיליארד דולר. בדוח המורחב שלה לשנת 2022 שפורסם בסוף השבוע האחרון, מובילאיי הוסיפה לסיכונים הכלליים הנוגעים לפעילותה בישראל גם את נושא הרפורמה שמקדמת הממשלה. לפי החברה, "התנאים הפוליטיים, הכלכליים והצבאיים בישראל ובאזור עלולים להשפיע ישירות על העסקים ועל התפעול שלנו, כולל, בין היתר, המאמצים לקדם רפורמה משפטית שמובילה הממשלה הישראלית, שהמתווה הסופי שלה עדיין לא ידוע".

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

לפי הדוח המורחב של מובילאיי, החברה העסיקה בסוף השנה שעברה כ-3,500 עובדים בשמונה מדינות, רובם הגדול (3,200) בישראל.

מלבד מובילאיי, עוד שלוש חברות ישראליות שפרסמו בסוף השבוע את הדוחות המורחבים הכניסו את הנושא כגורם סיכון - חברות הביומד סול-ג'ל ודריו הלת', וחברת האוטוטק אינוויז.