אאודי מציגה קרוס-אובר חשמלי ב-310 אלף שקל ומצפה לה תחרות קשה

לקרוס־אובר החשמלי של אאודי יש נוכחות בולטת בכביש, ותא נוסעים מרווח • אבל עד כמה תג המחיר מושפע מהורדת המחירים של טסלה?

אאודי Q4 E-TRON / צילום: יח''צ
אאודי Q4 E-TRON / צילום: יח''צ

כמעט חודשיים חלפו מאז שיצאה טסלה במהלך דרמטי של חיתוך מחירים גלובלי, ותעשיית הרכב בעולם עדיין מנסה למצוא כיוון. רבים קיוו כי מדובר בעוד גחמה חולפת מבית היוצר של אילון מאסק, אך כעת מחלחלת ההבנה שמדובר כנראה במהלך אסטרטגי שנועד לשנות את כללי המשחק בשוק. ואין ספק שהם משתנים. יצרני הרכב המתחרים מושפעים לא רק בפלח החשמלי, שבו הם מאבדים לטסלה עשרות אלפי מכירות והזמנות, אלא גם בפלח מכוניות הבנזין. כלומר, הצעד של טסלה מאיים לקחת נתח גם מהלחם שלהם, ולא רק מהחמאה.

ההאטה מגיעה לענף הרכב? דיווחים על ירידה וביטולים של הזמנות | השבוע בענף הרכב
הכנסת תכריע: מתי צריך את אישור השכנים לעמדת טעינה חשמלית? | שאלות ותשובות
לראשונה בארה"ב: המחיר הממוצע של רכב חשמלי נמוך מרכב בנזין

עד כה אף יצרן גדול, למעט פורד, לא נקט בקיצוץ דומה. חלק מהיצרנים טוענים שבמבנה העלויות הנוכחי של ייצור הסוללות והרכב החשמלי פשוט אי אפשר להוריד מחירים בלי להפסיד כסף. אחרים מנסים לשכנע את ציבור הצרכנים שהמהלך של טסלה פועל לרעתם. השבוע למשל, יו"ר אאודי גרס בראיון לעיתונות הגרמנית כי "המהלך של טסלה משמיד ערך ללקוחות" ופוגע בערך של מכוניות יד שנייה. לדבריו, אאודי לא מתכוונת לנקוט במהלך דומה. "יש לנו מדיניות תמחור עצמאית משלנו", אמר.

 

חישוקי ספורט בעיצוב ייחודי

ובכל זאת, בשטח ניתן לראות את ההשפעה של טסלה גם על מותגים "אליטיסטים" כמו אאודי. דגם ה־Q4 החשמלי, לדוגמה, התייקר עקב עליית המס בישראל בשיעור מתון יחסית של כעשרת אלפים שקל. אם בשנה שעברה הייתה לו רשימת המתנה של רבעונים, כיום הוא זמין במלאי.

ה־Q4 חולק פלטפורמה ומכללים עם ה־I.D4 של פולקסווגן, אך בין השניים יש דמיון חזותי מוגבל, למעט הפרופורציות. לנציג של אאודי יש מראה יותר מושחז ופחות עגלגל עם קפלי מתכת בפרופיל הצד, חישוקי ספורט בעיצוב ייחודי וזנב מלוטש עם פנסים רוחביים שמפיצים אור אדום מעוצב בלילה. בחרטום מחצין ה־Q4 גריל נוצץ ועצום ממדים, להבדיל מהגריל החסום והצנוע של ה־I.D4. בסך הכל, הרכב עומד במשימת הבידול ונראה יותר יקר ו"מושקע" מאחיו לקבוצה. ואם מישהו עדיין לא מסתפק בנוכחות הבולטת הזו הוא עשוי למצוא את מבוקשו בגרסת הספורטבק, שנראית פחות "משפחתית".

גם תא הנוסעים ייחודי לאאודי, אם כי לא בהכרח לחשמליות של המותג. מערך הפיקוד דומה מאוד לזה של שאר דגמי הקבוצה, כולל דגמי הבנזין, עם שילוב של לוח מחוונים דיגיטלי רחב וצבעוני ומסך מולטימדיה רוחבי. מערכת ההפעלה דומה לזו של שאר הדגמים, והנדסת האנוש מתוכננת היטב, כולל לוח פיקוד קומפקטי עם מתגים פיזיים.

הגה אליפטי וקונסול מרכזי "מרחף"

פריטי העיצוב הייחודיים הבודדים הם הגה אליפטי וקונסול מרכזי "מרחף" שבתוכו מותקן בורר הילוכים במתכונת של מתג קפיצי. שני האלמנטים הללו הם יותר גימיקים מאשר מועילים. השימוש בבורר ההילוכים הקטנטן יכול להיות טורדני במקרה של תמרוני חנייה הדוקים, שדורשים מעבר תכוף בין ההילוך האחורי לקדמי, ואילו ההגה האליפטי לא מרגיש טבעי. מי אמר שחייבים להמציא את הגלגל מחדש?

איכות הייצור והגימור היא ברמה גבוהה וטיפוסית לאאודי, עם תחושה של יוקרה מוצקה שאופפת את חומרי הדיפון והמתגים. זו לא בהכרח תחושה "חשמלית" או עתידנית אבל בהחלט תחושת פרימיום גרמנית. מרחב הפנים דומה לזה של האחות לבית פולקסווגן והוא מעניק לרכב תחושה של "מוביל משפחות" עם שפע מרחב לרגליים מאחור, רצפה שטוחה לכל האורך, מרחב ראש סביר גם לנוסעים גבוהים וסף כניסה ויציאה בגובה אופטימלי. האבזור התקני סביר לקטגוריית המחיר הזאת וכולל בין השאר מערכת בטיחות אקטיבית מקיפה, חישוקי 20 אינץ', ריפוד עור משולב, גג חשמלי פנורמי ועוד. מי שיחפוץ במערכת ניווט או במצלמות היקפיות, שכמותם מספקות חשמליות סיניות זולות, יצטרך להוסיף עוד כמעט 10% למחיר בגין "חבילת תוספות" אופציונלית.

מערכת למיחזור אנרגיית הבלימה

הרכב מוצע באירופה בשלל גרסאות, אך לישראל מגיעה רק גרסת הטווח הארוך. זאת כוללת מנוע חשמלי אחורי בודד בהספק 204 כ"ס וסוללה של 77 קילוואט־שעה (נטו), שאמורה לספק טווח מכובד של עד 521 ק"מ בתקן WLTP. אנחנו כותבים "אמורה" כי מסתמן שלאירופאים לוקח קצת יותר זמן מהסינים כדי לפצח את אלגוריתם היעילות האנרגטית של הרכב החשמלי. בתנאי אקלים ונהיגה אופטימליים, שאינם דורשים הפעלת מיזוג, נראה שהטווח הריאלי ינוע סביב 400־450 ק"מ. אם כי הפעלת המזגן תוריד את הטווח בשליש. יש גם מערכת למיחזור אנרגיית הבלימה עם שלוש דרגות, אולם השפעתה הכוללת על הטווח די סמלית. תגובת הדוושה חדה והמהירות נצברת בקצב מכובד. הביצועים כנראה לא ירשימו את חסידי טסלה Y שמגיעה מאפס ל־100 קמ"ש ב-8.5 שניות.

כמו כל רכב פרימיום גרמני ה־Q4 מרגיש במיטבו על הכביש המהיר. מרכז הכובד הנמוך מסייע לתחושת יציבות במהירויות גבוהות, ושיוט מהיר למרחקים ארוכים מתבצע ללא מאמץ. על כבישים צרים ומתפתלים ההיגוי משדר תחושה מהירה ומדויקת, שכמותה תתקשו למצוא בחשמליות מהמזרח. מנגד, עם משקל עצמי של כ־2 טון, אסור לצפות להתנהגות כביש קלילה. המשקל העודף והחישוקים הענקיים גם מכבידים על יכולת ספיגת הזעזועים של המתלה האחורי והתחושה די קופצנית על אספלט עירוני משובש. ייתכן שבחירה בחישוקים מתונים יותר תעדן את הנוחות.

דגם ה־Q4 עולה 310 אלף שקל אחרי עליית מס הקנייה. בהתחשב שאחותה "העממית" פולקסווגן ID3 עולה 293 אלף שקל ברמת אבזור דומה, זהו תמחור בהחלט אגרסיבי לקרוס־אובר חשמלי של אאודי. מנגד גם ה־Q4, ועוד רבות וטובות, ניצבת תחת צילה של טסלה Y המוזלת. וזה צל כבד.

חלק מהמתחרות

טסלה Y לונג־ריינג'

280 אלף שקל עולה כיום טסלה Y בגרסת Long Range לפני תוספות. לרכב יש שני מנועים בהספק משולב של 514 כ"ס, הוא מאיץ ל־100 קמ"ש ב־5 שניות ומסוגל להשיג טווח של עד 542 ק"מ. תא הנוסעים מרווח ותא המטען הוא בנפח 854 ליטר.

טסלה Y לונג־ריינג' / צילום: יח''צ
 טסלה Y לונג־ריינג' / צילום: יח''צ

ב.מ.וו IX1-30

329 אלף שקל עולה הב.מ.וו IX1-30. למרות שהוא קצר מה־Q4, תא הנוסעים שלו מרווח ומאובזר היטב. להנעה אחראים שני מנועים בהספק משולב של 313 כ"ס והוא מזנק ל־100 קמ"ש ב־5.6 שניות. הסוללה מספקת טווח של עד 425 ק"מ.

ב.מ.וו IX1-30 / צילום: יח''צ
 ב.מ.וו IX1-30 / צילום: יח''צ

מרצדס EQA 250

330 אלף שקל עולה מרצדס EQA בגרסת ה־250. להנעה אחראי מנוע חשמלי בהספק 190 כ"ס, שמאיץ את הרכב ל־100 ב־8.6 שניות. תא הנוסעים מפואר ומרווח. סוללה של 66 קילוואט מספקת טווח של עד 496 ק"מ.

מרצדס EQA 250 / צילום: יח''צ
 מרצדס EQA 250 / צילום: יח''צ