הסיכון ב-S&P 500 עולה והסימנים לירידות קרובות מתרבים

יש נטייה לחשוב שאם השוק לא יורד, אז הוא יעלה - זה לא עובד כך • בניתוח הגרף השבועי, המסר המרכזי הוא שהסיכון בשוק המניות גבוה • בממד הזמן הזה הצטברו לא מעט סימנים לכך השוק האמריקאי על ספו של גל ירידות

 

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת GUIDELINE

אם קיבלתם את התחושה שאני אדם עקשן שלא מוכן לשנות את דעתו, נאחז בדבקות בסימני החולשה של השוק, או שאני פשוט עיוור למציאות - טעות בידכם. ברור לי ששוק המניות האמריקאי אינו נע בשבועות האחרונים למקומות הנמוכים שאליהם הערכתי שיגיע, אבל אני בהחלט בודק את עצמי מדי שבוע, ורק ומחכה לרגע שאוכל לומר שהשוק שינה כיוון והתחתית האחרונה נקבעה. אולם לשם כך חייבת להיות נקודת איזון שבה הסיכוי יגבר על הסיכון, ויתחזק הסיכוי שהעליות האחרונות אינן מלכודת. לצערי השוק עדיין לא שם והסיכון רב, בעיקר ברמות הנוכחיות.

הדעה הרווחת היא שאם השוק לא יורד, אז הוא יעלה, אבל הדברים לא עובדים כך. תהליכים לוקחים זמן, וגם בשבוע שחלף, למורת רוחנו כולנו, המסר המרכזי הוא שהסיכון ששוק המניות מציע לכם ברמות הללו הוא גבוה.

השבוע נרד ממד זמן אחד מטה, מהגרף החודשי לשבועי. גם מכיוון שאין מה לחדש בממד הזמן הארוך, וגם מאחר שבממד הזמן הבינוני הצטברו לא מעט סימנים שלפיהם השוק האמריקאי נמצא לא הרחק מגל ירידות. אפרוס אותם.

המוכרים עודם "אורבים" ברמת ההתנגדות

הגישה הטכנית כוללת הרבה "בלבולי מוח", אז אם אתם מעוניינים באמת לדעת מה עובד לטובתכם בהתנהגויות שוק, הרי שזהו האופן שבו מסודרות נקודות השיא והשפל על הגרף, המביאות לידי ביטוי את הלך הרוח של הקונים והמוכרים. זהו הבסיס, ומי שלוקה בקריאתו, רץ לכלים סטטיסטיים או מותח קווים חסרי משמעות ופשר על הגרף - הופך את השיטה לקריאה בקפה.

מבט על הגרף השבועי מגלה שנוצרה נקודת שפל גבוהה מקודמתה. זהו סימן שהקונים מוכנים לשלם עבור אותה סחורה מחיר גבוה יותר מזה ששילמו בפעם הקודמת. זהו סימן חיובי, אבל השוק לא מורכב רק מקונים, וכדי שתהיה מגמת עלייה חייבת להיקבע גם נקודת שיא. תנאי המינימום הזה עדיין אינו מתקיים.

יתרה מכך, מדד S&P 500 נתקל פעם נוספת ברמת ההתנגדות שעמה כשל מלהתמודד בחודשים האחרונים. כלומר, המוכרים עדיין שם וזה מסר מובהק נוסף לגבי רמת הסיכון. מי שחושב לרכוש כאן מבצע למעשה מצוות גמילות חסדים, כשהוא ישחרר החוצה את המוכרים שנקבצים ברמת ההתנגדות.

נר של קונים

נר עם גוף קטן הממוקם בחלקו העליון של הנר. צבעו אינו חשוב, אך הצללית התחתונה ארוכה לפחות פי 2 מהגוף. אזור המחיה שלו הוא לאחר גל ירידות. כאשר נר הקונים מלווה במחזור מסחר גבוה, המשמעות היא שהגופים המוסדיים חוזרים לשוק, מה שמהווה במרבית המקרים סימן לתחתית.

שימו לב למיקום של השוק, מעל לרצועת בולינגר העליונה בברירת מחדל של 10/1. לאורך שנת 2022, כל חצייה של הרצועה העליונה שלחה את השוק לגל ירידות. גם כעת הוא נמצא שם ומבטא מצב של "קניות יתר".

קנייה כעת - משמעותה הימור מוחלט

בתחתית הגרף אפשר לראות מדד חדש שאני עושה בו שימוש לראשונה במדור זה - המדד הסטוקסטי. מטרתו, יחד עם רצועות בולינגר, לסייע בהערכת מצבי קיצון בשוק. העובדה שמדד זה חצה מעלה את רמת ה-80% וכעת מתקפל מטה, מעידה על הקרבה של גל הירידות.

בשוק, הדבר החשוב ביותר הוא לקרוא את הנתונים באובייקטיביות ולנסות לדלות מהם רמזים. המסר של שוק המניות ברור מבחינתי: קנייה ברמות הנוכחיות היא בבחינת הימור טהור. הקרבה לרמת ההתנגדות, היציאה מרצועת בולינגר והמדד הסטוקסטי מעלים את הסבירות כי השוק קרוב מאוד למיצוי פוטנציאל העליות שלו.

שולחן הניתוחים: יחסי הדולר-שקל: צעד קדימה, שניים אחורה 

יחסי הכוחות בין שני המטבעות הללו יכולים להוציא מהדעת; טנגו עצבני שההובלה בו מתחלפת תדיר, ולא ברור מי מכתיב את הקצב. תנועות חדות לשני הכיוונים בלי יעד ברור. בניסיון לעשות סדר, ומאחר שהמגמה אינה עלייה או ירידה, ננסה לפצח אותה על דרך השלילה - הדשדוש.

בשלהי ספטמבר האחרון הגיע הדולר לשיא של 3.615 שקלים, ומשם החל להידרדר עד לשפל של 3.375 שקלים שקבע כמה שבועות בודדים לאחר מכן. מדובר בעוד שתי תנועות מעלה ומטה שלא הצליחו לקבוע שיא או שפל חדש.

דשדוש מייצג איזון בין כוחות הביקוש לכוחות ההיצע - מצב בו שתי הקבוצות שקובעות את הטון אוחזות בדעה שונה לחלוטין לגבי המשך הדרך. במצב כזה, למשקיע הקטן אין מה לחפש שם, ומוטב לו לא לנסות לכפות את דעתו על כיוון השוק.

כשהתוואי ייפרץ - יקבע כיוון המטבע

הדולר נע כיום בתוואי מוגדר שבחלקו העליון מגיעים המוכרים במחיר של 3.56 שקלים, ובחלקו התחתון במחיר של 3.405 שקלים לדולר. כל עוד לא יישבר אחד מהגבולות הללו, לנו אין מה לחפש שם. פריצה מעלה או מטה תקבע את הכיוון העתידי של שער המטבע.

אין לי שמץ של מושג מה יבחר הדולר, אבל כל בחירה תוציא לדרך מהלך משמעותי. וזה לא ייקח עוד זמן רב.