אחרי הקורונה: בעלי משרדים בארה"ב מאוימים כעת מהמיתון

חברות מקצצות בשטחי נדל"ן ומעמידות אתגר חדש לבעלי נכסים

ניו יורק. שיעור החזרה לעבודה מהמשרדים בארה''ב עולה לאט / צילום: Shutterstock
ניו יורק. שיעור החזרה לעבודה מהמשרדים בארה''ב עולה לאט / צילום: Shutterstock

בעלים של בנייני משרדים עמדו בפני אתגרים במהלך 2022, משום שהביצועים שלהם היו נמוכים לעומת כל סגמנט אחר בסקטור העסקי. נראה שהדברים הולכים להחריף עוד יותר ב־2023.

בעלי הבניינים מחכים שהעובדים יחזרו למשרדים במספרים גדולים יותר, אבל שיעור החזרה לעבודה בארה"ב עולה לאט. בשלושת החודשים האחרונים העלייה נעצרה על רמה של בערך חצי ממה שהיה לפני הקורונה.

כעת, החששות ממיתון הופכים את התחזיות ל־2023 לקודרות עוד יותר. מספר העסקים החדשים שמחפשים משרדים חדשים, שהתחזק קצת ב־2021, ירד ב־2022 ל־44% ממה שהיה בשנים 2018 ו־2019, כך לפי חברת הייעוץ VTS, שמפעילה פלטפורמת דאטה שעוקבת אחר הביקוש של שוכרים.

חברות גם מקצצות בשטחים קיימים בגלל "מעבר להלך רוח של קיצוץ הוצאות", אומר רייאן מסיילו, מייסד שותף ומנהל אסטרטגיה ראשי ב־VTS. "כולם מתחילים להתכונן לשנת 2023 שתהיה קשה למדי".

התחזית הזו עשויה להיות מאתגרת עבור בעלי בניינים שצריכים להחזיר חובות, בעיקר נוכח העלייה החדה במחירי הריבית. המצוקה הפוטנציאלית עלולה להכות גלים במערכת הפיננסית. חוב בהיקף של 1.2 טריליון דולר היה מגובה באמצעות בנייני משרדים בסוף הרבעון השני, לפי חברת המידע Trepp.

התשואה על המניות בקרנות השקעה בנדל"ן משרדי, כולל דיבידנדים, ירדה בממוצע ב־45% מאז פברואר 2020, בהשוואה לירידה של 5% במדד קרנות האקוויטי בנדל"ן - כך לפי דילן בורזינסקי, אנליסט בחברת האנליזה גרין סטריט. "סקטור המשרדים, בקרנות השקעה בנדל"ן, הוא הגרוע ביותר מאז שהתחילה המגפה", הוא אומר.

כ־2 מיליון מ"ר של שטחים להשכרה בשכירות משנה נמצאים כעת בשוק, בהשוואה למיליון מ"ר בסוף 2019, נמסר מחברת המידע. השטח המוצע בשכירות משנה הוא הגבוה ביותר שתועד מאז ומעולם בשוק המשרדים, כולל בשנת המשבר 2008, מסרו ב־CoStar.

גם אם החזרה למשרדים תגדל בהדרגה, חברות דואגות מכך שהמיתון יחסל מקומות עבודה. הרבה משכירות המשנה שמגיעה לשוק מקורה בחברות טכנולוגיה גדולות כמו מטא וליפט, שמפטרות עובדים. פיטורי עובדים נראו גם בסקטור הפיננסי. גולדמן זאקס מתכננת לפטר אלפי עובדים, ומורגן סטנלי מקצצת 2% מכוח העבודה העולמי שלה.

"כל חדשות נוספות בנוגע לפיטורים או למיתון יכו ככל הנראה עוד יותר בסקטור המשרדים", אומר ברוזינקי מגרין סטריט.