רשות המסים חקרה חקלאי מהצפון בחשד שהעלים מאות מיליוני אירו

רשות המסים חוקרת חשד לפיו חקלאי מעמק יזרעאל העלים הכנסות בהיקף מאות מיליוני אירו מפעילות של חברות בחו"ל בתחום האנרגיה המתחדשת • בדיון השחרור בערבות טען החקלאי כי הכסף מעולם לא היה בשליטתו

בניין רשות המסים / צילום: איל יצהר
בניין רשות המסים / צילום: איל יצהר

איך העלים חקלאי מהצפון הכנסות בהיקף מאות מיליוני אירו? על-פי החשד של רשות המסים ,הוא פשוט לא דיווח על הכנסותיו מפעילות של חברות זרות ברוסיה, בפולין, באנגליה ובשווייץ, הפועלות בתחום האנרגיה המתחדשת ברחבי העולם.

תחזית האימים של אבי טיומקין: "אם ההפיכה המשטרית תצא לפועל, ישראל בדרך להיות טורקיה" | ראיון
הצופים נוטשים את מהדורות החדשות. מי מהערוצים בסכנה? | בדיקת גלובס

רשות המסים, באמצעות פקיד שומה חקירות חיפה והצפון, חוקרת חשד לפיו זאב פרנס, בעל משק חקלאי ממושב כפר ברוך שבעמק יזרעאל, השמיט הכנסות בסך של מאות מיליוני אירו מפעילותן של חברות בחו"ל מהדוחות שהגיש לפקיד שומה עפולה.

הבוקר (ג') הפכה החקירה לגלויה, כאשר חוקרי רשות המסים ערכו חיפוש בביתו של פרנס ותפסו כרטיסי אשראי של חשבונות בנקים בחו"ל, בהם עשה פרנס שימוש לכאורה, ומסמכים המעידים על-פי החשד על מכירה וקנייה של חברות הפועלות בתחום האנרגיה המתחדשת מרחבי העולם, בהיקף של מאות מיליוני אירו.

מהבקשה שהוגשה לשחרור של פרנס מהחקירה בערבות, עולה כי מאז שנת 2000 מנהל פרנס מערכת של עסקים בחו"ל במסגרת חברות שנרשמו במדינות שונות, ביניהן רוסיה, פולין, שווייץ ואנגליה, ובמסגרת זו הפיק הכנסות שהופקדו בין היתר בחשבונות בחו"ל.

על-פי בקשת השחרור בערובה, בחקירה טען פרנס כי הוא זכאי לסך של 50 מיליון דולר עבור שירותים שסיפק לגופים בחו"ל וביקש באמצעות מיצגיו לאשר העברתם לחשבונות בנק על שמו בישראל, בטענה - שנתפסת ככוזבת על-ידי רשות המסים - כי מדובר בכספים שמקורם בפעילות שביצע עבור ארגונים וולונטריים ברחבי העולם.

הרשות מייחסת לפרנס חשד לביצוע עבירות של השמטת הכנסות תוך שימוש בעורמה ותחבולה במזיד ובכוונה להתחמק ממס.

בדיון השחרור בערובה ייצג פרנס את עצמו וביקש לומר לשופט כי "הכסף מעולם לא הגיע אליי ולא היה תחת שליטתי המלאה. אי לכך לא יכולתי להעביר אותו". לאחר שאמר דברים אלה, ובהמלצת בית המשפט, עצר פרנס את מתן ההצהרה והגרסה המפורטת, היות שלא היה מיוצג. 

"שאלת מיסוי אזרחית" 

מטעם עורכי הדין המייצגים את פרנס, תמיר קלדרון ורמי זועבי ממשרד עורכי הדין דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, גרוס ושות', נמסר בתגובה: "צר לנו כי שאלת מיסוי אזרחית בפני פקיד השומה הפכה לחקירה פלילית מיותרת נגד אזרח ישר-דרך שמעולם לא דבק בו רבב. מדובר בחקלאי, איש אדמה ועבודה, ציוני בכל רמ"ח אבריו, אשר רוח התרומה שלו לא תסולא בפז וחקוקה בדברי הימים של תקומת הארץ.

"אנו משוכנעים כי תיק החקירה יסתיים במהרה כלעומת שנפתח ומהטעם הפשוט והברור ביותר - מעולם לא התקבלה הכנסה בידי מר פרנס עליה לא דיווח לרשויות המס ובכלל".

*** חזקת החפות: זאב פרנס הוא בגדר חשוד בלבד בעבירות המיוחסות לו, הוא לא הורשע, ועומדת לו חזקת החפות.