אוקראינה לא לבד: הארגון הרוסי כוח וגנר מעמיק באפריקה ועוזר לפוטין להגביר כוח

במקביל לתפקיד המרכזי במלחמה באוקראינה, מיליציית שכירי החרב וגנר מרחיבה בשקט את הבריתות שלה באפריקה ומחזקת שם את התמיכה ברוסיה • בנוסף, הארגון עוזר לרוסים להשתלט על אזורים עשירים במינרלים יקרים, ומאוחר יותר לייצא אותם

דגל רוסיה ברחובות בורקינה פאסו. בווגנר עורכים דיונים על חוזה חדש עם המדינה / צילום: Associated Press, Sophie Garcia
דגל רוסיה ברחובות בורקינה פאסו. בווגנר עורכים דיונים על חוזה חדש עם המדינה / צילום: Associated Press, Sophie Garcia

במקביל לתפקיד המרכזי שמשחקים לוחמי הארגון הצבאי הרוסי וגנר במלחמה באוקראינה, שכירי החרב הרוסים מרחיבים באיטיות גם את הבריתות שלהם באפריקה, כך אומרים פקידים באירופה. בתוך כך, הם חודרים לאזורים עתירי מינרלים, תוך ניצול יציאתם של כוחות מערביים מהאזור, וכורתים בריתות עם המקומיים.

הרוסים מגבירים לחץ, האוקראינים מבקשים סיוע: למי תיגמר התחמושת? | פרשנות
מה קורה בוול סטריט, ואיך זה קשור לסיפור "זהבה ושלושת הדובים" 

ע"פ פקידי ביטחון מערביים, לוחמי וגנר והמדריכים שלהם עובדים עם ממשלתה של הרפובליקה המרכז אפריקאית בניסיון להשתלט על איזורים עשירים במינרלים יקרים שניתן אחר כך לייצא דרך סודאן. בווגנר רוצים גם להרחיב את ההשפעה הרוסית בבורקינה פאסו ובחוף השנהב, וכן לחזק את מערכת היחסים עם החונטה הצבאית במאלי.

מתקפות שנועדו לעקור מורדים ולהשתלט

בשנים האחרונות וגנר - בתמיכת הקרמלין - הרחיב באופן מתמשך את ההשפעה הצבאית, הפוליטית והכלכלית שלו באפריקה. בתורן, מדינות אפריקאיות רבות סירבו לגנות את הפלישה הרוסית לאוקראינה או להצטרף לסנקציות נגד מוסקבה.

ההשפעה הגדלה של וגנר באפריקה עוזרת לנשיא פוטין להקרין כוח ולגייס כסף ממדינות זרות. מאז 2018, הארגון - בהובלת יבגני פריגוז'ין, מקורב לפוטין - חתם על חוזי סיוע צבאי וסיוע ביטחוני עם ממשלות הרפובליקה המרכז אפריקאית ומאלי, וקיבל זכויות כרייה.

עם כ־5,000 גברים המוצבים ברחבי אפריקה, טביעת הרגל של וגנר כעת גדולה כמעט כמו של ארה"ב, המחזיקה ביבשת כ־6,000 חיילים ואנשי סיוע. בדוח שפורסם השבוע, האו"ם קבע שמדריכים רוסים עבדו עם חיילים מקומיים ברפובליקה המרכז אפריקאית וביצעו איתם מתקפות שנועדו לעקור מורדים ולהשתלט על לפחות ארבעה איזורים המוכרים כאיזורי כריית יהלומים.

המתקפות האלו נועדו על מנת להקים מסדרון מהמכרות שבשליטת וגנר ברפובליקה המרכז אפריקאית דרך סודאן, שם הקבוצה עובדת מקרוב עם שליט מקומי, והלאה למרכז המסחר במינרלים בדובאי.

הדוח של האו"ם אף קבע שהמדריכים הרוסיים והחיילים של המדינה האפריקאית ערכו מתקפה אחת נגד מורדים באפריל האחרון בבריה, בדרום מזרח המדינה.

ללחימה הזו היו השלכות על הקהילה המקומית והיא הניעה גל של חטיפות. בדצמבר האחרון, חיילים של הרפובליקה המרכז אפריקאית והרוסים התנגשו עם מורדים מקומיים באיגבנדו, עוד איזור עתיר יהלומים לא רחוק מבריה.

משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות

אנשי קבוצת וגנר השתמשו בשני מטוסים מדגמים סובייטיים, בניסיון להשתלט על המזרח עתיר המשאבים של הרפובליקה המרכז אפריקאית. ב־2021, חברת התעופה קראטול (Kratol), חברה שארה"ב טוענת שסיפקה תעבורה אווירית לווגנר, העבירה את שני כלי הטיס הרוסיים למשרד הביטחון של הרפובליקה המרכז אפריקאית.

בקראטול אמרו לוול סטריט ג'ורנל שהם העבירו בעלות על המטוסים לחברה מהרפובליקה המרכז אפריקאית ששמה Mining Industries, וזו בתורה העבירה בעלות עליהם לממשלה בבנגוי.

מאוחר יותר שימשו המטוסים האלה את הצבא של הרפובליקה המרכז אפריקאית ואת הרוסים לתמיכה במבצעים נגד מורדים.

בתגובה, משרד האוצר האמריקאי הודיע שהטיל סנקציות על קראטול בחודש שעבר על כך שסיפקה לווגנר "כלי טיס להעברת כוח אדם וציוד בין הרפובליקה המרכז אפריקאית, לוב ומאלי".

בדצמבר, מוחמד חמדן דגאלו, שליט בסודאן, חתם על הסכם לא רשמי לסיוע גם לצבא הרפובליקה המרכז אפריקאית וגם לווגנר ביצירת מסדרון להעברת מכונות כרייה, זהב ויהלומים.

בשבועות האחרונים, וגנר עורכת דיונים על חוזה ביטחון חדש עם בורקינה פאסו. שם, הממשלה הצבאית ביקשה מחיילי צרפת, לצאת ממנה לאחר עשור בו נלחמו במורדים.

פקידי מודיעין מערביים טוענים שווגנר מאמנת מורדים נוצרים מצ'אד, שלממשלתה קשרים קרובים לצרפת. פריגוז'ין, מנהיג הארגון, מתגאה בהתרחבות שלו באפריקה ומפרסם מודעות המבקשות למשוך לוחמים.

"רבים חיכו לפתיחה של אתרי תיירות ישנים, והנה הם - טיולים לאחת מכמה מדינות באפריקה!" נכתב באחת הפרסומות של וגנר שהועלתה לערוץ טלגרם הקשור לארגון ב־10 בינואר. הפרסומת הציעה תשלום של 240 אלף רובל, כ־3,410 דולר, כולל בונוסים וביטוח חיים ובריאות.

בגיוס לוחמים אפריקאים, המכונים "רוסים שחורים", מחקה וגנר את ההצלחה שהייתה לה בסוריה, שם לראשונה אימנה כוחות מקומיים ואז שלחה אותם ללוב ואחר כך גם לאוקראינה.

בשבוע שעבר נסע שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב לבמאקו, בירת מאלי, במה שהיה הביקור הרשמי הראשון של דיפלומט רוסי בכיר לבירה של המדינה הזו במערב אפריקה, וזה היה הסימן האחרון להתחממות היחסים בין הקרמלין לממשל הצבאי, שהשתלט על מאלי בהפיכה ב־2021.

באותה שנה, הזמינה ממשלת מאלי מדריכים צבאיים מוגנר. בינואר האחרון, שלחה רוסיה מטוסי תקיפה מדגם סוחוי ומסוק הובלת חיילים בעיצוב סובייטי לממשלת מאלי.

המדינה הבאה על הכוונת: חוף השנהב

לאחר הביקור במאלי, לברוב ציין שהוא ערך במדינה דיונים על הזדמנויות אנרגיה וכרייה עבור חברות רוסיות. בביקור בסודאן ארבעה ימים אחר כך, שיבח לברוב את "התנאים הנוחים" שנוצרו לחברות כרייה רוסיות הפועלות במדינה - שהגדולה ביניהן היא חברה שיש לארגון וגנר שותפות בניהולה. הוא הגן על הפעילות של ארגון וגנר בחלקים אחרים של אפריקה, ואמר שהארגון הגיע לשם "בהזמנה ישירה של הממשלות".

באפריל שנה שעברה היו מעורבים לוחמי וגנר בטבח בו נרצחו יותר מ־500 איש באיזור של הפולאני, כך סיפרו ניצולים. בדוח האו"ם נכתב שייתכן שלוחמי וגנר ביצעו פשעי מלחמה לצד לוחמי הצבא של מאלי ונדרשת חקירה עצמאית.

כשהתבקש פריגוז'ין להגיב, הוא ערער על הדיווח בג'ורנל אבל לא פירט איזה חלקים מהדיווח שגויים לדעתו. דוברים של צבאות מאלי ובורקינה פאסו ושל המטי לא הגיבו לבקשות תגובה.

בחודש שעבר הדגיש פריגוז'ין שמשלוח לוחמים לאפריקה היה "נחוץ לגמרי". "אם כעת אמשוך משם מאה לוחמים, המדינה הזו פשוט תפסיק להתקיים", כתב בטלגרם.

יבגני פריגוז'ין, מנהיג ארגון וגנר, מקורב לפוטין / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko
 יבגני פריגוז'ין, מנהיג ארגון וגנר, מקורב לפוטין / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko

פקיד אמריקאי בכיר אחד אמר שקשה לאמוד את הכנסות הארגון מהפעילות באפריקה. עם זאת, "המגמה ברורה", אמר הפקיד. "צריך לעצור אותה".

נראה שהמדינה הבאה על הכוונת של וגנר היא חוף השנהב, כך אמר גנרל קאסטר. המדינה, ביתה של אחת הכלכלות הגדולות ביותר באפריקה ובעלת קשרים ממושכים לצרפת, תהיה אתגר הרבה יותר גדול לארגון וגנר, שהתמקד עד כה במדינות החלשות ביותר ביבשת. אבל חוף השנהב מתמודדת עם איום גובר מצד אגפים של אל קאעידה והמדינה האיסלאמית.