מהפך? השקל מתחזק לעומת הדולר ביממה האחרונה

לאחר חודש שבו הדולר נסק מול השקל והגיע לשיא של שלוש שנים, ביממה האחרונה המטבע הישראלי מתחזק ביותר מ-2% • מה גרם לכך, והאם אכן מדובר בשינוי מגמה?

הדולר מול השקל / צילום: Shutterstock
הדולר מול השקל / צילום: Shutterstock

לאחר חודש שבו סל המטבעות התחזק משמעותית כנגד השקל, והדולר בפרט נסק והגיע לשיא של שלוש שנים, שיעור של 3.69 שקלים - ביממה האחרונה אנו רואים שינוי כיוון. האם לאחר התחזקות ביותר מ-8% בחודש של הדולר אל מול השקל, ודאגה בקרב כלכלנים ממצב המטבע אל מול סל המט"ח, אנו רואים שינוי מגמה? 

איך תשפיע הטלטלה במט"ח על הפנסיות שלנו? | ניתוח
מנהלי השקעות ממליצים איפה לשים את הכסף כשהשווקים סוערים 
בזמן שכולם מדברים על הדולר: זה המטבע שהתחזק ב-20% מול השקל
האם לקנות דולרים? זו התשובה לשאלה שכולם שואלים

החל מאתמול (ד') בשעות הבוקר אנו רואים מגמה אדומה בשער החליפין של השקל אל מול מטבעות החוץ הבולטים. כעת שער הדולר עומד על 3.61 שקלים, וזאת לאחר השיא אתמול ב-10:00 בבוקר, אז הוא עמד על שיעור של 3.69 שקלים. מדובר בירידה של 2.1% ביממה האחרונה, בחזרה מנקודת השפל של שלוש שנים לרמות שראינו בחודשים האחרונים. גם האירו והליש"ט נחלשים אל מול השקל, כאשר האירו התחזק מאוד מול השקל בחצי השנה האחרונה. האירו נחלש מאז אתמול בשיעור של 2.2%, והליש"ט נחלשה גם היא בשיעור של 1.5%. 

עדיין לא ידועה הסיבה לשינוי הכיוון. בין היתר עלו טענות בדבר התערבות של בנק ישראל בשוק המט"ח במטרה לצנן את היחלשות השקל, אך גורמים בשוק שללו זאת לחלוטין.

עם זאת, אתמול התכנסה הוועדה ליציבות פיננסית, האחראית על תיאום בין רשויות הפיקוח הפיננסיות - הפיקוח על הבנקים, רשות שוק ההון, משרד האוצר ובנק ישראל - כדי לדון במצב הכלכלי של ישראל.

נזכיר כי היחלשות השקל מכבידה מאוד על הכלכלה הישראלית ומייקרת את המוצרים המיובאים לכאן, מה שכמובן ישפיע על הכיס של כל אזרח ואזרח במדינה. בראייה קצת יותר רחבה, עלייה גבוהה בשער החליפין של השקל ובפרט בשער הדולר תגדיל את החוב הישראלי במיליארדי שקלים. כפי שפורסם בגלובס, רוב החוב של ישראל מצוי בשקלים, אך חלק קטן יחסית ממנו המצוי בחו"ל, כ-25%, משפיע רבות על החוב הישראלי.