פסטיבל המוזיקה שאסור להחמיץ והתערוכה שאתם חייבים לראות

בפסטיבל "מוסטונן פסט", המתקיים ברחבי ישראל, ישתתפו מוזיקאים מובילים מאסטוניה ומישראל, שינגנו מוזיקה קלאסית, מוזיקה עממית ומסורתית, מוזיקה עתיקה, מוזיקה בת־זמננו • תערוכה מציוריה של מיכל נאמן, זוכת פרס ישראל לאמנות, בבית ראובן בתל אביב

המנצח והכנר אנדרס מוסטונן ואנסמבל ''הורטוס מוזיקוס'' / צילום: יח''צ
המנצח והכנר אנדרס מוסטונן ואנסמבל ''הורטוס מוזיקוס'' / צילום: יח''צ

פסטיבל 

פסטיבל מוסטונן פסט
מתי:
8.2-12.3 (ברחבי ישראל)
מנהל אמנותי: אנדרס מוסטונן
לפרטים נוספים ורכישת כרטיסים: www.tallinntlv.co.il

ביום רביעי הקרוב, ב־8 בפברואר, ייפתח פסטיבל "מוסטונן פסט" (Mustonen Fest), בו ישתתפו מוזיקאים מובילים מאסטוניה ומישראל. הפסטיבל נקרא על שם מייסדו ומנהלו האמנותי, המנצח והכנר האסטוני אנדרס מוסטונן, שינצח וינגן בחלק מהקונצרטים.

סגנון הניצוח והנגינה של מוסטונן נוטה לעיתים לכיוון מוחצן ולא כולם מתחברים אליו, אך גם לאלו שמסתייגים ממוסטונן עצמו מציע הפסטיבל שורה ארוכה של מבצעים אחרים ברמה גבוהה.

השנה כולל הפסטיבל 22 קונצרטים, בהם יבוצעו 13 תוכניות שונות. הרפרטואר מגוון מאוד: מוזיקה קלאסית, מוזיקה עממית ומסורתית, מוזיקה עתיקה, מוזיקה בת־זמננו ואפילו ג'אז. המופעים יתקיימו באולם "אלמא" בזכרון־יעקב, סטודיו אנט בתל אביב, קונסרבטוריון עכו, מוזיאון לאמנות האסלאם בירושלים ובכנסייה האנגליקנית בנצרת.

הפסטיבל יציג שורה ארוכה של אורחים מאסטוניה: שתי מקהלות, מבחר סולנים בפסנתר, כינור ושירה, אנסמבל המוזיקה העתיקה "הורטוס מוזיקוס" ועוד. בין המשתתפים הישראלים בולטים תזמורת הקאמרטה הישראלית ירושלים, הרכב הבארוק "בארוקדה", אנסמבל סולני תל אביב, מקהלת "בת־קול", מקהלת "מורן" ואחרים.

קונצרטים נבחרים

● אודה לסנטה ססיליה

קונצרט זה יציג יצירות מאת מלחינים אסטוניים בני זמננו, שהמוכר ביניהם הוא ארוו פרט, לצד מלחינים אהובים מתקופת הבארוק כמו טלמן והנדל. במרכז הקונצרט תעמוד ה"אודה לסנטה ססיליה" של הנדל, יצירה מפוארת משיא הבארוק. ההרכב המבצע יהיה אנסמבל בארוקדה, ואיתו אנסמבל זמרי מורן וסולנים, ביניהם זמרת הסופרן המעולה עינת ארונשטיין. על הקונצרט ינצח אנדרס מוסטונן.

● כוכבים עולים

הסולנים האסטונים הצעירים האנס כריסטיאן אביק (Aavik) וטאהה־ליי ליב (Tähe-Lee Liiv) יבצעו קונצ'רטי מוקדמים של פליקס מנדלסון, אחד לפסנתר והשני לכינור. תלווה תזמורת הקמראטה ירושלים בניצוחו של הנרי כריסטופר אביק. כן תבוצע יצירה בשם "למעלה" (Above) מאת המלחינה הצעירה הבה סדראן (Heba Sadran).

יצירת המופת של באך, שנחשבת לאחת מאבני היסוד של המוזיקה המערבית, תבוצע עם ארבעה סולנים ועם מקהלת "קולגיום מוזיקאלה" מאסטוניה. תנגן תזמורת הקאמרטה הישראלית ירושלים, בניצוחו של מנהלה המוזיקלי אבנר בירון. את תפקיד האלט הסולן ישיר זמר קונטרה־טנור (גבר ששר בקול אלט), כמקובל בביצועים עדכניים המנסים לשחזר את פרקטיקות הביצוע המקוריות.

● ההרכב האסטוני "הורטוס מוזיקוס"

מופע זה יציג את ההרכב האסטוני הוותיק "הורטוס מוזיקוס" (Hortus Musicus), המתמחה במוזיקה עתיקה. את ההרכב הקים אנדרס מוסטונן ב־ 1972 כסטודנט צעיר, והוא מוביל אותו גם כיום. המופע יכלול יצירות מאירופה של ימי הביניים, שלביצוען יצטרפו ניסים לוגסי (שירה) ונירי שדה (חליל נאי ושירה).

● יצירות מתקופת הבארוק

נגני "אנסמבל סולני תל־אביב", ולצידם זמרים סולנים מאסטוניה (סופרן וטנור), יבצעו מבחר יצירות מתקופת הבארוק. התוכנית כוללת מוזיקה מתוך ״גם הוא באצילים״ מאת ז'אן־בטיסט לולי, "מלכת הפיות" של הנרי פרסל, ויצירות מאת ז'אן־פיליפ ראמו ומארק־אנטואן שרפנטייה. על הקונצרט ינצח אנדרס מוסטונן, שגם ינגן בכינור.

תערוכה

מיכל נאמן: כיסוי וגילוי
מקום:
בית ראובן
אוצרת: עדנה ארדה
תאריך נעילה: 1.4.23
ימים ושעות פתיחה: ב', ד', ה', ו': 15:00-10:00, ג': 20:00-10:00, שבת: 14:00-11:00
כתובת: ביאליק 14 תל אביב
טלפון: 03-5255961

מיכל נאמן, ''המציץ'', 1976 / צילום: גלריה גורדון
 מיכל נאמן, ''המציץ'', 1976 / צילום: גלריה גורדון

בחודש שעבר נפתחה בבית ראובן בתל־אביב תערוכה חדשה לאמנית מיכל נאמן, "כיסוי וגילוי" שמה. היא כוללת 25 ציורים של האמנית, מכל שנות עשייתה של האמנית הוותיקה (71), חלקם מוצגים בפעם הראשונה.

התערוכה היא חלק מסדרת אירועים ותערוכות שיערכו השנה לרגל ציון 150 שנה להולדת חיים נחמן ביאליק. הבחירה בנאמן נובעת, בין היתר, בשל נוכחות המילה הכתובה, חידודי הלשון ומשחקי המילים בעבודותיה.

שם התערוכה והעבודות שנבחרו הם בהשראת המסה "גילוי וכיסוי בלשון" שכתב ביאליק בשנת 1915, העוסקת בתולדות ובמשמעות המילים ובהבדלים שבין שירה לפרוזה. לדבריה של נאמן, הדימוי החזותי נמצא ביריבות עם הלשון, אבל גם מתקיימים ביניהם יחסי הפרייה הדדיים.

ב־1969 החלה נאמן ללמוד אמנות במדרשה בהנחייתו של האמן רפי לביא, ובהמשך עבודתה זוהתה עם "דלות החומר" (סגנון ציור שהיה דומיננטי באמנות הישראלית, משנות השישים ועד השמונים, והתאפיין במבע אמנותי מרושל וביחס ביקורתי כלפי ממסד האמנות). לאורך השנים הציגה במספר רב של תערוכות, ייצגה את ישראל בביאנלה של ונציה בשנת 1982 וזכתה בפרס ישראל בשנת 2014. ציוריה של נאמן כלולים באוספי המוזיאונים המרכזיים בארץ, ביניהם מוזיאון ישראל ומוזיאון תל אביב. נאמן מיוצגת על ידי גלריה גורדון בתל אביב. ב־16 בפברואר תפתח בסניף הגלריה ברחוב הזרם בתל אביב "תיאטרון הטבע מאוקהלומה", תערוכת יחיד של האמנית. טווח מחירי עבודותיה של נאמן נע בין 5,000 ל־35,000 דולר.