בזמן שכולם מדברים על הדולר: זה המטבע שהתחזק ב-20% מול השקל

מאז השפל של שנה שעברה, על רקע המלחמה באוקראינה ומשבר האנרגיה, התמונה השתנתה • המטבע האירופי החל לנסוק כלפי מעלה מול כלל המטבעות - כולל מול השקל

מה עומד מאחורי הנפילה הגדולה של השקל? / צילום: Shutterstock
מה עומד מאחורי הנפילה הגדולה של השקל? / צילום: Shutterstock

האירו עושה קאמבק מרשים מהשפל הגדול שאליו הגיע בשנה שעברה. בסתיו האחרון, צנח ערכו של המטבע האירופי מתחת לדולר לראשונה זה 20 שנה. ברקע הייתה המלחמה באוקראינה, משבר אנרגיה כתוצאה ממנה והיסוסים מצד הבנק האירופי שהתמודד עם אינפלציה דו-ספרתית. 

מול המטבע הישראלי, האירו עמד על 3.77 שקלים בסוף אוקטובר 2021, וצנח עד לנקודת שפל של אוגוסט בשנה האחרונה בה עמד על 3.33 שקלים לאירו אחד. 

התחזיות היו עגומות. "האירו בדרך ל־0.94 דולר", העריך אז בנק ההשקעות "גולדמן זאקס" והוסיף כי השער הנמוך "יכול להישמר שנים". גם אחרים צפו מגמה דומה. אלא שאז התמונה השתנתה והמטבע האירופי החל לנסוק כלפי מעלה מול כלל המטבעות, כולל מול השקל. בחצי השנה האחרונה, השלים האירו מול השקל עלייה של קרוב ל-20%. בתחילת ספטמבר שער החליפין עמד על שיעור של 3.33 שקלים, האירו נסק והתייצב אתמול בשיעור של 3.89 שקלים. כעת הוא ממשיך לעלות ומתקרב אפילו לשער של 4 שקלים לאירו אחד.

עם זאת, שער האירו לעומת השקל אינו ישיר אלא מבוטא באמצעות שער האירו\דולר ושער השקל\דולר. כך שקיים קשר ישיר בין שער החליפין של השקל לעומת הדולר לבין שער האירו. כך, המטבע האירופי אינו מתחזק מול השקל בקצב מהיר כמו הדולר.

בבנק ההשקעות מורגן סטנלי מעריכים כי מגמת השיפור של המטבע האירופי תימשך בתקופה הקרובה. 

אנליסטים של בנק ההשקעות עקבו אחר המצב באירופה ומצביעים על שיפור מצבה הפיננסי לאחר עיכוב בתגובתיות של הבנק המרכזי הארופי. למרות היחלשות האירו לעומת הדולר והליש"ט לאחרונה, לבנק האירופי קיים מרחב בהחלטות הריבית והוא צפוי להעלות עוד את הריבית, צפי זה אמור להפוך את הירידות האחרונות ולהמשיך את מגמת ההתחזקות.

משיחה עם מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים, נראה כי ההסבר המהותי למצב הארופי הוא השינוי במחירי הגז. הוא מצביע על התחזקות המצב באירופה לאחר הירידה החדה במחירי הגז לאור החורף החם בו מצוייה אירופה אשר שיפרו את מצב האינפלציה באיחוד ואף העלו את התחזיות הצמיחה ב-2023 מ-0.3% ל-0.9%.