ניתוח טכני: מדד S&P 500 מניח את התשתית ליצירת מלכודת למשקיעים

כל הסימנים מבהירים לי ששוק המניות האמריקאי עומד על סיפה של ירידה • מי שיקנה במחירים הנוכחיים מסתכן בעסקאות שהסיכון בהן גדול מהסיכוי • אני תמיד מעדיף להישאר בצד הבטוח

 

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת GUIDELINE

לא מעט מפולות, מגמות ירידה ושאר מרעין בשין חוויתי בשלושת העשורים שאני בשוק ההון. גם על בשרי וגם בתחקירים של מפולות עבר שהתרחשו טרם זמני. לכולן היה מכנה משותף - שגם אם לא התרחש באותו אופן בכל הפעמים, לימד אותי להיות זהיר בטרם שאתחיל לדהור קדימה - עלייה ממושכת בשוק שנטעה את הרושם כאילו הירידות הסתיימו ואפשר לנשום לרווחה. זה פעל כמו עבודת הכנה, יצירת תשתית שהובילה למעין מלכודת, כך שמי שנכנס פנימה כבר לא יכול היה לצאת. אני למדתי שעדיף לי לפספס את הגל הראשון, ולא להסתבך בתוך גל ירידות לא פשוט.

בבנקים מזהים זינוק בהקפאת משכנתאות, אבל גם מרגיעים: רחוקים מרמה מסוכנת | ניתוח 
חשיפת גלובס: ההקלטה שמסבכת את שר האוצר לשעבר משה כחלון בפרשת יונט קרדיט 
אל תיבהלו, ואל תסתנוורו: מה עומד מאחורי רכישות עצמיות של חברות? | המשקיע האינטליגנט

בשבועות האחרונים אני איתן בדעתי אודות כיוון השוק, וזה לא תמיד פשוט. ברור לי שחובתי לבחור כיוון על סמך הראיות, העובדות ומיטב ניסיוני - וזה אכן מה שקורה - אני משוכנע ששוק המניות האמריקאי עומד על סיפה של ירידה, ומי שיקנה במחירים הללו עלול למצוא את עצמו מול שוקת שבורה.

השבוע אנחנו עולים חזרה למדד הזמן הארוך - עם גרף חודשי, ובאמצעותו אסביר מדוע רמת הסיכון שהשוק טומן היא גבוהה. ואגב זה נכון לכל המדדים באשר הם, כולל אלו שבשוק המקומי.

מה זה "נר של מוכרים"?

נר עם גוף קטן שממוקם בחלקו התחתון של הנר. הצללית העליונה שלו ארוכה לפחות פי שניים מהגוף. אזור המחיה הנפוץ שלו הוא לאחר גל עליות. כאשר נר המוכרים מלווה במחזור מסחר גבוה, המשמעות היא שהגופים המוסדיים יוצאים מהשוק, ויש בכך לעתים רבות משום סימן מכירה.

כבר 3 חודשים לא נקבע שער סגירה גבוה מקודמו

● שינוי כיוון נקבע רק על סמך דעתם המשותפת של הקונים והמוכרים בשוק. אלו מוצגים על ידי נקודות השפל ונקודות השיא בהתאמה. וכדי שתהיה מגמת עלייה, או לחלופין ירידה, נדרש קונצנזוס בקרב שתי הקבוצות הללו לגבי כיוון השוק. מבט על הגרף המצורף מלמד שהמגמה אינה מגמת עלייה, ומכך נגזרת רמת הסיכון שטומן השוק.

● הרצף - הגם שהוא עולה, והצבעתי על כך בעבר כמרכיב חיובי, יש לשים לב לשלושת הנרות האחרונים: אלו של נובמבר, דצמבר וינואר, שאליהם מצטרף הנר של פברואר שעדיין לא תם. למעשה, הנר של נובמבר היה האחרון שקבע מחיר סגירה גבוה יותר מהגבוה של קודמו. בחודשיים שלאחר מכן השוק כשל ושערי הסגירה של מדד S&P 500 היו נמוכים יותר מזה הגבוה של נובמבר. גם בחודש הנוכחי השוק מתקשה לייצר מחיר גבוה יותר, ואם לנסח זאת במילים פשוטות - השוק אינו עולה אלא הולך הצידה. ואלו לא חדשות טובות.

● אלו אינן חדשות טובות כשזה מתרחש סביב רצועת הממוצעים התחתונה. "הרצועה" מחשבת ומפרידה בין המחירים הגבוהים לנמוכים. אתם בוודאי יודעים כבר שתפקיד הממוצעים הוא להצביע על המומנטום הקיים בשוק. אז שימו לב שמאז יוני 2022 השוק מצוי מתחת לרצועה התחתונה, גם לאחר כמה ניסיונות עלייה. יתרה מזאת, שתי הרצועות משופעות מטה, וזו כבר אינדיקציה למומנטום שלילי. ככל שתארך תקופה זו, יהיה גל הירידות לאחריה ברוטלי יותר.

בדומה לטורים קודמים, אציין כי מאז 2009 לא היה שוק המניות במיקום כזה יחסית לממוצעים הנעים.

טריטוריית מומנטום שלילית שמזכירה את 2009

● רמות התנגדות - כמו בכל הניתוחים האחרונים רמת 4,000-4,200 הנקודות מוגדרת כרמת ההתנגדות שאותה יתקשה השוק לעבור, כאשר המוכרים ניצבים לאורכה כחומה בצורה.

● מדדי המומנטום - הם אמנם פחות חשובים בתהליך הניתוח ואפשר להסתדר גם בלעדיהם, אבל שימו לב לשני המדדים שהצגתי בפירוט בניתוחים קודמים - לא רק שהם מצויים בטריטוריית מומנטום שלילית, אלא שהם לא היו כה נמוכים מאז תחילת גל העליות ב־2009.

אם לסכם במילה אחת - מסוכן. זה המסר המרכזי. גם בתקופה כזו של "הליכה הצידה" וחוסר בהירות לגבי המהלך העתידי של השוק - עדיף להיות בצד הבטוח ולא להסתכן בעסקאות שרב בהן הסיכון על הסיכוי.