היזם שהחליט לעבור לירוחם: "למגורים בפריפריה יש מחיר, אבל זו גם הזדמנות גדולה"

משה גלנץ, ירוחם, בן 39 • נשוי פלוס 4 • הבעלים של מצפה שירת הכוכבים – תצפיות כוכבים לקבוצות, בתי ספר ויחידים. בעלי מבשלת 'בירה גלנץ' • "אם יש משהו בעסק שאנחנו פחות טובים בו אפשר לתת לאיש מקצוע לעשות את העבודה" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

משה גלנץ, הבעלים של מצפה שירת הכוכבים, בירה גלנץ / צילום: תמונה פרטית
משה גלנץ, הבעלים של מצפה שירת הכוכבים, בירה גלנץ / צילום: תמונה פרטית

כשפוגשים לראשונה את משה גלנץ קשה להאמין שהאדם בעל המראה הנערי שעומד מולך הוא אחד היזמים המעניינים בירוחם. משה עבר מירושלים לעיירה הדרומית לפני קרוב ל־8 שנים, עם זוגתו יעל וארבע בנותם. עם המעבר הוא הוכיח שלשמים אין גבולות וכחובב אסטרונומיה הקים ב־2016 את המיזם הראשון שלו, מצפה "שירת הכוכבים".

ברשותו יש כיום טלסקופים מקצועיים בגדלים שונים, דרכם כבר צפו עשרות אלפי משתתפים: בהדרכות כוכבים, אירועים לחברות וארגונים, משרדי ממשלה, משפחות ואנשים פרטיים. עם כניסתו למערכת גפ"ן של משרד החינוך, הוא החל לפעול בעצימות גבוהה גם בבתי ספר ובמוסדות חינוכיים בכל הארץ.

לפני כשנה הוציאו הזוג משחק קלפים אסטרונומי משפחתי, וגם פודקאסט שבועי בו הוא מסביר תכנים מרתקים מהעולם שלו. בנוסף, משה פיתח תחביב נוסף של הכנת בירה ועם המעבר הוא החל לבשל סגנונות שונים, ולאחר תקופה קצרה הפך הבית למרכז מבקרים.

משה שלח את הבירה לתחרויות, זכה במדליות, והחל לייצר את המתכונים באופן מסחרי. הוא מיתג אותה תחת שם משפחתו, רק עם טוויסט, "גלֶנץ". כיום משה אף מעביר סדנאות בירה, וכמובן גם מוכר אותה במוקדים שונים ודרך האתר.

על תוויות הבירה הוא מעניק את הערך המוסף: תוכן מהעיירה המדברית שנתנה לו את ההשראה, ירוחם. "כאשר מתקיימת תצפית כוכבים לקבוצה בערב מביאים בירה. אחרי בקבוק או שניים מתחילים לראות כוכבים כפולים גם בלי טלסקופ", הוא אומר בחיוך.

"למגורים בפריפריה יש מחיר, אבל גם למגורים במרכז יש מחיר. השאלה היא על מה בוחרים להסתכל". משה רואה את ההזדמנויות שיש במדבר יותר מאשר בעיר.

"כשמתגוררים בפריפריה כל אחד יכול להפוך ליזם גם בלי תכנון מראש. כשרוצים קפה בתל־אביב, צעידה של 2 דקות ומגיעים. בפריפריה, רוב הסיכויים שצריך לפתוח אחד כזה, ולכן כל מה שאעשה כאן יהפוך אותי ליזם ייחודי, גם אם אני עו"ד או בעל חומוסיה. כמה כאלו יש בירוחם? אם עושים עם תשוקה ודיוק, זה פשוט מצליח".

לדבריו, "חשוב ללכת אחרי החלומות, אבל תמיד להישאר עם רגל על הקרקע ולהיעזר. אנחנו לא יודעים הכל, ואם יש משהו בעסק שאנחנו פחות טובים בו אפשר לתת לאיש מקצוע לעשות את העבודה. זו השקעה בטוחה, המוצר יהיה טוב יותר, וגם נוכל לעסוק בדברים שאנחנו באמת טובים.

"הקיץ זו העונה החזקה יותר. בחורף שותים פחות בירה וגם מתבטלות יותר תצפיות בגלל מזג האוויר. אנחנו באמת תלויים בחסדי שמיים", אומר משה. "אבל זה הזמן לאגור אנרגיה, לפתח רעיונות, להכשיר עובדים ולקבל השראה. בנוסף, כשהולכים אחרי החלומות כדאי גם לעשות מהם כסף. אני לא מוכן להיתקע בשגרת העבודה רק כי זה נוח, אלא לשאוף לעסוק בתחביבים שלי ולהתפרנס".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il