פסקת ההתגברות | סיקור שוטף

התנועה לאיכות השלטון נגד גנץ: "אין לך מנדט למכור את הדמוקרטיה"

יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, שוחח עם הנשיא יצחק הרצוג ועדכן אותו על המשך המאמצים להביא להידברות במסגרת מתווה הנשיא • התנועה לאיכות השלטון בתגובה: "אין לך מנדט למכור את הדמוקרטיה הישראלית. איש ממאות אלפי המפגינות והמפגינים ברחבי הארץ לא הסמיך אותך לנהל משא ומתן"

בני גנץ בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בחיפה / צילום: אלעד מלכה
בני גנץ בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בחיפה / צילום: אלעד מלכה

ועדת החוקה הצביעה הבוקר (ד') על הצעת החוק להגבלת בג"ץ מלפסול חוקים הסותרים חוקי יסוד. בשל הרוב לקואליציה בוועדה, ההצעה אושרה ותעבור לקריאה ראשונה במליאה. האופוזיציה החרימה את ההצבעה. הכנסת הצביעה אישרה חוק הנבצרות וחוק עונש מוות למחבלים לקריאה טרומית. במקביל לדיונים מתקיימים ברחבי הארץ הפגנות ומחאות נגד המהפכה המשפטית

21:10: התנועה לאיכות השלטון נגד גנץ 

מוקדם יותר הערב, יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, שוחח עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, ועידכן אותו על המשך המאמצים להביא לעצירת החקיקה והידברות במסגרת מתווה הנשיא.

כעת התנועה לאיכות השלטון מפרסמת מסר תקיף בתגובה: "אין לך מנדט למכור את הדמוקרטיה הישראלית. איש ממאות אלפי המפגינות והמפגינים ברחבי הארץ לא הסמיך אותך לנהל משא ומתן על בסיס מתווה הכניעה שהציע הנשיא. לא נשכח איך מכרת את מדינת ישראל לנאשם בפלילים לפני שלוש שנים, ועד היום אזרחי המדינה מלקקים את הפצעים של ההתנהלות הקלוקלת הזו. לא תהיה פשרה על הדמוקרטיה הישראלית,
אפילו לא על פסיק ממנה, ודאי לא בערב בו הנאשם משווה את אנשי המחאה שנאבקים על הדמוקרטיה לפורעי החוק בחווארה. בושה וחרפה".

20:30: נתניהו: "חופש ההפגנה איננו רישיון לדרדר את המדינה לאנרכיה"

ראש הממשלה נתניהו נשא נאום ובו האשים גורמים זרים ו"בעלי עניין" במעורבות בהפגנות נגד הרפורמה המשפטית. בנאומו אמר נתניהו כי "חופש ההפגנה איננו רישיון לדרדר את המדינה לאנרכיה. לא נקבל אלימות לא בחווארה, לא בתל אביב, לא בשום מקום".  

"אם מוחקים את הקווים האדומים בצד אחד, מחר הם יימחקו גם בצד השני. אבל אני גם אומר דבר נוסף - אני יודע שזה לא כולם, שיש באופוזיציה וגם בהפגנות קולות אחרים שמתנגדים לקו הקיצוני הזה. קולות שסולדים מהפעולות האלימות של קומץ מיליטנטי שממומן ומאורגן ע"י בעלי עניין, כולל גורמים זרים. אני קורא לאנשים האחראיים הללו להשמיע את קולם", הוסיף נתניהו.

"אני קורא להפסקת האלימות, אני מאמין ומקווה שנמצא בקרוב דרך להגיע להסכמות. לא נרים יד איש על רעהו כי אחים אנחנו - אין לנו מדינה אחרת".

19:54: ח"כים מהקואליציה ומהאופוזיציה קוראים לפשרה

חברי הכנסת יולי אדלשטיין, גדי איזנקוט, חילי טרופר ודני דנון הוציאו הצהרה משותפת ובה הם קוראים לערבות הדדית. "אנו החתומים מטה, חברי כנסת מסיעות שונות, אשר בראש מעיינינו טובתה של מדינת ישראל, מתחייבים לעשות הכל כדי לשמור על הבית המשותף", נכתב.

לפי ההצהרה, "מדינת ישראל מתמודדת בימים אלה מול אתגרים רבים ומורכבים בתחומי החברה, הכלכלה ומעמדה הבינלאומי וניצבת מול פיגועים קשים ואתגרים ביטחוניים חמורים מאי פעם. מעל כל אלה מרחפת, כצל קודר, המחלוקת הקשה הקורעת ומפלגת את הציבור בישראל באשר להצעות השונות שעניינן מערכת המשפט בישראל. אין לנו כל ספק כי על אף שהמחלוקות קשות, חובה עלינו לפעול בכל דרך להגעה להסכמות רחבות.
חובה על כולנו כנציגי הציבור ונבחריו, לפעול לאלתר ליישוב המחלוקות ולהשגת הסכמות ובעיקר לעצור את סכנת ההתפרקות הרובצת לפתחנו כחברה וכמדינה".

"כל שנדרש הוא להיענות להזמנת נשיא המדינה ולקיים דיון על בסיס עקרונות המתווה שהציע. אנו קוראים לכל חברי וחברות הבית לתמוך בדרך זו ולהיענות לקריאת נשיא המדינה", כתבו אדלשטיין, איזנקוט, טרופר ודנון.

17:33: בני גנץ קורא לנתניהו ואוחנה להידברות בבית הנשיא; ראש הממשלה: "בוא עכשיו"

ח"כ בני גנץ קרא לראש הממשלה נתניהו ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה להפסיק את הדיונים והחקיקה המתוכננים במליאת הכנסת, ולהגיע "עוד הלילה לבית הנשיא" להידברות. בציוץ בטוויטר כתב גנץ: " אני יודע שהסיכויים להצליח בהידברות לא גבוהים, אני יודע שהחומות גבוהות והפערים גדולים - אבל ההיסטוריה לא תסלח למי שלא ינסה למנוע את מלחמת האחים".

ראש הממשלה הגיב לדבריו של גנץ וקרא לו להגיע כעת להידברות: "דלתי פתוחה, בוא עכשיו".

15:20: חוק עונש מוות למחבלים עבר בקריאה טרומית

55 מחברי הכנסת הצביעו בעד עונש המוות ו-9 נגד. מרבית חברי האופוזיציה נעדרו מההצבעה בגלל ההפגנות. חברי יהדות התורה גם לא השתתפו בהצבעה.

14:41: חוק הנבצרות עבר בקריאה טרומית בתמיכת ראש הממשלה נתניהו

חוק הנבצרות עבר בקריאה טרומית בתמיכת ראש הממשלה נתניהו. 62 חברי כנסת תמכו, 20 חברי כנסת הצביעו נגד. בזמן ההפגנות הסוערות והמהומה במחלף השלום והפינוי אלים, הכנסת הצביעה בקריאה טרומית על חוק הנבצרות שנועד למנוע אפשרות להוציא את נתניהו לנבצרות.

לפי הצעת החוק שהגישו סיעות הקואליציה, ההכרזה על נבצרות תיעשה רק במקרים רפואיים, על ידי ראש הממשלה, או הממשלה ברוב של 75% מהרכבה. במקרה נדיר שבו ההכרזה על נבצרות תהיה בניגוד לדעת ראש הממשלה, יו"ר הכנסת יעביר לאישור מליאת הכנסת את ההחלטה, וזאת תוכל לאשר את ההכרזה ברוב של 90 חברי כנסת.

14:24: ההצבעה על ההתנגדויות לפסקת ההתגברות נדחתה ליום ראשון

רוטמן הודיע דחה את ההצבעה על ההתנגדויות לאישור החוק לקריאה ראשונה ליום ראשון. לדבריו "מאחר ועלתה טענה לסוגית תכולת החוקים, ומאחר וחלק מחברי האופוזיציה לא היו אחראים לבלגן ולא קיבלו את ההזדמנות לדבר, את ההצבעה על הרביזיה נקיים ביום ראשון, לאחר שנאפשר עוד זמן דיבור אקסטרה לפני ההצבעה". ח"כ טלי גוטליב אמרה: "זו הצגה הזויה של אנשים שלא מעניין אותם לדבר, זו התנהגות ברברית של האופוזיציה".

הדיון שקדם להחלט לדחות את ההצבעה על רביזיה, התמקד בדרישת חברי האופוזיציה לקבל רשימה של החוקים עליהם יחול החוק. רוטמן אמר "עלתה שאלה בדיונים אלו חוקי יסוד כלולים ואלו לא כלולים ועלתה בקשה לקבל רשימה של החוקים הללו. רשימת החוקים עליהם יחול החוק היא פשוטה וברורה".

רוטמן ביקש מהיועמ"ש להקריא את רשימת החוקים. "לעומת זאת לשאלה על איזה זכויות או חוקים לא תחול ההגנה אפשר היה להכין רשימת מכולת אך היא מבלבלת", הוסיף ואמר "גם אותי עניין כמציע החוק לדעת על איזה חוקים זה חל ועל איזה לא. מקרי הביניים מאוד מורכבים". רוטמן הוסיף כי "השאלה שנשאל היועץ המשפטי במקרה הזה היא למעשה מתן פרשנות עתידית לכל תרחיש אפשרי של סתירה לחוק יסוד שאני סבור שהיא גדולה עליי וגם על הכנסת, וגם על הרכב בית משפט של שלושה שופטים". רוטמן הציע שבשאלה הזו יכריע בית המשפט העליון.

יועמ"ש הוועדה עו"ד ד"ר גור בליי אמר בתגובה כי חוקי היסוד שבבירור יכנסו אלו הם חוק יסוד הממשלה, חוק יסוד הלאום, חוק יסוד: חופש העיסוק וכבוד האדם וחירותו. החוקים שלא כלולים אלו ח"י הכנסת, השפיטה, משק המדינה, מקרקעי ישראל, הצבא, נשיא המדינה, מבקר המדינה וחלק מהסעיפים בחוק יסוד: ירושלים בירת ישראל".

בליי הוסיף כי "פן אחר שדיברנו עליו בוועדה נוגע לזכויות הבלתי מנויות: גם פה זה מורכב כי בבית המשפט גזרו, למשל, את חופש הביטוי מכבוד האדם. השאלה האם הוספה של המילים "סותר בבירור" - באיזה מידה היא גורעת או לא מהפרשנות - היא שאלה פתוחה. אנו לא יכולים לתת תשובה חותכת כי זו שאלה של איך בית המשפט ינהג. ההנחה היא שבית משפט עשוי לקחת את זה לכיוון יותר מצמצם, אבל זו שאלה פרשנית. להגיד איך יגזרו זכויות בעתיד זה יותר קשה".

יועמ"ש הכנסת אמרה כי היועץ המשפטי לוועדה סקר את הזכויות שהצעת החוק מתייחסת אליהן. "עם זאת, עולה מהסקירה שישנו שטח של עמימות, שישנן זכויות יסוד שגם אנו לא יודעים להגיד בעיתוי הזה האם הצעת החוק חלה לגביהן והדבר דורש בירור שיצטרך להיעשות במסגרת הדיונים לקריאה השנייה והשלישית. בעיתוי הזה ניתנה העמדה כפי שאנו רואים אותה והעובדה שלא נמסרה בכתב לדעתי אינה מונעת את קיום ההצבעה לקריאה הראשונה היום".

10:34: ועדת החוקה אישרה את פסקת ההתגברות וצמצום הביקורת השיפוטית של בג"צ על חוקים. האופוזיציה החרימה את ההצבעה.

ח"כ יואב סגלוביץ, חבר ועדת חוקה אמר: "עקב הקרקס שהתנהל היום בוועדת חוקה והדורסנות המחפירה של יו"ר הוועדה שדוהר להרס הדמוקרטיה, החליטו חברי האופוזיציה בוועדה להחרים את ההצבעה. לא נשתף פעולה עם ביזיון הכנסת ובזיון חברי הכנסת. הם לא ישתיקו אותנו. לא נוותר ולא נכנע לכאוס."

ח"כ עופר כסיף: "כל האופוזיציה החליטה שלא להשתתף בהצבעה: אתם עושים פה דיקטטורה של סתימת פיות ולא נותנים לח"כים להשמיע את קולם".

9 ח"כים תמכו: היו"ר ח"כ שמחה רוטמן והח"כים טלי גוטליב, משה סעדה, אריאל קלנר, חנוך מלביצקי, ארז מלול.

10:27: רוטמן הקצה 5 דקות דיבור לכל סיעה

ח"כ גלעד קריב פנה ליועמ"שית הכנסת, עו"ד שגית אפיק: "ביקשנו כבר מספר פעמים חוו"ד על הוראות החוק המוגנות שבמקום בכתב קיבלנו בע"פ. איך זה תקין שח"כים מבקשים חוו"ד, היו"ר מבטיח שתינתן, ובמקום זאת מקבלים חוו"ד בע"פ שלא ניתן אפילו להתייחס אליה. יש גבולות לדורסנות שלך".

לאחר דברים אלו הוצא ח"כ קריב מהדיון תוך שהוא ממשיך לצעוק "לא תרטש את תקנון הבית הזה ואת זכויות הח"כים. זה סמל למה שמנסים לעשות במהפכה הזו. אני דורש התייחסות למחטף לאורך כל הדיונים ובמיוחד היום".

ח"כ מרב מיכאלי, יו"ר מפלגת העבודה: "נכון שיו"ר ועדה רשאי להחליט על זכות הדיבור אך זו זכות בסיסית. יש בתקנון מכסות סיעתיות, אך זכות הדיבור בוועדה היא אחד הדברים הבסיסיים של כל ח"כ/ית, זו חובה של כל ח"כ/ית להגיע ולהשמיע דעתו בוועדה, בוודאי בחקיקה כ"כ משמעותית, דרמטית ושנויה במחלוקת".

9:54
מהומה בפתח דיון ועדת החוקה במהלך הקראת סעיפי הצעת החוק: עד כה הוצאו מהדיון הח"כים יואב סגלוביץ', אלעזר שטרן, אורנה ברביבאי, יוראי להב הרצנו, מאיר כהן ולדמיר בליאק, דבי ביטון.

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

9:00
בשעה זו מתכנסת ועדת החוקה בראשות חבר הכנסת שמחה רוטמן ותצביע על הצעת החוק להגבלת בג"ץ מלפסול חוקים הסותרים חוקי יסוד.

בשל הרוב לקואליציה בוועדה, ההצעה צפויה להיות מאושרת, ואז תעבור לקריאה ראשונה במליאה.

היום אחר הצהריים תצביע הכנסת בקריאה טרומית על חוק הנבצרות וחוק עונש מוות למחבלים.

על פי ההצעה הנוגעת לסמכות בג"ץ, בית המשפט העליון יוכל לבטל חקיקה הפוגעת בהוראות חוקי יסוד בהרכב הכולל את כל 15 שופטי בית המשפט העליון וברוב של 80% מההרכב (12).

יחד עם זאת, הכנסת תוכל ברוב של 61 חברי כנסת לקבוע בחוק שלא ניתן לפסול אותו או לחוקק את החוק מחדש למרות שנפסל (פסקת ההתגברות). כך שהקואליציה תוכל למעשה, בתמיכה של 61 חברי כנסת, לחוקק כל חוק. חוק כזה יהיה בתוקף עד שנה מסיום כהונת הכנסת שחוקקה אותו, או באופן קבוע אם גם הכנסת אחריו מאשרת את החוק.

בניגוד לעמדת היועמ"שית

לפי הצעת חוק הנבצרות שעולה לקריאה טרומית היום, ראש הממשלה יוכל לצאת לנבצרות רק אם 90 חברי כנסת יאשרו זאת, ורק במקרה של חוסר מסוגלות פיזית או נפשית למלא את תפקידו. החוק מקודם בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה. ברקע תלויה ועומדת עתירה של התנועה לאיכות השלטון להכריז על ראש הממשלה נתניהו כנבצר בטענה כי הוא מפר את הסכם ניגוד העניינים שנערך לו.

חוק נוסף שעולה לקריאה טרומית בניגוד לעמדת היועמ"שית הוא חוק עונש מוות למחבלים, לפי החוק, בית המשפט יוכל להטיל עונש מוות על מי שביצע רצח על רקע לאומני נגד אזרחי ישראל.