ההאטה מגיעה לענף הרכב? דיווחים על ירידה וביטולים של הזמנות

בענף הרכב אומרים כי העיקר המסירות בחודש פברואר הן של כלי רכב שהוזמנו בשנה שעברה • לפי דיווחים, בשבועיים האחרונים נרשמת האטה גורפת בהזמנות חדשות לכלי רכב לצד שורה של ביטולים להזמנות קיימות • וגם: האם יוטל מס על טעינת רכבים חשמליים ומיהן המתחרות הסיניות החדשות של טסלה? • השבוע בענף הרכב

עלייה במסירת הרכבים החדשים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
עלייה במסירת הרכבים החדשים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מסירות הרכב בחודש פברואר הסתכמו במעט יותר מ-29 אלף כלי רכב, עליה של 16% לעומת פברואר אשתקד. בסך הכל נמסרו בחודשיים הראשונים של השנה כ-76 אלף כלי רכב חדשים, עליה של 21% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עם זאת בענף הרכב אומרים כי העיקר המסירות כוללות אספקה של כלי רכב ללקוחות פרטיים ומוסדיים, שהזמינו כלי רכב חדשים בשנה שעברה וחלקם המתינו לכלי הרכב חודשים רבים.

הכנסת תכריע: מתי צריך את אישור השכנים לעמדת טעינה חשמלית?
הנהגים לא ישלמו לפי מרחק: מס הנסועה על רכב חשמלי בוטל | ניתוח
לראשונה בארה"ב: המחיר הממוצע של רכב חשמלי נמוך מרכב בנזין

מתוך אלה גדול במיוחד חלקם של כלי הרכב החשמליים, שלקוחות רבים הקדימו להזמין אותם בשנה שעברה כדי להקדים את עליית מס הקניה. כ-14.4% מסך המסירות בחודשיים הראשונים של השנה היו של כלי רכב חשמליים לגמרי (BEV).

עם זאת בענף הרכב מדווחים כי בשבועיים האחרונים נרשמת האטה גורפת בהזמנות חדשות לכלי רכב לצד שורה של ביטולים להזמנות קיימות. זאת בשל חוסר הוודאות הכלכלית הגוברת בישראל ובשל העלייה המשמעותית בריבית על מימון על כלי רכב.

ההאטה מורגשת לראשונה גם בפלח רכבי היוקרה ובפלח כלי הרכב החשמליים, שעד לאחרונה סבלו מעודפי ביקוש משמעותיים. יצוין כי דגמי רכב רבים מוצעים כיום במלאי במסירה מיידית. בענף מציינים כי ההאטה בביקוש בולמת, בינתיים, את עליית המחירים שמתחייבת מההיחלשות המשמעותית של השקל ביחס לדולר ולאירו, שני מטבעות ייבוא הרכב המרכזיים.

משרדי הממשלה בוחנים אפשרות הטלה של "מס חשמל" על טעינת רכב חשמלי

משרדי הממשלה בוחנים את הישימות של הטלת "מס טעינה" על כלי רכב חשמליים. זאת כחלופה אפשרית למס הנסועה על כלי רכב חשמליים, שבוטל לאחרונה והוסר מחוק ההסדרים בשל לחצים פוליטיים. יצוין כי מבחינה טכנית הטלה של מס טעינה ניתנת לביצוע כבר היום בעמדות טעינה ציבוריות. אולם העיכוב העיקרי ביישום הוא העדר אפשרות לבצע הפרדה בין תעריף החשמל הביתי המשמש לטעינה לבין התעריף הביתי הכללי בעמדות טעינה ביתיות מקובלות.

הפתרון של מיסוי החשמל הביתי לטעינה עתיד להיות ישים במסגרת התוכנית הממשלתית להעביר בשנים הבאות את כלל הטעינה הביתית בישראל לעמדות טעינה "מנוהלות" שמשדרות את הנתונים שלהן לרשת.

יצוין כי הטעינה המנוהלת מתוכננת בעיקרון לצורך ניהול עומסי רשת אולם בתור "בונוס" היא מציעה יכולת לעקוב ולמסות באמצעותה את היקף הצריכה לטעינה ביתית. על פי נתונים שהציג האוצר החודש, ישראל היא אחת המדינות שבהן הפער בין מחיר החשמל למחיר הבנזין הוא מהגבוהים בעולם במונחים של עלות לקילומטר נסיעה. יצוין כי מס כזה קיים במספר מדינות באירופה ואף במספר מדינות בארה"ב אולם לרוב הוא בסכום שולי.

ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה "מס טעינה על כלי רכב חשמלי, מס נסועה, או כל פורמט אחר, נבחן על ידי רשות המסים. אגף תחבורה נקייה במשרד האנרגיה והתשתיות עוסק בהיבטים רבים הנוגעים לשוק הרכבים החשמליים בישראל, ביניהם גיבוש מדיניות ממשלתית מקיפה שתתמרץ מעבר מכלי רכב מונעים על בנזין לכלי רכב חשמליים, ובכלל זאת כל כלי המיסוי המוטלים על כלי רכב חשמליים; עידוד הקמת עמדות טעינה במרחב הציבורי; אסדרת הקמת עמדות טעינה בבתים משותפים; והערכות משק החשמל לכניסה מסיבית של כלי רכב חשמליים בכל ההיבטים".

מרשות המסים נמסר כי הנושא נבחן בעבר, אך לא נמצא כעת על הפרק.

חברות BYD ו-MG נערכות להתרחבות באירופה ובישראל

הסינים מרחיבים את היצע הדגמים החשמליים באירופה, ובקרוב גם בישראל. דילרים של חברת BYD בצפון אירופה דיווחו השבוע כי החברה צפויה להשיק ברבעון השלישי של השנה באירופה עוד שני דגמים חדשים: מכונית סדאן חשמלית, שתתחרה ישירות בטסלה 3 ותיקרא באירופה ATTO4 - בסין היא נמכרת תחת השם SEAL; ומכונית האצ'בק בגודל של פולקסווגן גולף שתיקרא באירופה ATTO2 - בסין נמכרת תחת השם "דולפין". מיבואנית BYD בישראל נמסר כי המועד להגעת הדגמים הללו לישראל עדיין לא נקבע סופית והוא תלוי ביכולת לשריין מלאים בהיקף גדול מספיק להשקה השנה.

מכונית הסדאן החשמלית SEAL / צילום: יח''צ
 מכונית הסדאן החשמלית SEAL / צילום: יח''צ

מכונית ה-ATTO2 של BYD אמורה להתחרות ישירות מול מכונית ההאצ'בק MG4 של חברת SAIC, שאמורה להגיע לישראל במחצית הראשונה של השנה. המכונית כבר משווקת מנובמבר במספר שווקי מפתח באירופה בתצורה עם טווח של עד 450 ק"מ או עם טווח של עד 350 ק"מ. שתי הגרסאות הללו הן כיום החשמליות בגודל משפחתי הזולות ביותר, שנמכרות כיום באירופה.

מכונית ההאצ'בק MG4 של חברת SAIC / צילום: יח''צ
 מכונית ההאצ'בק MG4 של חברת SAIC / צילום: יח''צ

בחודשים הבאים יצטרפו למשפחת הדגמים של MG4 גם גרסת ביצועים כפולת מנועים עם תאוצה מאפס ל-100 ב-4 שניות וגרסת "טווח ארוך" עם סוללה גדולה במיוחד וטווח של עד 550 ק"מ בתקן WLTP. מהיבואנית, חברת לובינסקי, נמסר שכל הגרסאות מיועדות להגיע ארצה.