מהפך פוליטי בברלין: האם שוק השכירות עומד בפני שינוי?

אחרי שורת סקנדלים, כישלון ניהולי ורפורמת שכירות שנדחתה ע"י בית המשפט העליון בגרמניה, תושבי ברלין שברו ימינה • כעת מתחיל משחק הפוקר הפוליטי, שיקבע אם השמרנים יעלו לשלטון לראשונה מזה שני עשורים, וישליך על גם תחום הנדל"ן בעיר

קאי וגנר, מנהיג מפלגת ה־CDU בברלין / צילום: Reuters, Axel Heimken/dpa
קאי וגנר, מנהיג מפלגת ה־CDU בברלין / צילום: Reuters, Axel Heimken/dpa

מהפך פוליטי נרשם בבחירות החוזרות שהתקיימו ביום ראשון במדינת-המחוז ברלין: המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, שעמדה בראש בירת גרמניה במשך יותר משני עשורים הפסידה למפלגה השמרנית, שהתחזקה ביותר מ-10% וגרפה את מרב קולות הבוחרים. תושבי ברלין שברו ימינה, והשאלה כעת היא אם קואליציית השמאל ששלטה בעיר בעשורים האחרונים איבדה למעשה את אמון התושבים על רקע שורת סקנדלים, כשלים בניהול העירוני ורפורמת שכירות אחת שנדחתה למרבה המבוכה על ידי בית המשפט העליון של גרמניה.

מיליארדר במזומן: טדי שגיא מציע לרכוש מניות Kape ב־700 מיליון דולר 
הרוסים מגבירים לחץ, האוקראינים מבקשים סיוע: למי תיגמר התחמושת? | פרשנות

שלב הפוקר הפוליטי יצא לדרך

אחרי שהתבררו תוצאות הבחירות הסופיות מתחיל כעת שלב הפוקר הפוליטי בברלין (שהיא אחת מ-16 מדינות המחוז המרכיבות את הפדרציה הגרמנית). למפלגת ה-CDU, המנצחת הגדולה של הבחירות, שרשמה את התוצאה הטובה ביותר בעיר המחולקת-לשעבר מאז 1999, אין שותפות טבעיות לקואליציה. כדי לעלות לשלטון היא תצטרך לנסות ולפתות את "הירוקים" לזנוח את הקואליציה הקיימת עם הסוציאל-דמוקרטים, או להקים "קואליציה רחבה" יחד עם הסוציאל-דמוקרטים, מעין ממשלת אחדות מקומית.

 

מנהיג המפלגה בברלין קאי וגנר, שהכריז על הניצחון אחרי היוודע התוצאות, אמר כי הן "סימן ברור לצורך של ברלין בשינוי", והוסיף כי יתחיל מיד ב"שיחות גישוש" עם הצדדים. "קיבלנו את המנדט מהציבור", אמר.

אבל מהצד השני נמצאת הקואליציה המכהנת - השילוב של הסוציאל-דמוקרטים עם "הירוקים" ומפלגת "די לינקה" מהשמאל. כל אחת מהמפלגות איבדה קולות בבחירות הנוכחיות לעומת הקודמות, אבל יחד הן לא איבדו את הרוב שיש להן בסנאט המקומי. מי שאמורה להוביל את הקואליציה הזו היא ראשת העיר המכהנת פרנציסקה גיפיי, הגיבורה הטרגית של הבחירות הנוכחיות, שלא רק שהובילה את מפלגתה לתוצאה הגרועה ביותר מזה עשורים, אלא גם הפסידה במחוז הבחירה הישיר שלה למועמד שמרני.

גיפיי (44), שרה לשעבר בממשלה הפדרלית, תיכנס לפרלמנט רק בזכות העובדה שהיא עומדת בראש הרשימה. חוסר הפופולריות שלה, והעובדה כי רק 24% מתושבי העיר הביעו שביעות רצון מהממשלה המקומית במהלך כהונתה הם בין הסיבות המרכזית לתבוסה. גיפיי הודיעה עם זאת על רצונה להמשיך בקואליציה הקיימת "אם מצב הדברים יאפשר זאת".

השפעה מכרעת על החיים בעיר

לתשובה לשאלה איזו קואליציה תשלוט בברלין עשויה להיות השפעה מכרעת על החיים בעיר, ובין היתר על תחום הנדל"ן בברלין, שידע תהפוכות רבות בשנים האחרונות.

עצם קיומן של בחירות חוזרות, בפעם הראשונה בהיסטוריה המודרנית של העיר, היא מעין "הוכחה" לתדמית שברלין הרוויחה ביושר בעשורים האחרונים - של "העיר הבלתי מנוהלת". הבחירות הקודמות ב-2021 התנהלו תוך אי-סדרים משמעותיים, עם קלפיות סגורות, חוסר בכוח אדם, מניעת הצבעה ובעיות בספירה, שהובילו את בית המשפט העליון של גרמניה להכריז לפני שלושה חודשים על הצורך לקיים סיבוב נוסף.

קואליציית השמאל המשולשת שמובילה את ברלין נחשבת לאחראית לכך במידה רבה. לכך מתווספת תחושת חוסר ביטחון (ברלין היא אחת מהערים האלימות ביותר בגרמניה במספר תקריות לנפש, א"א), עבודות בלתי נגמרות בתחום התחבורה, פרויקטים גרנדיוזיים שעולים מיליארדים ומתעכבים כמו שדה התעופה החדש של ברלין או "ארמון הרפובליקה" שנבנה מחדש, והחלטות שנויות במחלוקת לסגור חלקים מהעיר לתנועת כלי-רכב. תורים לשירותים עירוניים יכולים להימשך חודשים.

אבל אולי "גולת הכותרת" ברשימת הכשלונות העירונית, היא חוסר היכולת לפתור את מצוקת הדיור החריפה בבירת גרמניה. מחירי השכירות בעשור האחרון האמירו, ההיצע קלוש ומי שמעוניינים לעבור לעיר משלמים מחירים מופרזים עבור דירות מרוהטות או חוזים בלתי-חוקיים. ישנו גם מחסור חריף במקומות בגנים ובבתי ספר.

 

רפורמה מקיפה שיזמה קואליציית השמאל, שכללה את הקפאת שכר דירה, הפחתתו לרמה שנרשמה לפני עשר שנים באופן חד-צדדי ומגוון הגבלות חמורות על שוק השכירות, נדחתה שנה אחרי שנכנסה לפועל על ידי בית המשפט העליון, והובילה למבוכה משמעותית לחברות בקואליציה.

על רקע זה, השמרנים ניצלו את החודשים האחרונים ואת הבחירות החוזרות כדי להבטיח תנופת בנייה בעיר, להחזיר את הביטחון לרחוב ולנהל באופן שוטף את הבעיות עימן מתמודדת בירת גרמניה. "המצב בברלין הצליח להפוך את ההצבעה לשמרנים להצבעה למפלגת מחאה", כתב הבוקר העיתון המקומי "טאגסשפיגל".

ה-CDU מעוניין להפוך את ההחלטה שלא לבנות דירות על שדה התעופה לשעבר "טמפלהוף", ומציע אף לבנות רובע חדש בברלין. הוא הבטיח לייעל את חלוקת אישורי הבנייה בעיר.

כדי לכונן קואליציה יצטרכו להיות פשרות

אך למרות הידידותיות המסתמנת של המפלגה המנצחת בבחירות לבעלי הדירות ולקבלנים, כדי לכונן קואליציה יהיה עליה להתפשר בעניין. בשורה התחתונה, כ-80% מהתושבים בעיר, כולל מצביעי השמרנים, חיים בשכירות. מנהיגת מפלגת "הירוקים" בטינה יאראש כבר הודיעה כי "אינה שוללת" כניסה לקואליציית עם ואגנר וה-CDU, "אך יהיה צורך בפשרות רבות בתחום ההגנה על הדיירים והתחבורה".

הירוקים דורשים בין היתר סגירת רחובות מרכזיים לתנועת כלי רכב, הורדת המהירות המקסימלית בעיר ל-30 קמ"ש והגנה מקיפה מפני העלאות שכירות או פינוי מדירות. הם גם הביעו בעבר תמיכה ביוזמה "להלאים" באמצעות רכישה חברות ענק המחזיקות בעשרות אלפי דירות בברלין, כדי לקדם דיור בר-השגה.

מכנה משותף רחב יותר יכול ואגנר למצוא אולי עם הסוציאל-דמוקרטים, במה שמכונה "קואליציה רחבה" ומה שעבד היטב בעבור אנגלה מרקל ברמה הפדרלית, וגם נרשם בהיסטוריה של העיר עצמה. העובדה כי הוא יעמוד בראש קואליציה כזו בגלל הפרש הקולות בין המפלגות אמורה לקדם את האפשרות, אך הדבר תלוי בסוציאל-דמוקרטים. במצב עניינים כזה, ייתכן כי גיפיי תפרוש מתפקידה ותוחלף על ידי דמות אחרת מהמפלגה.

בכל מקרה, השמרנים הזהירו ביממה האחרונה מפני המשך "העניינים כרגיל" וכהונה נוספת לקואליציה הקיימת. "זו תהיה קואליציה של מפסידים, שאינה משקפת באופן הוגן את רצון הבוחרים", אמר בכיר ב-CDU לתקשורת. גם מנהיג המפלגה-אחות בבוואריה, מרקוס זדר, אמר כי יש לתת ל-CDU את האפשרות להרכיב ממשלה בברלין, אותה כינה "עיר במצב כאוס".

גיפיי מצידה שבה והבהירה כי "השאלה היא מי מסוגל להחזיק רוב יציב", אך הודתה כי משמעות התוצאות הן ש"הציבור מעוניין בשינוי ולא בהמשך הדברים כמו שהיו". "הבחירות בברלין אולי יצרו מנצח ברור, אבל לא קבעו בינתיים בדיוק מי ישלוט בעיר בעתיד", כתב ה"שפיגל".