פתיחת שנה חזקה בקרנות ההשתלמות: מי הובילה בתשואות?

החשיפה למדדים המובילים בארה"ב הובילה את קרנות ההשתלמות לתשואה חיובית ממוצעת של 2.2% במסלול הכללי וכמעט כפולה במסלול המנייתי • זאת לאחר שאת 2022 הן סיימו עם תשואות שליליות של כ-8% ו-16% בהתאמה

ינואר החזק בוול סטריט תמך בתשואות הקרנות / צילום: Shutterstock
ינואר החזק בוול סטריט תמך בתשואות הקרנות / צילום: Shutterstock

שוקי המניות בעולם הציגו בחודש ינואר עליות שערים חדות, בהובלת מדד הנאסד"ק  שזינק בכמעט 11%. קרנות ההשתלמות נעזרו בפתיחת השנה הירוקה הזו על מנת לרשום תשואות חיוביות שהשכיחו במעט את 2022 הקשה שעברה על החוסכים במוצרים ארוכי הטווח.

שופינג מוצלח: המשקיעים שהרוויחו יותר מ-200 מיליון שקל מרכישת קניון מקרטע
הברומטר של השווקים: מה מלמדות אותנו קרנות הנאמנות על הכיוון של המשקיעים | מומחים כותבים
דיוני התקציב עולים שלב, וסמוטריץ' מסמן את שש הרפורמות העיקריות שלו | ניתוח

קרנות ההשתלמות במסלול הכללי סיימו את החודש הראשון של 2023 עם תשואה חיובית ממוצעת של כ-2.2%. מי שהובילה את הטבלה הייתה קרן ההשתלמות של ילין לפידות עם תשואה של 2.6% בינואר. צמודה לה אנליסט עם תשואה של 2.53%.

 

"היתרון שלנו בתקופה האחרונה נובע מהאלוקציה בתיק, כאשר רכיב המניות בקופה הכללית עומד על שיעור של קרוב ל-50% עם חשיפה של כ-70% מהמרכיב המנייתי להשקעות בחו"ל - בעיקר למדדי המניות המרכזיים בארה"ב", אמר עומר דגני, סמנכ"ל השיווק של ילין לפידות. "כל זאת, לצד בחירות פרטניות נכונות של מניות ואגרות חוב".

דגני הוסיף כי מעבר לכך התוצאות של ילין לפידות נובעות מכך שהתיק של בית ההשקעות מורכב רובו ככולו מנכסים סחירים ונזילים, כאשר החלק הלא סחיר קטן באופן יחסי לתעשייה ומשוערך למחירים המשקפים את התקופה הנוכחית. "חלק מהשחקנים בתעשייה מחזיקים בנכסים לא סחירים דוגמת מניות סטארט-אפים, קרנות השקעה ונדל"ן, שעדיין לא משוערכים לתקופה הנוכחית וזה עשוי להוות משקולת על הביצועים. אנחנו מעריכים שזה יהיה אחד הסיפורים שיגדירו את 2023".

עוד הצליחה להתברג בחלק העליון של הטבלה, אם כי לא בשלישייה הראשונה למרות חשיפה גבוהה למניות בחו"ל, היא אלטשולר שחם שרשמה בינואר תשואה של 2.24%, ממש מעט יותר מהממוצע הענפי.

 


טבלה הפוכה לזו של שנת 2022 

למעשה מדובר בטבלה הפוכה לזו של 2022, כשהשלישיה המובילה היא זו שהציגה את התשואות החלשות ביותר בשנה שעברה. מהצד השני מי שנמצאים בחלק התחתון של הטבלה הם גם מי שהובילו אותה בשנה שעברה (למעט מגדל והראל). מור, שהצטיינה ב-2022 השיגה תשואה חיובית של 1.9% בינואר וכלל ביטוח עם תשואה חיובית של 1.8%.

התמונה הזו משתקפת גם במסלולי המניות, ההרפתקניים יותר, כאשר ילין לפידות ואנליסט מובילות גם כאן, עם תשואות חודשיות של כ-4.7% לכל אחד מהגופים. מיטב במקום השלישי (כפי שהיה גם במסלולים הכלליים) עם תשואה של 4.26%, כאשר הממוצע הענפי עומד על 4%. גם כאן, מי שהובילו את טבלת התשואות אשתקד מאיישים את המקומות האחרונים, למרות תשואה חיובית של יותר מ-3%, כזו שבגופים המוסדיים היו חותמים עליה בסיכום 2022 כולו.

התשואות הגבוהות הושגו כאמור הודות לעליות נאות מאוד בשוקי ההון בעולם, אל מול תשואות חוסר בבורסה בתל אביב. לצד הנאסד"ק שעלה ב-10.7% מדד הדאו עלה ב-2.8% וה-S&P500 עלה ב-6.2%. גם באירופה נרשמה מגמה חיובית חזקה כשדאקס הגרמני עלה ב-8.7%, קאק הצרפתי עלה ב-9.4% ויורוסטוקס 50 עלה ב-9.7%. המדד העולמי של השווקים המתפתחים עלה בשיעור חד ולא שגרתי של 7.9%.

לעומת זאת, בבורסה בתל אביב נרשמה מגמה מעורבת: מדד ת"א 35 נותר ללא שינוי, מדד ת"א 125 עלה ב-0.5%, מדד ת"א 90 עלה בשיעור של 1.7%, בעוד מדד יתר 60 ירד בשיעור של כ-1.7%.

באג"ח הקונצרני המקומי נרשמה מגמה חיובית. מדד התל בונד 20, מדד התל בונד 40 ומדד התל בונד 60 עלו ב-1.8%, 1.4% ו-1.6% בהתאמה. איגרות החוב הלא מדורגות עלו בשיעור של 1.7%. מדד אג"ח קונצרני כללי עלה ב-1.4%. מדד איגרות החוב הממשלתיות עלה ב-1.6%, כאשר איגרות החוב הצמודות למדד עלו ב-2.1% ואיגרות החוב השקליות עלו ב-1.4%.