גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פעוטונים חינם לגילאי 2־3? אף אחד לא יודע מה יהיה המודל וכמה הוא יעלה

תקציב המדינה אושר בממשלה, ונתניהו הכריז כי יינתן חינוך חינם לגילאי 2־3 ● אלא שהמודל ואופי הסבסוד עוד רחוקים מהסכמה: איך יתבצע מבחן ההכנסה? מה בנוגע להטבות המס? וכמה בכלל תעלה התוכנית? ● על אף החשיבות הרבה, מסתבר שאף אחד לא באמת יודע

מתוך וידאו שפורסם בפייסבוק הרשמי של בנימין נתניהו, שעסק בחינוך חינם לגיל הרך
מתוך וידאו שפורסם בפייסבוק הרשמי של בנימין נתניהו, שעסק בחינוך חינם לגיל הרך

"אנחנו מתקדמים בצעדים בתחום החינוך, החל מהמחויבות שלנו לתוכנית חינוך חינם לגילאי 0־3. השלב הראשון לגילאי 2־3 יוצא לדרך", צייץ ראש הממשלה נתניהו בחשבון הטוויטר שלו לאחר אישור התקציב בממשלה. אבל בפועל, אף אחד לא יודע איך ייראה המודל, האם ההבטחה ל"חינם" תהיה רלוונטית אפילו לגילאי 2־3, ומה תהיה העלות למדינה.

באוצר מנחיתים מכה על הפנסיות. ואיך מגיבים בהסתדרות? | ניתוח 
תיק "סולידי" עם תשואה של יותר מ-6%: האפשרויות שנוצרות מהירידות באג"ח | ניתוח 
הסעיף בתקציב שיעלה לעיריית תל אביב עשרות מיליוני שקלים בשנה 

על פי גורמים באוצר, למרות שהתקציב טכנית אושר בממשלה, החלק של סבסוד הפעוטונים מגיל 2־3 תלוי באוויר. בעוד שהתקבלה הסכמה עקרונית על סבסוד בסדר גודל של 1,800 שקל בחודש לפעוט (מתוך כ־2,350 שקל בחודש שהפעוטונים צפויים לעלות בשנה הבאה), המודל עצמו ואופי הסבסוד רחוק מהסכמה: כיצד יתבצע מבחן ההכנסה? האם הוא יכלול מיצוי כושר תעסוקה ואיך? האם יהיו גם נקודות זיכוי ומס הכנסה שלילי? האם יהיו ואוצ'רים עד שעת הצהרון בגנים פרטיים? כל אלו שאלות שכרגע אין להן תשובה.

זו אחת הסיבות שלמרות שהתקציב אושר בממשלה כבר ביום שישי האחרון, מסמכי התקציב הרשמיים עוד לא פורסמו לציבור. איש אינו יודע מה תהיה העלות ומה יהיה המודל, ולדבר השפעה ניכרת על ההתכנסות התקציבית ששר האוצר סמוטריץ' מעוניין בה.

גם העלות של התוכנית הפשוטה אינה ידועה

אלא שלא רק שפרטי התוכניות הזו אינם ידועים, גם העלות של התוכנית הפשוטה־לכאורה, של פעוטונים חינם מגיל 0־3, לא ברורה כלל. נתניהו הצהיר לפני הבחירות בוועידת ישראל לעסקים של גלובס שהעלות של פעוטונים חינם היא 6 מיליארד שקל בשנה. אך מהערכות גורמי מקצוע וגופי מחקר כלכליים שאספנו המספרים נעים בין 8 מיליארד ל־32 מיליארד. למה למרות הקונצנזוס הפוליטי על פעוטונים בחינם, אין קונצנזוס כלכלי על העלות לציבור? למה אף אחד לא באמת יודע כמה זה יעלה?

הציוץ של נתניהו לאחר אישור התקציב בממשלה

אחד המקורות שמשפיעים על הפערים הוא ספירת הילדים. כמה ילדים יש בגילאים הרלוונטיים? על פי הממ"מ (מרכז המחקר והמידע של הכנסת), בשנת 2016 היו 425,000 פעוטות בני 0־3. הלמ"ס לעומת זאת מציינים שבאותה תקופה היו בישראל 534,000 פעוטות. כלומר, פער של יותר ממאה אלף ילדים.

בנוסף, יש לציין שאלו לא העלויות היחידות של המהלך. החלת פעוטונים חינם לכל ילדי וילדות ישראל תדרוש העסקת כמות אדירה של מטפלות נוספות. אם נשמור על התקינה הנוכחית (בין 6 ל־11 פעוטות למטפלת) יהיה צורך במעל 67,000 מטפלות. וכמובן - עוד מנהלות ומבשלות.

הגדלה כוח האדם תדרוש העלאה של השכר הנמוך שמטפלות מרוויחות היום, שעומד על כ־8,300 שקל בחודש. כדי לגייס את הכמות הנדרשת, יידרש שכר גבוה עוד יותר. כמה? גם כאן יש מספר חישובים שונים שנעים בין 350 מיליון שקל ל־2.7 מיליארד שקל.

 

פורום קהלת לכלכלה ניסה להעריך פרמטר נוסף - איכות החינוך ומעבר ליחס פעוטות־מטפלות בהתאם להמלצת ה־OECD. המלצותיהם נעות בין יחס של 4־6 פעוטות למטפלת (בהתאם לגיל) ליחס של 3־4 פעוטות למטפלת. בשביל הסטנדרט הראשון נידרש להביא מעל 106 אלף מטפלות לפעוטונים, ובשביל הסטנדרט המחמיר נידרש ללא פחות מ־167 אלף מטפלות - מעל 4% מכלל כוח העבודה בישראל.

כל הרחבת תקינה תדרוש תוספות שכר נוספות, כדי לגייס את הכמות הנדרשת של כוח האדם. על פי חישוב קהלת, יחס של 4־6 ילדים למטפלת, יחד עם העלאת שכר מתונה של 10% בלבד יעלה לנו 20 מיליארד שקל בשנה. ויחס של 3־4 ילדים למטפלת, עם העלאת שכר של 25% יביא אותנו להוצאה אדירה של 32 מיליארד שקל בשנה. זו ההערכה הנרחבת ביותר לעלות הנדרשת.

בין קרן כצנלסון לפורום קהלת

בעוד שפורום קהלת מביא נתונים אלה כדי לטעון שיהיה קשה לממן יוזמה כזאת, בקרן ברל כצנלסון דווקא תומכים בפעוטונים חינם - ומביאים תחשיב לעלויות הפרויקט. אך גם הם מוצאים שהעלות גבוהה למדי: 14.7 מיליארד שקל בשנה, כולל שיפור תנאים מסוים והתכנסות ליחס תקינה גבוה יותר.

עם זאת, בקרן ברל כצנלסון לא אומרים כמה התנאים ישופרו, והאם זה יהיה מספיק כדי לגייס את כמות המטפלות הנדרשת. בשל העלות השוטפת האדירה, בקרן ברל כצנלסון ממליצים לפרוס את המדיניות על פני למעלה מעשור, כך שהגישה החינמית המלאה תהיה זמינה ב־2035.

פער נוסף בחישובים עוסק בשאלה כמה ילדים יירשמו בפועל לפעוטונים: לטענת קהלת, מדובר על כ־457 אלף ילדים שיירשמו לפעוטונים. על פי קרן ברל כצנלסון, מדובר ב־245 אלף ילדים בלבד - כחצי מכמות הפעוטות בגילאים הרלוונטיים. ומה יקרה בפועל? איש לא יודע. ההשלכות התקציביות, כמובן, אדירות.

בנוסף, ישנן עלויות בינוי הנדרשות לצורך הרחבה דרמטית של המעונות. סדרי הגודל עומדים על עשרות מיליארדים הוצאה חד פעמית, ועוד מיליארדים בהוצאה שוטפת על המשך הבנייה עם גידול האוכלוסייה. כיום, פעוטונים פרטיים מצויים בעיקר בבתים פרטיים או בחצרות שהוסבו לצורך כך, ונטישתם לצורך בניית פעוטונים של משרד החינוך תדרוש הוצאה ניכרת לאורך זמן. ניתן לצמצם הוצאה דרמטית זאת על ידי שימוש בתשתית הקיימת, למשל על ידי חלוקת שוברים לניצול בפעוטונים הפרטיים הקיימים. אבל באוצר רומזים שזה כנראה לא יקרה.

אפילו אחרי האישור, מדובר בחורים בנתונים

שתי הערכות נוספות, אחת של נתניהו שנאמרה בוועידת העסקים, ואחת של האוצר - פורסמו ללא תחשיב. נתניהו ציטט מספר של 6 מיליארד שקל בשנה, ולמרות פניות לסביבתו - לא התקבל תחשיב. הערכת האוצר פורסמה בלי תחשיב כמספר של 20 מיליארד שקל בשנה. מספר זה נמצא בין ההערכה של קרן ברל כצנלסון לזה של קהלת, וכנראה תלוי מאוד בהנחות היסוד שמשתמשים בהן.

הפערים בין ההערכות אדירים, ורגישים מאוד להנחות היסוד: כמה ילדים יהיו במערכת? מה יהיה שכר המטפלות? על כמה תעמוד התקינה ביחס בין פעוטות למטפלת? כמה בינוי יידרש? בכל מקרה, מדובר בהוצאה אדירה. זו כנראה הסיבה שבממשלה החליטו לצמצם את התוכנית לגילאי 2־3 בלבד, ולסבסד באופן חלקי (בלי "חינם"). אבל כמה תעלה התוכנית הנוכחית? אפילו היום, אחרי אישור התקציב בממשלה, מדובר עדיין בחורים בנתונים.

עוד כתבות

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.7%, אודיוקודס צוללת ב-10%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"