לשכת עורכי הדין הגרמנית: ספק אם הרפורמה המשפטית בישראל "עומדת בתנאי הסף של משפט חוקתי"

לגלובס נודע כי לשכת עורכי הדין הגרמנית שיגרה בימים האחרונים מכתב יוצא דופן לשר המשפטים הגרמני בדרישה שיעלה את הנושא מול שר המשפטים הישראלי יריב לוין בפגישתם המתוכננת בשבוע הבא • משרד החוץ הגרמני לחץ על השר לבטל את הביקור

ד"ר מרקו בושמן, שר המשפטים הגרמני / צילום: Reuters, POOL
ד"ר מרקו בושמן, שר המשפטים הגרמני / צילום: Reuters, POOL

לשכת עורכי הדין של גרמניה שיגרה מכתב חריף לשר המשפטים הגרמני, ד"ר מרקו בושמן, בו היא מבקשת ממנו להפעיל את השפעתו מול הממשלה הישראלית בכלל ושר המשפטים הישראלי בפרט כדי "למנוע" את חקיקת השינויים המוצעים במערכת המשפט, שנועדו להחליש את כוחו של בית המשפט העליון ו"לפעול בדיאלוג עם נציגי מערכת החוק והמשפט". הבקשה משר המשפטים הגרמני, שאמור לבקר בארץ בתחילת השבוע ולהיפגש עם יריב לוין, נובעת מדיון מקיף שקיימו נציגי הלשכה, שוגרה על ידי נשיאה ביום חמישי האחרון והגיעה לידי גלובס.

מה קרה כשהפרשן הכלכלי המשפיע בעולם קיבל שיחת שכנוע מנתניהו
בתיווך הנשיא ובידיעת נשיאת העליון - מגעים לפשרה בנוגע לרפורמה המשפטית
ככה לא בונים רפורמה: זו הדרך שבה הקואליציה מאבדת שליטה על דעת הקהל | 
אבישי גרינצייג, טור סופ"ש

הלשכה הגרמנית, הנמצאת ביחסי ידידות עם מקבילתה הישראלית, מזהירה בלשון חריפה ולא אופיינית כי השינויים המוצעים במערכת המשפט הישראלית "במתכונתם הנוכחית אולי אפילו אינם עומדים בתנאי הסף של מערכת משפטית חוקתית". היא הודיעה כי היא מצטרפת לתמיכה ב"מחאת הגלימות השחורות" נגד השינויים המוצעים. "מערכת המשפט הישראלית, שנהנית מיוקרה ומוניטין רבים בקרב המדינות הדמוקרטיות, תיפגע באופן אנוש", כותב נשיא הלשכה, "אם השינויים ייצאו לפועל".

הדיונים בנושא התייחסות לשכת עורכי הדין הגרמנית לנושא התקיימו בשבוע האחרון, וכללו גם שיחה משותפת מקוונת עם פרופ' יורם דנציגר, שכיהן כשופט בבית המשפט העליון בין השנים 2007 ל-2018. המכתב מפרט את השינויים העיקריים, הכוללים "תוכנית לשנות מן היסוד את המערכת המשפטית הקיימת", יכולת לפרלמנט ל"התגבר" על החלטות בית המשפט העליון ברוב קטן. בנוסף, כותבת הלשכה הגרמנית, "שינויים מתוכננים בהליכי בחירת שופטים יהוו התחלה של השפעה פוליטית על מינויי שופטים".

בשל כך, כותב נשיא הלשכה במכתב שנשלח לשר המשפטים הגרמני, מפצירה בו הלשכה לנסות ולהשפיע על הצד הישראלי. "כנציגי כל תחומי העיסוק בחוק בגרמניה, אנחנו מחויבים - גם באופן בינלאומי - לקיומם ולהמשכיותם של מוסדות שלטון החוק במדינות עמיתות... ללשכת עורכי הדין הגרמנית יש יחסים מיוחסים וארוכים עם ישראל, עם לשכת עורכי הדין הישראלית, המאופיינים בקשר הדוק ותכוף".

הדיונים בימים האחרונים הסתכמו בכך שלשכת עורכי הדין קובעת כי "הרפורמות המשפטיות בישראל יפרו באופן קיצוני את האיזון בין הרשות המחוקקת, המבצעת והשופטת". הם גם מוסיפים כי הם יפגעו בעורכי הדין בישראל, בין היתר משום "שלא כמו בגרמניה, כל שופט חייב להיות בעל היסטוריה של עבודה כעורך דין".

שר המשפטים בושמן טרם הגיב למכתב, או אישר באופן פומבי כי הוא מתכוון לקיים את הביקור בישראל, על רקע לחץ מצד משרד החוץ הגרמני להמתין עם ביקורים רשמיים עד לגיבוש מדיניות כוללת להתנהלות מול הממשלה הנוכחית בישראל.