חלון ההזדמנויות לקבלת "ויזת זהב" על השקעות נדל"ן באיחוד האירופי מתחיל להיסגר

לאחר שפורטוגל ואירלנד סגרו את האפשרות לקבל אזרחות בתמורה להשקעה במדינה, מדינות נוספות באירופה מעלות את רף ההשקעה המינימלי או סוגרות את האפשרות לגמרי • האיחוד האירופי תומך במהלך כדי לעצור הלבנות כספים, ובמדינות עצמן פשוט מנסים לעצור את עליית מחירי הנדל"ן

פרסומת לוויזת הזהב בכיכר סינטגמה באתונה / צילום: Shutterstock
פרסומת לוויזת הזהב בכיכר סינטגמה באתונה / צילום: Shutterstock

פורטוגל אינה המדינה היחידה שהודיעה בשבועות האחרונים על סיום תוכנית "ויזת הזהב" שלה, המאפשרת להפוך לתושב קבוע ואז לאזרח המדינה האיברית באמצעות רכישת נדל"ן במדינה במאות אלפי אירו. לפניה, באופן שפחות רלוונטי אולי לציבור הישראלי, הודיעה גם אירלנד על צעד דומה, ושמה קץ לתוכנית שהבטיחה דרכון אירי למי שתורם יותר מחצי מיליון לקהילה המקומית או משקיע מיליון אירו במדינה מדי שנה במשך שלוש שנים. 

רפורמת המס בגרמניה שמשפיעה על המשקיעים הישראלים 
הממשלה מגדילה את כוחה בוועדות התכנון. זו המשמעות | ניתוח

בימים אלו גם ספרד שוקלת לסיים את תוכנית ויזות הזהב שלה בעיקר על רקע עליית מחירי דיור, ומדינות נוספות מעלות בחדות את הרף המינימלי להשקעה הדרוש כדי לקבל תושבות. הן עושות זאת בברכת האיחוד האירופי, שכבר בשנה שעברה הכריז מלחמה על "ויזות זהב" (תושבות תמורת רכישת נדל"ן או השקעה) ועל "דרכוני זהב" (אזרחות ודרכון תמורת רכישת נדל"ן או השקעה").

בראש רשימת מקבלי הוויזות - סינים

שתי המסגרות הללו החלו לצבור תאוצה אחרי משבר החוב האירופי של 2010, אז מדינות דרום אירופה נאלצו לעבור שורת רפורמות כדי לקבל הלוואות מגופים בינלאומיים בעשרות מיליארדים, וניסו בכל דרך להגדיל את ההשקעות הזרות בהן.

ב־11 השנים שעברו מאז שהושקה, תוכנית ויזת הזהב הפורטוגלית לבדה גייסה כשישה מיליארד אירו. למרות ההד שביטול התוכנית עורר בישראל בשבועות האחרונים, רק מאות ישראלים לכל היותר ככל הנראה השתמשו בה. לפי נתוני הממשלה הפורטוגלית, בראש רשימת מקבלי הוויזות הללו היו סינים (ביניהם רבים מהונג־קונג שעוברת תהליך מואץ של "סיניזציה" אחרי שהייתה מובלעת דמוקרטית יחסית), רוסים, טורקים, תושבי מדינות המפרץ ואחרים.

התמהיל הזה הוא גם מה שעומד מאחורי ההמלצה הברורה של הנציבות האירופית שהתפרסמה בשנה שעברה, לשים קץ לתוכניות השונות. אומנם, פורטוגל עשתה את הצעד מנימוקים פנימיים - המחירים המאמירים של הנדל"ן במדינה ותפיסה לפיה "לא הוגן" לאפשר לזרים עשירים להתחרות על נכסים שפורטוגלים צעירים אינם יכולים להרשות לעצמם - אבל הוא נתמך בעמדה הרשמית של בריסל. הנציבות האירופית קראה באופן פומבי להפסיק את תוכניות השכבה היוקרתית יותר של התוכניות - "דרכוני זהב" - בעיקר בשל "חשש לביטחון של האיחוד האירופי". האירופאים חוששים כי גורמים עוינים וקרימינליים ינצלו כסף שחור כדי לקבל אזרחות אירופית, ואז יוכלו לנדוד באופן חופשי ברחבי האיחוד האירופי, כפי שהדרכונים הללו מאפשרים.

רבים מהאזרחים החדשים בקפריסין - רוסים

לבריסל יש יכולת מוגבלת להורות למדינות החברות באיחוד מה לעשות בתחום זה, אבל לאלבניה - שהיא מדינה המועמדת להצטרף לאיחוד - הבהירה בריסל כי מדובר בקו אדום, "מחשש לביטחון האיחוד, לפעילות הלבנת כספים, להתחמקות ממס, למימון טרור ולחדירה של גורמי פשע מאורגן". היא דרשה מטירנה לשים קץ לתוכנית דרכוני הזהב שלה. בריטניה, שהייתה במשך שנים רבות יעד לעשירי רוסיה ומדינות ברית המועצות לשעבר שקיבלו דרכונים תמורת השקעות של מינימום שני מיליון ליש"ט, חסמה את האפשרות לוויזות זהב אחרי פרוץ המלחמה באוקראינה. האיחוד האירופי, וגם מדינות כמו בריטניה, אפילו שוקלים לוותר על הסכמים קיימים עם מדינות בקריביים או באוקיינוס השקט, שמאפשרים סוג של כניסה דו־שלבית לאיחוד: קונים דרכון של ונואטו, לדוגמה, "תמורת כ־70 אלף אירו בלבד" ואז להשתמש בדרכונים כדי להיכנס לאירופה ללא הפרעה. לפי דיווחים בתקשורת האירופית, כמעט כל התוכניות הללו דורשות הצגת גיליון פלילי נקי וחף מהרשעות, אך הדבר ניתן לעקיפה בקלות יחסית.

כמה מדינות אירופיות עדיין מציעות את האפשרות. ניתן להפוך לאזרח מלטזי (עם תקופת המתנה מינימלית של כשנה כתושב) בעבור השקעה של כמיליון אירו. בקפריסין, השקעה של שני מיליון אירו מקנה למשקיע אזרחות כמעט מיידית. מדינת האי הרוויחה בעשור האחרון יותר מ־7 מיליארד אירו מהתוכנית הזו. רבים מהאזרחים החדשים של קפריסין הם רוסים.

גם איטליה, ספרד ויוון מציעות עדיין תוכניות "ויזות זהב". לפי כתבה בנושא ב"אקונומיסט", גם במדינות אלו המספר הרב ביותר של משקיעים מגיעים מסין. בסין עצמה פועלים שירותי תיווך המציעים ויזות זהב או דרכוני זהב ללא פחות מ־80 מדינות, במדרג שונה של עלות וזמן המתנה. גם ארה"ב מציעה תוכנית לקבלת אזרחות למשקיעים בסדר גודל משמעותי, אך רשימת ההמתנה לה עומדת על 15 שנה.

כעת, ייתכן כי בעקבות ההתאוששות של חלק מכלכלות דרום אירופה, יחד עם עליות מחירי הנדל"ן בהן והלחץ מצד בריסל והמדינות העשירות ביותר באיחוד האירופי - שאינן מפעילות תוכניות כאלו אך חשופות לסיכונים שבהן - כמה מהחלונות הקיימים הולכים ונסגרים. עוד לפני אירלנד ופורטוגל, יוון הודיעה בשנה שעברה כי החל ממאי הקרוב היא תכפיל את סכום המינימום הדרוש כדי לקבל "ויזת זהב" לחמש שנים, שבסיומה ניתן לקבל אזרחות יוונית. הסכום יעלה מ־250 אלף אירו כפי שהיה עד כה ל־500 אלף אירו. ההודעה הובילה להכפלת מספר הוויזות שחולקו בשנה החולפת, שעמד על כ־2,800 לעומת 1,500 בשנה שעברה. רוב מקבלי הוויזות היו אזרחים סיניים.

מתחשבים יותר בדעת הקהל הפנימית

נדמה כי הממשלות המצמצמות או מבטלות את התוכניות הללו כעת מתחשבות פחות בשיקול של בריסל בנוגע לביטחון, ויותר בדעת הקהל הפנימית בנוגע למשברים בשוק הדיור שהן חוות. עליות מחירים מטאוריות נרשמו בדירות לשכירות בפורטוגל, ביוון, ובחלקים מסוימים גם בספרד, ובמיוחד בשנתיים האחרונות. בספרד, הצעת חוק מצד מפלגת שמאל שהוגשה בחודש שעבר, מציעה לשים קץ לתוכנית ויזות הזהב, בנימוק שהן מחריפות את עליות המחירים בשוק הדיור.

זה היה הרקע גם לרפורמה המקיפה שהוכרזה בחודש שעבר בפורטוגל, שבה הודיע ראש הממשלה אנטוניו קושטה על ביטול עתידי של תוכנית ויזות הזהב של המדינה.

הצעד הוא רק חלק משורת צעדים בתחום הדיור, כולל מתן הטבות למי שמשכירים את דירתם לטווח ארוך, ומאבק ב"דירות ובתי רפאים" של משקיעים זרים, שנגרעים משוק הדיור בשל השימוש הנדיר בהם. קושטה הודיע כי מי שנמצאים בתהליך הארכת ויזת הזהב בדרך לתושבות הנחשקת יוכלו להתקדם רק אם יגורו בעצמם בנכס שנרכש. פורטוגל הציעה ויזה זו, שדורשת חידוש אחרי שנתיים שבהם היה אפשר לשהות רק ימים ספורים במדינה, למי שהשקיעו לפחות 350 אלף אירו בנכסים באזורי פריפריה, ו־500 אלף באזורי ביקוש. עדיין לא ברור מתי היא תסתיים רשמית.