האם בכל תקופת לפיד נורו לישראל פחות מ-13 רקטות

לממשלת בנט־לפיד היו הישגים בסוגיית השקט מרצועת עזה, ועדיין צריך לדייק • המשרוקית של גלובס

יאיר לפיד, יש עתיד (אופירה וברקוביץ', קשת 12, 3.2.23) / צילום: כדיה לוי
יאיר לפיד, יש עתיד (אופירה וברקוביץ', קשת 12, 3.2.23) / צילום: כדיה לוי

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

ירי הרקטות מעזה שחודש בשבועיים האחרונים עורר מיד השוואות בין מה שמתרחש כעת, תחת ממשלת נתניהו החדשה, לבין מה שאירע בתקופת הממשלה הקודמת, שבראשה עמדו נפתלי בנט ויאיר לפיד. בראיון בקשת 12 התייחס לכך ראש הממשלה הקודם, לפיד, ואמר: "לא ירו בכל התקופה שלי ביחד 13 רקטות על עוטף עזה כמו שירו שלשום". המגישה, אופירה אסייג, חיזקה את דבריו, והוסיפה: "זה נכון, זה מידע מדויק".

למה מתכוון לפיד כשהוא אומר "התקופה שלי"? כהונתו של לפיד כראש ממשלת מעבר נמשכה בסך-הכול כחצי שנה, מראשית יולי 2022 ועד סוף דצמבר. אם מתייחסים לירי שבוצע לעבר ישראל בזמן שניתן לכנות "שגרה ביטחונית", הרי שבששת החודשים הללו נורו לעבר ישראל שש רקטות בלבד. כך לפי נתוני מרכז המידע למודיעין ולטרור. לעומת זאת, מאז תחילת כהונת ממשלת נתניהו כבר נורו לעבר ישראל 24 רקטות (מתוכן 13 בשבוע שעבר, כפי שציין לפיד). אלה נתונים שיכולים להחמיא לתקופת לפיד, אך השימוש שהוא עשה בהם לא היה מדויק מספיק. באוגוסט 2022, כחודש לאחר כניסתו של ראש הממשלה הקודם לתפקיד, התרחש מבצע "עלות השחר". בשלושת הימים בהם נמשך המבצע, שנוהל מול ארגון הג'יהאד האיסלאמי, נורו על ידי הארגון 1,233 רקטות לעבר ישראל. כלומר, אם לוקחים בחשבון גם את הנתונים הללו - ולפי אופן ההתנסחות של לפיד אין סיבה שלא להתחשב בהם - המידע שהוא סיפק לצופי קשת 12, הוא דווקא לא ממש מדויק. אגב, אם לפיד אכן התכוון לטעון שההשוואה שהוא עושה נכונה רק לתקופות של "שגרה ביטחונית", הרי ש"המעידה" שלו בניסוח לא הייתה חד פעמית. כמה ימים לאחר מכן, ב־7.2, הוא התראיין ברדיו 103FM לבן כספית ואריה אלדד וחזר על טענתו בניסוח דומה, שוב ללא הסייג: "ביממה אחת היו יותר רקטות על ישראל מעזה ממה שהיו בכל התקופה שהייתי ראש ממשלה".

ערכנו גם בדיקה נוספת. היות שלפיד דיבר בראיון בקשת על "התקופה שלי", אפשר לפרש זאת גם כהתייחסות לכל תקופת כהונת ממשלת החילופים בנט־לפיד (בראיון לכספית ואלדד הוא כן היה מדויק יותר בעניין הזה, ודיבר על תקופתו כראש ממשלה). בחנו זאת כמובן בניכוי מבצע "עלות השחר". בבדיקה שערכנו באמצע 2022, כ־11 חודשים לאחר תחילת כהונת בנט כראש ממשלה, הראינו כי היה מדובר באחת התקופות השקטות ביותר בעשור האחרון בכל הנוגע לגבול עם עזה. כעת, אפשר להתייחס לנתונים המלאים: בכל תקופת בנט, שנמשכה כשנה, נורו לעבר ישראל 12 רקטות. נוסיף את ה־6 מתקופת לפיד ונגיע ל־18 רקטות במהלך כל הקדנציה. עדיין יותר מה־13 שנורו בערב אחד, אך אם נשווה את הנתון ל־24 הרקטות שנורו מאז הקמת ממשלת נתניהו השישית, נוכל לראות שתוך כחודש אחד של כהונה כבר שוגרו לעבר ישראל יותר רקטות מכפי שאירע בשנה וחצי של הממשלה הקודמת, בכל הנוגע לימים של "שגרה ביטחונית".

בשורה התחתונה: דבריו של לפיד לא נכונים ברובם. במהלך כהונתו כראש ממשלה נורו לעבר ישראל יותר מ־1,200 רקטות, כמעט כולן במהלך מבצע "עלות השחר". אם בודקים רק אירועי ירי במהלך "שגרה ביטחונית", הרי שמדובר על 6 שיגורים בלבד בתקופתו של לפיד, נתון שהוא אכן נמוך מ־13 השיגורים שאירעו בשבוע שעבר.

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: יאיר לפיד
מפלגה: יש עתיד
תאריך: 3.2.23
ציטוט: "לא ירו בכל התקופה שלי ביחד 13 רקטות על עוטף עזה כמו שירו שלשום"
ציון: לא נכון ברובו

ראש האופוזיציה יאיר לפיד התראיין לתכנית אופירה וברקו ב-3.2.23 ונשאל על התנהלות הממשלה לאור המצב הביטחוני, שכלל פיגועי טרור בירושלים ושיגורי רקטות מרצועת עזה. לפיד השיב: "לא ירו בכל התקופה שלי ביחד 13 רקטות על עוטף עזה כמו שירו שלשום". בתגובה אמרה אופירה אסייג: "זה נכון, זה מידע מדויק". כמה ימים לאחר מכן, ב-7.2, התראיין לפיד ברדיו ללא הפסקה לבן כספית ואריה אלדד וחזר על טענתו בניסוח דומה: "ביממה אחת היו יותר רקטות על ישראל מעזה ממה שהיו בכל התקופה שהייתי ראש ממשלה".

בדקנו האם זה נכון.

את הגדרת הזמן של לפיד ("בתקופה שלי") החלטנו לבדוק בשני אופנים. ראשית בחנו את כל כהונת ממשלת בנט-לפיד, כולל הזמן בו לפיד היה שר החוץ וראש ממשלה חליפי, ולאחר מכן בודדנו רק את החודשים בהם לפיד שימש כראש ממשלה. עוד הבחנה שנעשתה היא בין שיגורי רקטות בזמן שגרה ביטחונית, לבין ירי בזמן מבצע צבאי הכולל פעילות ישראלית בעזה וגורר שיגורים מאסיביים.

כפי שהראינו בבדיקה לפני כמה חודשים, בחודשיים הראשונים לממשלה (יוני-יולי 2021), לא נורו רקטות מרצועת עזה לישראל. זאת, לאחר שחודש קודם לכן, תחת ממשלת נתניהו, נורו כ-4,500 בזמן מבצע שומר החומות. לפי נתוני השב"כ, בחודש אוגוסט נורו 19 רקטות מהרצועה לישראל, אך נראה שמדובר בטעות בדוחות הארגון, שכן באותו חודש דווח בתקשורת רק על שיגור אחד מעזה, וכ-20 שיגורים לצפון הארץ, בסבב מתיחות בתחילת החודש עם חיזבאללה. גם בדו"ח של מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית, שמפרסם נתונים מפורטים על אירועי פח"ע בישראל מדי שבוע, נכתב כי באוגוסט שוגרה רק רקטה אחת מעזה. גם בספטמבר ישנה אי-הלימה בין נתוני השב"כ לדיווחים אחרים. בדו"ח השב"כ נכתב כי שוגרו שמונה רקטות מעזה בחודש זה, אך לפי דיווחים בתקשורת ומרכז המידע למודיעין וטרור, שוגרו רק שלוש. לאחר מכן נרשמו תשעה חודשים של שקט כמעט מוחלט: בינואר 2022 נורו שתי רקטות, באפריל חמש וביוני אחת. בכל שאר החודשים לא נורו רקטות כלל.

ב-1.7.22 נכנס לפיד למשרד ראש הממשלה. לאחר מכן, ביולי שוגרו שתי רקטות לישראל לפי השב"כ, וארבע לפי מרכז המידע למודיעין ולטרור. ב-5.8.22 פתחה ישראל במבצע עלות השחר. בשלוש הימים בהם נמשך המבצע נורו מעזה לישראל 1,233 רקטות על ידי הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני. בחודשיים לאחר מכן, מהמבצע ועד הבחירות ב-1.11.22, לא נורו עוד רקטות. בנובמבר ובדצמבר שוגרו 2 רקטות, אחת בכל חודש.

ב-29.12.22 הושבעה ממשלת נתניהו. דוחות רשמיים על שיגורים מעזה בחודשים ינואר ופברואר טרם פורסמו, אך לפי דיווחים בתקשורת המבוססים בין היתר על הודעות דובר צה"ל, בתקופה זו שוגרו כ-24 רקטות לעבר ישראל, 13 מהן בשבוע שעבר ו-10 נוספות בשבוע הקודם (ועוד אחת בתחילת ינואר).

כלומר, בכל תקופת הממשלה הקודמת, בה לפיד כיהן כראש ממשלה חליפי או ראש ממשלה, שוגרו על ישראל כ-1,250 רקטות (1,251, לפי נתוני מרכז המידע למודיעין וטרור, המדויק יותר, או 1,270 לפי השב"כ). כמעט כולן (1,233) בתקופת סבב הלחימה באוגוסט, שלפיד התכוון להחריג בדבריו (אך לא עשה זאת בראיון עצמו). ללא הסבב הזה, נורו רק 18 רקטות, עדיין יותר מה-13 שנורו בערב אחד בשבוע שעבר (אך פחות מ-24 שנורו עד כה בחודש שנתניהו בתפקיד).

לעומת זאת, אם לפיד התכוון רק לרקטות ששוגרו בתקופתו כרה"מ (יוני-אוקטובר 2022), ולא כשבנט היה בתפקיד, ורק לכאלה שנורו בשגרה, ולא כחלק מסבב לחימה, הוא צודק - נורו רק ארבע כאלה (או שש לפי מרכז המידע למודיעין וטרור). לכן, דבריו של לפיד לא נכונים ברובם.

תחקיר: אורי כהן