יונט קרדיט | בלעדי

חשיפת גלובס: ההקלטה שמסבכת את שר האוצר לשעבר משה כחלון בפרשת יונט קרדיט

גלובס חושף את ראיית הזהב שמסבכת את יו"ר החברה לשעבר וסותרת את גרסתו בפרשת יונט קרדיט • משה כחלון, החשוד באי־דיווח, הכחיש כי ידע על המתחולל בחברה, אך הראיה מוכיחה לכאורה ההפך • מטעמו של כחלון נמסר: "לא ננהל את החקירה בתקשורת"

משה כחלון, לשעבר יו''ר יונט קרדיט / צילום: יוסי כהן, רפי קוץ
משה כחלון, לשעבר יו''ר יונט קרדיט / צילום: יוסי כהן, רפי קוץ

שר האוצר לשעבר משה כחלון הולך ומסתבך במסגרת חקירת פרשת יונט קרדיט. לגלובס הגיעה הקלטת שיחה מינואר 2022 בה גורם בכיר בחברת האשראי מזהיר את יו"ר החברה דאז כחלון לגבי מעשים לא כשרים לכאורה שנעשים בחברה. הגורם הזהיר אותו על 5 מיליון שקל שחסרים ועל אי־סדרים חמורים שגילה בהתנהלות החברה, ורמז לו שיש חובה חוקית לדווח על כך לרשות ניירות ערך.

התפתחות דרמטית בפרשת יונט קרדיט: ראיית זהב נגד משה כחלון
פרשת היעלמות המיליונים מיונט קרדיט: גרסת משה כחלון נחשפת
הלכתם לאיבוד בפרשת יונט קרדיט? הנה כל הסיפור מההתחלה

יו"ר החברה כחלון הקשיב לפירוט של אי־הסדרים הכלכליים, אך נמנע מלהשיב תחילה. רק בסוף השיחה הוא אמר: "טוב, תראה מה אתה עושה עכשיו. החברה לא צריכה לחטוף מכות. תן לנו אחרי דירוג, אחרי זה, יהיו לנו מספיק שומנים. כרגע כל מכה תפרק אותנו".

הבכיר בחברה השיב לו: "אני יודע, בשביל זה אני מהסס בזה, אני הולך עם כאבי הבטן האלה הרבה זמן". כחלון סיים: "אני מקווה שנגמור גם עם הדירוג", ועל כך השיב לו הבכיר: "זה לא מה שמטריד אותי עכשיו".

הקלטה זו עומדת בסתירה לגרסתו של כחלון בחקירתו ברשות ניירות ערך ביולי 2022. בחקירתו של כחלון הטיחו בו חוקרי הרשות כי הוא ידע על המעשים הלא כשרים בחברה, אך לא דיווח על כך כדין. כחלון שלל מכל וכל את דברי החוקרים, וטען כי ברגע שנודע לו במאי 2022 על החשד לאי־סדרים בדבר צ'קים שנעלמו, הוא הורה מיד ל־EY ישראל (פירמת רואי החשבון של יונט) לחקור זאת, ומינה בודק חיצוני לפרשה. בהמשך, ברגע שנודעו לו החשדות למעשים פליליים בחברה, הוא הודיע על התפטרותו.

לטענת כחלון, הגורמים שמתחתיו אמרו לו שלא מדובר באירוע קיצוני ומהותי לחברה, ומשום כך לא פעל לדווח על כך, כל עוד היקף חומרת הבעיה לא נחשף בפניו. לדבריו, אומנם התריעו בפניו על בעיות ניהוליות ותפקודיות כאלה ואחרות, אך מעולם לא קיבל התרעה בנוגע למידע מהותי המחייב דיווח לציבור.

מתוכן ההקלטה עולה כי לא רק שכחלון היה מודע לאי־הסדרים ולמיליוני השקלים שחסרים, אלא שהוא הורה להמתין עם הדיווח, בטענה כי זה יוביל לפירוק החברה. עוד הבהיר כחלון באותה שיחה כי יש להמתין עם הדיווח עד לאחר ההחלטה בעניין דירוג האשראי של החברה. בכך, לכאורה, כחלון הסתבך לא רק בעבירת דיווח אלא ייתכן שאף בעבירת קבלת דבר במרמה, בשל העובדה כי מטרת אי־הדיווח, לדבריו בעצמו, היא לא לפגוע בדירוג האשראי של החברה.

הראיות: המייל שכחלון הכחיש והעדות המפלילה

לגלובס נודע עוד כי בחקירתו ברשות ניירות ערך הוצגה לכחלון הודעת אימייל המוכיחה כי התריעו בפניו על אי־סדרים כלכליים חמורים. חרף התרעה זו, כחלון לא דיווח. הוא השיב לחוקריו כי כתובת האימייל שלו ביונט קרדיט הייתה תקולה או לא בשימוש, ועל כל פנים הוא מעולם לא פתח את הודעת האימייל המדוברת.

אלא שלגלובס נודע כי כחלון קיבל התראה נוספת עוד בספטמבר 2021 באמצעות מכתב מעורך דין, סמוך לכניסתו לתפקיד כיו"ר יונט קרדיט. גם ראיה זו עומדת בניגוד לגרסתו של כחלון בחקירה.

מלבד ראיות אלה, גם שלמה אייזיק, שכיהן כאחד מבעלי השליטה ביונט קרדיט, הפליל בחקירתו באזהרה את כחלון וטען כי הזהיר אותו ספציפית אודות חשד למעשים לא כשרים בסניף החברה בנצרת.

בחקירתו, כחלון ניסה לשכנע מדוע החשדות נגדו מופרכים. לדבריו, הוא פנה מראש לשורת בכירים במשק כדי להתייעץ לגבי כניסתו לתפקיד. לדבריו, הוא פנה למשה ברקת, הממונה על שוק ההון, כדי להתייעץ איתו, וכן התייעץ עם משרד עורכי הדין ברנע ג'פה לנדה, שמלווה משפטית את יונט קרדיט, ועם פירמת EY ישראל. לטענתו, כולם המליצו לו להיכנס לחברה.

כחלון הוסיף כי אף אחד לא אמר שיש בעיות ביונט קרדיט, אז לא סביר שדווקא הוא, שבדק לעומק על אודות המוסר של החברה, יהיה זה שיטייח ולא ידווח. הוא הוסיף וציין בחקירתו כי בשל העובדה שהסכים לקצץ בשכרו לאחר כניסתו לתפקיד, לא הגיוני שהוא יפר את חובת הנאמנות שלו ולא ידווח מתוך בצע־כסף.

עוד אמר כחלון כי בעבר, בעת ששימש כשר האוצר, הוא העביר בתיאום עם יו"ר רשות ניירות ערך והממונה על שוק ההון חוקים שנועדו להגביר את השקיפות על חברות ציבוריות, וכי אין ספק שהוא בעצמו לא היה נופל בכך.

רקע: הסערה שהובילה להתפטרות היו"ר

הלילה שבין 31 במאי ל־1 ביוני 2022 היה דרמטי עבור חברת יונט קרדיט. רק מספר חודשים קודם, עד למינויו של כחלון לתפקיד היו"ר, החברה עוד הייתה יחסית אלמונית. אלא שאז היא דיווחה כי גילתה אי־סדרים כספיים, שהיא מעריכה כי היקפם עומד על בין 5 ל־7 מיליון שקל, בסניף נצרת של החברה.

בעת הדיווח הראשוני כבר הודיעה החברה כי היא ממנה בודק חיצוני שיבחן את האירועים, ולאחר כמה ימים דיווחה כי ממצאים ראשונים של הבודק מעלים כי הסכומים החסרים בגין אשראי שהעמידה גבוהים הרבה יותר (כ־50 מיליון שקל). בנוסף, הבדיקה העלתה כי המנכ"ל ואחד מבעלי השליטה בחברה, צחי אזר, חשוד כי נטל ממנה כספים ולא דיווח על כך.

ככל שהבדיקה נמשכה, התגלו עוד ועוד פרטים על ההתנהלות הבעייתית בסניף נצרת של יונט קרדיט. הדבר הגיע עד כדי חשד כי שלושת בעלי השליטה ביונט - אזר ושותפיו שלמה אייזיק ושי פנסו - מעורבים בעסקת הלוואה פיקטיבית בסכום של עשרות מיליוני שקלים.

כחלון עצמו, שכניסתו לתפקיד יו"ר החברה לוותה בסערה ציבורית לאחר שהובטח לו תגמול בעלות שנתית של יותר מ־8 מיליון שקל, החליט להתפטר מהתפקיד לאחר התפוצצות הפרשה.

עו"ד נתי שמחוני, המייצג את את משה כחלון, מסר בתגובה: "הטענות המובאות בכתבה מפי גורמים עלומי־שם הן מסולפות ומוצאות מהקשרן, ואין בהן דבר וחצי דבר עם חומר הראיות בתיק. אנו סמוכים ובטוחים כי בסופו של יום יתברר כי לא דבק כל רבב בהתנהלותו של מר כחלון. אין בכוונתנו לנהל את החקירה באמצעי התקשורת ולהתייחס לטענות מגמתיות חסרות כל שחר".

*** חזקת החפות: משה כחלון ויתר הנחקרים בפרשה הם בגדר חשודים בלבד. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, ועומדת להם חזקת החפות.