לפני הממשלה הנוכחית המדיניות הייתה להכיל את "טרור הטיקטוק"?

האם השר בן גביר ביצע מהפך בטיפול ב"טרור הטיקטוק"? כרגע נראה שלא • המשרוקית של גלובס

עמיחי אליהו, עוצמה יהודית (ספי עובדיה ויניר קוזין, גל''צ, 12.2.23) / צילום: אתר הכנסת
עמיחי אליהו, עוצמה יהודית (ספי עובדיה ויניר קוזין, גל''צ, 12.2.23) / צילום: אתר הכנסת

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

מאז הקמת הממשלה החדשה, ומינויו של איתמר בן גביר לשר לביטחון לאומי, עולה השאלה במה פעילותו בתחום הביטחון האישי שונה מזו של קודמיו. השאלה הזאת הופנתה גם כלפי חבר מפלגתו, השר עמיחי אליהו, שבראיון  בגלי צה"ל נשאל מה עושה הממשלה כדי להילחם בגל הטרור הנוכחי, שגבה את חייהם של 11 בני אדם.

אליהו התמקד בדוגמה ספציפית מעולמות הטיקטוק: "אנחנו פועלים לעצור את אותם פורעים שמתעללים ביהודים - מושכים להם בפאות ומושכים להם בזקנים… משטרת ישראל היום עוצרת אותם", ו"כל מקרה כזה, כל סרטון של התעללות ביהודים מטופל באופן מיידי". כשהמראיין, ספי עובדיה, תהה האם בעבר המדיניות לגבי הסרטונים הללו הייתה שונה, השיב לו עמיחי בנחרצות: "זה הדבר המדהים, שפשוט הכילו (אותם)".

התחלנו בבדיקה של מה שנעשה בעבר, ונתקלנו בשורה של דוגמאות שבהן דווח באמצעי התקשורת על פעולות משטרתיות שננקטו כלפי מי שהעלו סרטוני טיקטוק מהסוג שהזכיר אליהו. רוב האירועים הללו, כך נראה, בוצעו בסמוך למבצע "שומר החומות", ומי שכיהן אז כשר לביטחון פנים היה אמיר אוחנה, כחלק ממשלת המעבר שקדמה לממשלת בנט־לפיד.

כך, למשל, באפריל 2021, התעוררה סערה בעקבות סרטון טיקטוק בו נראה צעיר ערבי שסוטר לחרדי ברכבת הקלה. על פי דיווח ב־ynet, מי שצילם את הסרטון נעצר על ידי המשטרה ב־16 באפריל, ובהמשך, על פי דיווח בוואלה, נעצר גם הצעיר שביצע את המעשה עצמו (שניהם תושבי מזרח ירושלים).

למעשה, לפני כחודשיים בית המשפט לנוער בירושלים אף גזר את דינו של מבצע המעשה. ישנן עוד דוגמאות מאותם ימים שבהם החל מה שזכה בתקשורת לכינוי "טרור הטיקטוק" - אחת מהן אף כוללת מעורבות של השב"כ, שעל פי דיווח ב־N12, עצר במאי 2021 שישה חשודים במעורבות במעשים - אך יש גם דוגמאות עדכניות יותר, מתקופת הממשלה הקודמת.

כך, למשל, בפברואר 2022 נעצרו שלושה תושבי מזרח ירושלים, לאחר שהעלו סרטון לרשת בו הם נראים משפילים נער חרדי עם מוגבלות. בדצמבר 2022, עוד לפני הקמת הממשלה הנוכחית, בוצעו מספר מעצרים של תושבי מזרח ירושלים שתיעדו עצמם תוקפים יהודים בעיר, ויש עוד לא מעט דוגמאות.

ביקשנו גם תגובה רשמית מהמשטרה בנושא ומשם נמסר לנו באופן כללי כי "בשנים האחרונות... התגברו העבירות המבוצעות במרחבי הרשת, ובהתאמה התגברה הפעילות המשטרתית בנושא, שהניבה מעצרים רבים וכתבי אישום במקרים המתאימים". בתגובה אף נכתב כי הטיפול המשטרתי בסוגיה "הוביל בשנה האחרונה דווקא לירידה בהיקף תופעה זו לעומת שנת 2021".

ומה לגבי הממשלה הנוכחית? אנחנו לא מצאנו אזכורים בתקשורת למעשים כאלה מהתקופה הרלוונטית, ובהתאמה גם לא מצאנו מעצרים שרלוונטיים לסוגיה. גם התגובה שקיבלנו מהשר לא כללה התייחסות למקרים ספציפיים, ונכתב בה רק כי "נעשים מעצרים רבים כעת", וכי "כעת מתחולל השינוי לו יחלנו. השר בן גביר הורה על הקמת מטה שמטפל באנשים המתעללים ביהודים כדי לצבור לעצמם אהדה ברחוב הערבי. הגיע הזמן שכתבים יעשו עבודה רצינית ויתחקו אחר הטיפול בטרור האנטישמי הזה, במקום להיות שופרות תעמולה של מנהיגות רופסת שאפשרה לטרור הזה להרים את הראש".

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: עמיחי אליהו

מפלגה: עוצמה יהודית

תאריך: 12.2

ציטוט: "אנחנו פועלים לעצור את אותם פורעים שמתעללים ביהודים - מושכים להם בפאות ומושכים להם בזקנים - אנחנו עוצרים אותם היום… כל סרטון של התעללות ביהודים מטופל באופן מיידי... [עד היום] פשוט הכילו אותו"

ציון: לא נכון

השר לענייני מורשת עמיחי אליהו התראיין ב-12.2 בגלי צה"ל ונשאל מה ממשלתו עושה על מנת להילחם בגל הטרור, שגבה את חייהם של 11 בני אדם עד כה. אליהו ניסה להדגים כיצד הממשלה הנוכחית פועלת בנושא באופן נחוש ותקיף יותר מקודמתה, וטען: "אנחנו מטפלים בפשיעה בצורה שלא טיפלו בה שלושה עשורים… אנחנו פועלים לעצור את אותם פורעים שמתעללים ביהודים - מושכים להם בפאות ומושכים להם בזקנים - אנחנו עוצרים אותם היום… משטרת ישראל היום עוצרת אותם, כל מקרה כזה, כל סרטון של התעללות ביהודים מטופל באופן מיידי". כשהמראיין ספי עובדיה תהה "מה, וקודם לכן אם היה סרטון של התעללות ביהודים אז נתנו לו לעבור חלק בלי עונש?", אליהו השיב בחיוב: "זה הדבר המדהים, שפשוט הכילו אותו!"

בדקנו האם אכן לפני קום הממשלה הנוכחית, מערכת הביטחון הכילה מקרים כאלה.

פנינו למשטרת ישראל בבקשה לקבל פירוט של מעצרים שבוצעו וכתבי אישום שהוגשו במקרים כאלה לאורך השנים האחרונות.

בתגובה נאמר לנו כי "לא ניתן למסור נתונים בפילוח המתבקש", אך הדגישו כי "בכל הנוגע לעבירות הסתה, אלימות, בריונות וכיו״ב ברשתות החברתיות- הרי שהמשטרה פועלת לניטור יזום של מקרים אלו מדי יום בכל הארץ, ובפרט באזור ירושלים באמצעים שונים ומגוונים. כך גם לגבי תלונות או דיווחים על אירועי אלימות, בריונות והסתה במרחב הציבורי.

בשנים האחרונות, ככל שהרשתות החברתיות (בהם הטיקטוק) הפכו לזירה מרכזית ורלוונטית- התגברו העבירות המבוצעות במרחבי הרשת, ובהתאמה התגברה הפעילות המשטרתית בנושא שהניבה מעצרים רבים וכתבי אישום במקרים המתאימים.

הטיפול המשטרתי הנחוש במרחבי הרשתות החברתיות בחשודים המעורבים בביצוע, תיעוד ופרסום של מקרי אלימות, בריונות והשפלה באזור ירושלים - הוביל בשנה האחרונה דווקא לירידה בהיקף תופעה זו לעומת שנת 2021".

ממעקב אחר הסיקור התקשורתי של הנושא בשנים האחרונות, עולה כי אכן בוצעו מעצרים רבים בעקבות מקרים כמו שהזכיר אליהו. כך לדוגמא, באפריל 2021, נעצר צעיר ערבי במעורבות בתיעוד צעיר אחר סוטר לחרדי ברכבת הקלה בירושלים. לאחר מספר ימים נעצר גם החשוד באלימות עצמו, ובחודש שעבר אף נגזר דינו. באותם ימים עצרו כוחות מג"ב עוד שלושה תושבי העיר העתיקה שתיעדו עצמם שופכים קפה רותח על יהודי בירושלים והעלו את הסרטון לטיקטוק. בחודש שלאחר מכן שב"כ עצר שישה חשודים נוספים במעורבות ב"טרור הטיקטוק", בין היתר בחשד לתקיפות קשות של יהודים תושבי ירושלים.

בפברואר 2022 נעצרו שלושה תושבי מזרח ירושלים לאחר שהעלו סרטון לרשת בו הם נראים לועגים ומשפילים נער חרדי עם מוגבלות. חודש לאחר מכן, במרץ 2022 נעצר תושב א-טור בחשד שתקף עובר אורח והעלה את התיעוד לטיקטוק. גם בתחילת חודש דצמבר האחרון, לפני הקמת הממשלה בה חבר אליהו, בוצעו מספר מעצרים של תושבי מזרח ירושלים שתיעדו עצמם תוקפים יהודים בעיר, של בני 14, 16, 18 ו-20. לבסוף, ב-14.12 נעצרו שלושה חשודים ערבים מירושלים לאחר שתועדו מושכים בפאותיו של אדם חרדי בבית שמש.

ממשלת ישראל החדשה הושבעה ב-29.12.22. מאז, לפי חיפוש בכלי התקשורת, לא בוצעו מעצרים וככל הנראה גם לא אירעו מקרים דומים של תקיפת יהודים והעלאת הסרטונים לרשת.

לסיכום, מאז החל "טרור הטיקטוק" באפריל 2021 בוצעו מעצרים רבים של נערים ערבים שתיעדו עצמם תוקפים עוברי אורח, בניגוד לדברי אליהו. מאז קמה הממשלה, נראה שלא בוצעו מעצרים כאלה. לכן, טענתו של אליהו: "אנחנו פועלים לעצור את אותם פורעים שמתעללים ביהודים - מושכים להם בפאות ומושכים להם בזקנים - אנחנו עוצרים אותם היום… כל מקרה כזה, כל סרטון של התעללות ביהודים", ואילו בעבר "פשוט הכילו אותו", אינה נכונה.

תגובת השר הרב עמיחי אליהו: "נעשים מעצרים רבים כעת. האמירה שלא בוצעו מעצרים אין לה בסיס. זו תעמולה שקרית ומספיק".

תחקיר: אורי כהן