פנסיה | ניתוח

פגיעה של מאות שקלים לכל חוסך: באוצר מנחיתים מכה על הפנסיות. ואיך מגיבים בהסתדרות?

ההבטחה להעלות בשנת 2025 את תקרת הפטור ממס למקבלי הקצבאות בוטלה ע"י הממשלה • מומחי מס: ההטבה מוערכת במאות שקלים בממוצע לחודש לאדם • מדוע ההסתדרות מעדיפה לשתוק למרות הפגיעה בציבור החוסכים, ואיזו התחייבות נוספת של האוצר עומדת למבחן

תבוטל הטבה של מאות שקלים בחודש / צילום: Unsplash, andre taissin
תבוטל הטבה של מאות שקלים בחודש / צילום: Unsplash, andre taissin

בתוך שלל הצהרות השרים על תוספות תקציביות למשרדיהם ועוד שלל סוכריות לציבור, אישרה הממשלה סעיף שיפגע בחוסכים לפנסיה. במטרה להתמודד עם עלויות התקציב, ביטלה הממשלה את הגדלת הפטור ממס למקבלי קצבאות הפנסיה. במילים פשוטות: מדובר בסכומים של מאות שקלים בחודש שיקוזזו כעת מכספי הפנסיה.

הסעיף בתקציב שיעלה לעיריית תל אביב עשרות מיליוני שקלים בשנה 
תיק "סולידי" עם תשואה של יותר מ-6%: האפשרויות שנוצרות מהירידות באג"ח | ניתוח 
לקראת צניחה במחירי הדירות? "אם הייתה בועה, היא הייתה מתפוצצת" 

קצת היסטוריה: בשנת 2008, כחלק מהסכמות שנבעו משינוי מודל הפנסיה משיטה הונית לקצבה חודשית, חתמו האוצר, המעסיקים וההסתדרות על פטור מוגבל ממס לחוסכים לפנסיה. נקבע כי שכירים ייהנו מהטבת מס עבור חלק יחסי מהקצבה שלהם.

הפטור נולד על רקע הרצון של מדינת ישראל לעודד את החיסכון ארוך-הטווח ואת הותרת הכספים בתוכניות הפנסיוניות למועד הפרישה. הכוונות הללו באו לידי ביטוי במסגרת תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, שקבע כללים לקבלת פטור ממס בעבור "קצבה מזכה".

 

תחילה עמדה תקרת הפטור על 35% והיא טיפסה עד ל־52% כיום. עוד סוכם, כי התקרה תמשיך לעלות עד 67% החל מ־2025. אלא שזה לא יקרה. תחת הכותרת "עצירת הגידול בהטבת המס במשיכת קצבה פנסיונית בשנת 2025", הוכנסה לתקציב הוראה שתעצור את הגידול בפטור ממס.

תקרת הקצבה המזכה בפטור עומדת על 9,120 שקל. לפי תקרה זו סך ההטבה עומד כיום על 52% או 4,742 שקל, וצפוי היה לגדול ל־6,110 החל משנת 2025.

הטיעון: הפטור מסייע לבעלי הקצבאות הגבוהות

לטענת המדינה, "פטור זה הוא רגרסיבי ומשרת למעשה רק את בעלי קצבאות הפנסיה הגבוהות". עוד נכתב בהצעה לביטול עדכון תקרת הפטור, כי "מאחר שנכון להיום כמעט ואין פנסיונרים בקרנות הפנסיה החדשות אשר קצבתם מספיק גבוהה בכדי ליהנות מפטור זה, נהנים ממנו כמעט באופן בלעדי פנסיונרים שהיו מבוטחים בפנסיה תקציבית או בהסדרי פנסיה של הקרנות הוותיקות".

לדברי מומחי מס, משמעות הקפאת העלאת התקרה הנה השתת מס של בין 1,000 ל־1,500 שקל על הפנסיות של הציבור. יועץ המס שחר שאבי מסביר, כי "התוכנית המקורית של המדינה הייתה לעודד עובדים שלא למשוך כספי פיצויים במהלך שנות העבודה ולהשאיר את סכומי הפיצויים בתוך קרן הפנסיה למשיכה עתידית, כאשר כלי לשכנוע היה הענקת פטור ממס על חלק מהקצבה (פנסיה) הצפויה. שיעור הפטור היה אמור להיות עד 67% מהתקרה שנקבעה לפנסיה וכעת מנסים לשנות ולהגביל ב־52%. הערכת הפגיעה הצפויה משתנה מאדם לאדם, אך נראה כי הממוצע ינוע בסביבות 1,000 שקל לאדם.

יוגב גרדוס / צילום: דוברות משרד האוצר
 יוגב גרדוס / צילום: דוברות משרד האוצר

להערכת האוצר, עצירת עליית תקרת הפטור תביא לחיסכון של 700 מיליון שקל בשנה החל משנת 2025. לדברי רו"ח שי פורת, מנהל תחום רגולציה וחשבות שכר בחברת הר־גל, "מדובר ב-700 מיליון שקל שציבור הפורשים לפנסיה ישלם במס".

 

רו"ח פורת מוסיף, כי "עצירת עליית הפטור, במקום שהוא יעלה ל־67% ב־2025, לעצור ב־52%, תשפיע על כל הציבור רוחבית. המשמעות היא שעל כל קצבה נשלם 15% יותר מס. מי שזכאי לשיעור הפטור המלא, בגובה קצבה כ־9,000 שקל, זה משקף מעל 1,000 שקל לחודש יותר מס".

איפה ההסתדרות? "לומדים את הנושא"

המהלך יבוא על חשבון ציבור העובדים החוסכים לפנסיה. למרות דברי ההסבר של האוצר, הפגיעה אינה רק בבעלי קצבאות גבוהות אלא רוחבית בשיעורים שונים. עם זאת, קולה של ההסתדרות בינתיים לא נשמע. פנייתנו אליהם הסתכמה בכך שהם בינתיים "לומדים את הנושא".

במקרים אחרים, ייתכן שבהסתדרות היו מגיבים בתקיפות מיידית כנגד הפגיעה בפנסיות של העובדים. אבל בשעה זאת, כשהמשא ומתן בין ההסתדרות למשרד האוצר על הסמכי השכר לעובדי המגזר הציבורי נמצא בעיצומו, לא ממהרים בארגון העובדים לשבור את הכלים.

 

לא מן הנמנע שבהסתדרות עוד יגיבו על המהלך הזה, אבל בינתיים קולו של היו"ר ארנון בר־דוד לא נשמע גם באשר לביטול הרפורמה להגבלת כוחם של יבואני המזון הבלעדיים. השקט מכיוון ההסתדרות בנוגע לגזירות שנכנסו לתקציב, כמו גם בגזרת הרפורמה המשפטית, מרמזת שבארגון מעדיפים כרגע לבחור את המלחמות שלהם, כאשר המלחמה המרכזית היא המאבק על תוספות השכר לעובדי המגזר הציבורי.

ארנון בר-דוד, יו''ר ההסתדרות / צילום: דוברות ההסתדרות
 ארנון בר-דוד, יו''ר ההסתדרות / צילום: דוברות ההסתדרות

האג"ח המיועדות: האוצר יעמוד בהבטחה?

ההתחייבות של האוצר בנושא המיסוי לגמלאים היא לא הנושא היחיד שעל הפרק כעת. בשלבי הכנת תקציב המדינה הקודם, ל־2022, הצליח האוצר להכניס את הרפורמה לביטול האג"ח המיועדות. בתמורה, הבטיח האוצר לציבור החוסכים פיצוי כספי מתקציב המדינה, במקרה שייפגעו משמעותית כתוצאה מביטול ההתחייבות ההיסטורית של המדינה לתשואות. באוצר הסבירו אז שמעולם לא הפרו הבטחה פיננסית בפני הציבור, וניסו להרגיע בכך את החשש מאי־עמידה של המדינה בהתחייבות.

לעניין הזה יש משמעות גדולה - הציבור מכלכל את צעדיו לפי התחייבויות של הממשלה כלפיו. כך למשל, אדם שרכש דירה ולקח משכנתא בהתאם לגובה קצבת הפנסיה שהיה אמור לקבל לפי מתווה הפטור על הפנסיות, עלול להיקלע למצב של קושי בהחזרי תשלומים עם ביטול המתווה בתקציב החדש.

עם זאת, ההתחייבות של המדינה בחלופה לאג"ח המיועדות מעוגנת בחקיקה חזקה יותר, לעומת השינוי במס על הפנסיות שניתן לשנותו בפקודות מס הכנסה.