מנהלי החברה שמייצרת דבש ללא דבורים: "בכל מדינה יש חוקי מזון שונים, המורכבות הרגולטורית מקשה"

מנכ"ל ביו דבש, אופיר דבש (36), וסמנכ"לית מחקר ופיתוח בחברה, אפרת דבש-ריזנפלד (40) • "המשבר בשווקי העולם בתקופה האחרונה הופך את גיוס כספי המשקיעים למורכב ביותר" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

אופיר דבש, מנכ''ל ביו דבש, ואפרת דבש־ריזנפלד, סמנכ''לית מחקר ופיתוח בביו דבש / צילום: רפי דלויה
אופיר דבש, מנכ''ל ביו דבש, ואפרת דבש־ריזנפלד, סמנכ''לית מחקר ופיתוח בביו דבש / צילום: רפי דלויה

"המורכבות הרגולטורית בתחום המזון היא משמעותית ונובעת מהשוני הרב שיש בין מדינות שונות. בכל מדינה ומדינה יש לפעול על פי חוקי המזון השונים הנהוגים בה, מה שמצריך ייעוץ מקומי, זמן ומשאבים רבים מאוד", אומרת ד"ר אפרת דבש־ריזנפלד, סמנכ"לית מחקר ופיתוח בחברת ביו דבש.

אופיר דבש, מנכ"ל החברה ואחיה של אפרת, מוסיף כי "המשבר בשווקי העולם בתקופה האחרונה הופך את גיוס כספי המשקיעים למורכב ביותר. לכן אנחנו פועלים נמרצות ועם תחושת דחיפות כדי למסחר את מוצר הדבש המתורבת שלנו, מה שיאפשר לחברה הכנסות עתידיות".

ביו דבש הוקמה על ידי אופיר ואפרת והיא מציעה פתרון חדשני שנותן מענה לביקוש הגובר לדבש באופן ידידותי לסביבה - ייצור דבש ללא דבורים. "העולם הגיע למגבלה ביכולת ייצור הדבש בגלל מחסור עולמי בדבורים ובצוף המגביל את יכולת הייצור. אנחנו בביו דבש שואפים לבטל את התלות התזונתית של האדם בדבורה ובכך 'לשחרר את הדבורים' לתפקידן המסורתי - האבקה - ובו בזמן לייצר דבש איכותי ונגיש", מסביר אופיר.

אפרת מוסיפה ומסבירה על הטכנולוגיה עצמה. "הטכנולוגיה שלנו מאפשרת שילוב רכיבי צוף המופקים מצמחים, יחד עם חלבונים המדמים את פעילות האנזימים בקיבת הדבש של הדבורה המיוצרים במיקרואורגניזמים בפרמנטציה מדייקת. כך שבסופו של התהליך הדבש המתקבל והמוצר הסופי כמעט זהה בהרכבו לדבש טבעי".

לאחרונה עדכנה החברה כי היא סיימה בהצלחה בחינה עצמית מקיפה, שבוצעה בסיוע משרד עו"ד אמריקאי המתמחה בתחום רגולציית המזון בארה"ב. הבחינה הקיפה את כלל רכיבי מוצר הדבש המתורבת שהיא פיתחה ושמיועד להיות משווק כמוצר מזון בשוק האמריקאי.

מסקנת הבחינה העצמית של החברה היא שרכיבי המוצר עומדים בדרישות המחמירות של ה־FDA. בקרוב, מספרים האחים אופיר ואפרת, החברה תבחן את עמידת המוצר בדרישות הרגולציה גם במקומות נוספים כמו אירופה וישראל.

"שוק הדבש העולמי נאמד כיום בכ־9 מיליארד דולר עם קצב צמיחה ממוצע של כ־5% בשנה. דבר זה מהווה הזדמנות מיוחדת וגדולה לטכנולוגיות חדשות כמו שלנו", אומר אופיר.

"פיתוח המוצר לשוק האמריקאי הושלם והחברה שלנו הוכיחה היתכנות לייצור דבש מתורבת בהיקף של עד כ־3 טונות בשבוע עם מתקן הפיילוט שלה", אומרת אפרת לסיכום.

"על פי הבדיקה שלנו רכיבי המוצר עומדים בדרישות הרגולציה בארה"ב והחברה תבטיח שהמוצר יעמוד בדרישות רגולציה נוספות לרבות דרישות שם המוצר והתווית. החברה ממקדת את פעילותה בימים אלו בתכנון והקמת מפעל ייצור ראשון שלה במדינת ישראל, עם פוטנציאל ייצור שנתי של כ־1,000 טונות לשנה, המקביל ליכולת ייצור של כ־28,000 כוורות ו־1.7 מיליארד דבורים".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il