אלו הצעדים שיוכלו להקפיץ את הכלכלה העולמית ב-7 טריליון דולר

עפ"י דוח חדש של Moody's Analytics, הכלכלה העולמית מפסידה לפחות 7 טריליון דולר מדי שנה בשל כישלון להגיע לשוויון מגדרי בכוח העבודה • בקצב הזה ייקחו לעולם לפחות 132 שנים לסגירת הפער הכלכלי-מגדרי • הוזלת מחירי הטיפול בילדים ומתן חופשת לידה בתשלום גם לאבות עשויים לשפר את המצב

הפער המגדרי בכוח העבודה גורם להפסד כלכלי הן ברמה האישית והן ברמה המאקרו-כלכלית / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski
הפער המגדרי בכוח העבודה גורם להפסד כלכלי הן ברמה האישית והן ברמה המאקרו-כלכלית / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

הפער המגדרי בשכר עדיין כאן, אבל כמה הוא בעצם עולה לנו? לפי דוח חדש שפרסמו ב-Moody's Analytics, צמצום הפער המגדרי יכול לקפיץ את הכלכלה העולמית ב-7 טריליון דולר. הפער המגדרי בכוח העבודה, שעל אף הצמצום נותר משמעותי, בעיקר מבחינת ניצול חסר של כישוריהן וזמנן של נשים, גורם להפסד כלכלי הן ברמה האישית והן ברמה המאקרו-כלכלית. החישוב מבוסס על תוספת השכר שנשים במדינות ה-OECD, בין הגילאים 25 ל-64, היו רואות אם שכרם היה שווה לעמיתיהם הגברים באותו טווח גילאים ב-2021.

האם רשות המסים תיאלץ להחזיר 664 מיליון שקל שגבתה ביתר מעובדים שכירים? 
סערת קיצור שבוע העבודה: במגזר הציבורי ייהנו, שאר העובדים לא 

לפי הדוח, 38 מדינות ה-OECD, הכוללות כמה מהכלכלות החזקות בעולם, כמו ארה"ב, בריטניה ויפן, עדיין צופות בהתקדמות בשכר שווה לנשים משתרך מאחור. הדחיפה הכלכלית תגיע ככל שיותר נשים יצטרפו לכוח העבודה ותחול עלייה בפריון. עם זאת, לפי הקצב הנוכחי, ייקח כ-132 שנים כדי לסגור את הפער בשכר.

חלק גדול יותר של נשים שמחזיקות בתפקידים ניהוליים ומקצועיים פרודוקטיביים יותר יעזור גם כן. דוגמה אחת בולטת המצוינת בדוח מראה כי על אף שהנשים במדינות ה-OECD עוקפות את הגברים בקבלת תואר שני או מקביל לו, הן עדיין נותרות בתת-ייצוג משמעותי בתפקידי ניהול בינוניים ובכירים.

פער בולט בקרב ההנהלה הבכירה

הדוח מציין גם כי נשים עדיין ממעיטות לבקש העלאה בשכר, ומבקשות פחות בשלב המו"מ, שעה שהן נדרשות לסטנדרטים גבוהים יותר מעמיתיהם הגברים. הפער בולט במיוחד בקרב ההנהלה הבכירה, עם רק 23% מתפקידי ההנהלה ברחבי העולם בידי נשים. בעוד שנשים נוטות יותר להשקיע השקעות נוספות בהשכלתן, הן נוטות להגיע למשרות ברמות נמוכות יותר.

בבנק העולמי נאמר כי "הטיות מגדריות ואי-שוויון שהציבו נשים במקצועות בשכר נמוך, הבדלים בעבודה ובשעות עבודה, כמו גם הטלת אחריות טיפול בילדים לא פרופורציונלית על נשים, תורמים לפער השכר המגדרי". עוד ציין הבנק העולמי כי כמעט מחצית מכלכלות העולם אינן מחייבות שכר שווה על פי חוק.

כמה נתונים מעניינים נוספים פורסמו בדוח שהוציאו היום (ב') במחלקת המחקר של בנק אוף אמריקה (BofA). כך למשל נמצא כי חברות המתמקדות בגיוון מגדרי ברמת הדירקטוריון וההנהלה הבכירה, השיגו בעקביות תשואה על הון גבוהה יותר וסיכון רווחים נמוך יותר בשנים עוקבות.

בנוסף, לפי הדוח של BofA, צמצום הפער המגדרי עוזר לקדם נקודות מבט ורעיונות מגוונים, שיכולים להיות בעלי ערך רב בניווט שינויים כלכליים, שכן חברות צריכות להסתגל ולחדש כדי להישאר תחרותיות. הכללת חברי צוות בעלי נקודות מבט ודרכי חשיבה שונות מאפשרת חדשנות רבה יותר. "למעשה", מסביר הדוח, "'הלך הרוח החדשני' גבוה פי שש במקומות עבודה שוויוניים יותר לעומת פחות שוויוניים".

לפי הדוח של Moody's, צמצום הפער וקידום הכלכלה העולמית תלויים בצעדים כמו חופשת לידה בתשלום לאבות, כמו גם טיפול בילדים במחיר סביר יותר. המחברים מציעים כי העולם נתון בנקודת מפנה בכל הנוגע להשגת שוויון מגדרי, כאשר שוויון הופך בראש סדר העדיפויות של מדינות ברחבי העולם.

"סגירת הפער המגדרי בכוח העבודה ובניהול מדינות ה-OECD בכוחה להעלות את הפעילות הכלכלית העולמית בכ-7%, או כ-7 טריליון דולר", הסבירה דון הולנד, מנהלת המחקר הכלכלי ב-Moody's Analytics ומחברת שותפה של הדוח. הודגש כי צמצום פערי השכר בשווקים מתעוררים, כמו הודו, יגדיל את הפוטנציאל הזה עוד יותר.

"הייתה התקדמות, אבל היא רחוקה מקצב מהיר מספיק", הסבירה הולנד. "יש הרבה סוגים מורכבים של בעיות מאחורי הפערים המגדריים האלה" כמו נורמות חברתיות שלוקח להן הרבה זמן להשתנות, אמרה.