גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הראלי של פתיחת 2023 בשוק המניות מנחית מהלומה כואבת על שחקני השורט

רבות מהמניות שהימורי השורט עליהן הם הגדולים ביותר רשמו זינוקים חדים מתחילת השנה והביסו את מדד S&P 500 ● מוכרי השורט, שמרוויחים מירידת מניות, כבר הפסידו בינואר 81 מיליארד דולר - לאחר רווחים של 300 מיליארד דולר ב–2022

טסלה היא אחת מהמניות שהתרסקו ב–2022 ומובילות את העליות השנה / צילום: Shutterstock
טסלה היא אחת מהמניות שהתרסקו ב–2022 ומובילות את העליות השנה / צילום: Shutterstock

הקאמבק של השוק ב-2023 הוא חדשות רעות מאוד לקבוצה אחת של אנשים: מוכרי שורטים.

מוכרי שורט מרוויחים מירידה של מניות, בכך שהם לווים מניות של חברות שהם מאמינים שמוערכות יתר על המידה, מוכרים אותן, ומאוחר יותר רוכשים אותן בחזרה במחיר נמוך יותר. הם עשו רווחים עצומים ב-2022, כשהשווקים התמוטטו ברחבי העולם. אבל בינואר גורלם התהפך, כששוק המניות החל להחזיר חלק מההפסדים. 

● לאן מועדות פניהם של המניות, איגרות החוב והדולר? חמישה משקיעים מתנבאים
● ניתוח טכני: העליות האחרונות במדד S&P 500 עלולות להיות מלכודת

מדד של גולדמן זאקס העוקב אחרי 50 מניות מדד ראסל 3000 שיש עליהן הכי הרבה שורטים, עלה השנה בינתיים ב‏-15%, ובכך הציג ביצועים הרבה יותר טובים מה-S&P 500, שעלה ב-6%. מניות אחרות שרוסקו ב-2022 גם הן עלו גבוה יותר. מניית טסלה, החוזרת מהשנה הגרועה ביותר שהייתה לה אי פעם, עלתה ב-44% בראלי של ינואר. בינתיים, בורסת הקריפטו קוינבייס גלובל, שמפסידה כסף, עלתה ב-73%.

מוכרי שורט שצברו הפסדים גדולים מקטינים באופן יזום את הפוזיציות שלהם, כך אמר איהור דוסאניווסקי, מנהל אנליטיקה של תחזיות ב-S3 Partners. משקיעים שהימרו נגד מניות צברו 81 מיליארד דולר הפסדים על פוזיציות שורט החודש, לאחר שב-2022 עשו רווחים של 300 מיליארד דולר, אמר דוסאניווסקי.

משקיעים ואנליסטים אמרו שנראה שהראלי הונע על ידי כמה דברים. סימנים להתקררות האינפלציה גרמו להימור בקרב משקיעים על כך שהפדרל ריזרב יעבור מהעלאת ריביות לקיצוצן כבר במחצית השנייה של השנה. זה עזר לנכסים בסיכון בכל התחומים לעלות. פינות מסוכנות במיוחד בשוק, כמו מניות שיש בהן עניין שורט גדול, עשו ראלי גדול אפילו יותר. אנליסטים אומרים שזה כנראה גרם למשקיעי שורט דוביים לסגור פוזיציות כדי לצמצם את הפסדיהם - מה שמכונה בוול סטריט "שורט סקוויז".

"הגרועות של 2022 הן המובילות השנה"

"אנו רואים תמונת מראה של הביצועים בתוך שוק האקוויטי. מי שהציגו את הביצועים הגרועים ביותר בשנה שעברה מובילים השנה", אמר דיוויד לפקוביץ, מנהל אקוויטי אמריקאי ב-UBS Global Wealth Management. "זה בהחלט נראה כמו חישוב סיכונים מחדש וכיסוי שורטים".

המשקיעים יקבלו את העדכון הבא מהפדרל ריזרב ביום רביעי, כשהבנק המרכזי יסכם את פגישת המדיניות הדו-יומית הראשונה שלו השנה. הפד צופה להעלות את הריבית ברבע אחוז, האטה מקצב העלאות הריבית של שנה שעברה.

ישנם משקיעים המזהירים שראלי ממושך בנכסים ספקולטיביים עלול לרופף מחדש את התנאים הפיננסיים, ולפגוע במאבק של הפדרל ריזרב נגד האינפלציה. אחרים אומרים שראלי המונע בחלקו על ידי "שורט סקוויז" נראה פגיע להיפוך מגמה מהיר, אם הפד יחליט בכל זאת להיות יותר אגרסיבי במדיניות המוניטרית ממה שצופים המשקיעים.

"אנשים כעת יותר מוכנים לתמחר נחיתה רכה", אמר לפקוביץ. "מה שאני עדיין מתקשה להבין הוא איך יגיב הפד למצב כזה? האם אנחנו באמת יכולים להוריד את האינפלציה ליעד של הפד אם הצמיחה תישאר יותר חזקה ממה שחשבו השווקים רק לפני כמה שבועות?"

משקיעים שנעשו יותר אופטימיים לגבי סיכויי השוק אומרים שהנתונים רומזים על כך שהתסריט הגרוע ביותר שלהם, מיתון עמוק וממושך, נראה כעת פחות סביר ממה שנראה קודם.

בינתיים הוכיחה הכלכלה האמריקאית חסינות בפני כמה העלאות ריבית עוקבות. התוצר המקומי הגולמי צמח בקצב סולידי של 2.9% לשנה ברבעון הרביעי, כך נמסר ממשרד המסחר ביום חמישי. זו האטה לעומת הרבעון השלישי אבל קצב מהיר ממה שצפו הכלכלנים.

משקיעים מצביעים גם על שוק העבודה החזק בארה"ב ועל הפתיחה מחדש של סין כסיבות להיפוך הגורלות בשוק בינתיים בשנה זו. למשקיעים המבקשים להעביר כסף מהפוזיציות הדפנסיביות, שהיו כל כך פופולריות ב-2022, תחום הטכנולוגיה החבוט הוא מקום טוב להתחיל.

אפילו אחרי הראלי האחרון, מדד נאסד"ק המשולב נראה זול בהשוואה להערכות השווי שלו בזמן הראלי של המגפה, אז נסחר במכפיל של בערך פי 22 על הרווחים ב-12 החודשים האחרונים, על פי FactSet. זאת, בהשוואה להערכות השיא, שבהן המדד נסחר פי 37 על הרווחים, בפברואר 2021.

"אנחנו חושבים שיש הרבה ערך יחסי בדרך שבה חלק מחברות הענק הטכנולוגיות האלה הוכו ב-2022", אמרה ניקול ווב, סמנכ"לית בכירה ויועצת פיננסית ב-Wealth Enhancement Group.

ווב הוסיפה שמניות טכנולוגיה נראות לה מושכות בגלל שהן כנראה ירוויחו במיוחד אם הפד יתחיל להקל במדיניות המוניטרית.

סוחרים בשוקי הנגזרים על שערי הריבית רואים סיכוי של 92% לכך שהפד יעלה ריביות לפחות פעמיים במחצית הראשונה של השנה, על פי CME Group. אחר כך הם רואים סיכוי של 82% לכך שהפד יקצץ את הריבית לפחות פעם אחת עד דצמבר, למרות שפקידי הפד רמזו שאינם רואים סיכוי לשום הורדת ריבית השנה.

סוחרי איגרות חוב גם הם מהמרים על כך שהפד יוריד ריביות. התשואה של אג"ח משרד האוצר לעשר שנים ירדה לכ-3.5%, משיא שעמד באוקטובר על 4.2%.

ירידת תשואות האג"ח טובה למניות הטכנולוגיה

הנסיגה בתשואות האג"ח היא חדשות טובות במיוחד למניות הטכנולוגיה. מניות אלה לעתים קרובות מבטיחות רווחים גדולים, אבל רק בעתיד. המשמעות היא שהן נוטות להציג ביצועים טובים כאשר הריבית נמוכה, אז יש לסוחרים פחות אפשרויות סולידיות להרוויח תשואה. לעתים קרובות מניות כאלה נחשבות למניות שהסיכון בהן ממושך, כלומר הרגישות שלהן לשינויים בשערי הריבית נמשכת תקופה ארוכה.

"על הרבה מהמניות שעשו ראלי היו שורטים גדולים - חברות לטווח ארוך שהרווחים מהן היו אמורים להגיע אי שם בעתיד. כשיש ירידה משמעותית ברמת הדיסקאונט, הרווחים הללו שווים כעת יותר", אמר סמיר באסין, מנהל ב-Value Point Capital, משרד פמילי אופיס מניו יורק.

ובכל זאת, משקיעים אחרים נותרו סקפטיים לגבי הההשקפה שלפיה יכול להתקיים איזון מוחלט שבו הפד יוכל להוריד את האינפלציה ולבלום את הידוק המדיניות, מבלי לגרום לשווקים פגיעה נוספת.

"אני חושב שצלקות האינפלציה עמוקות מדי היום מכדי שהם יוכלו לחוש בנוח לקצץ את שיעורי הריבית", אמר ג'ייסון בריידי, מנכ"ל Thornburg Investment Management.

יו"ר הפד ג'רום פאוול אמר שהבנק המרכזי רוצה להימנע מחזרה מהטעות שעשה בשנות ה-70, אז קובעי המדיניות קיצצו ריביות מוקדם מדי - מה שגרם לתקופה ממושכת של אינפלציה דוהרת וצמיחה וצמיחה לא מאוזנת.

"כשהם מורידים ריביות, זה הולך להיות בגלל שישנה חולשה אמיתית בכלכלה", אמר בריידי.

עוד כתבות

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35