הראלי של פתיחת 2023 בשוק המניות מנחית מהלומה כואבת על שחקני השורט

רבות מהמניות שהימורי השורט עליהן הם הגדולים ביותר רשמו זינוקים חדים מתחילת השנה והביסו את מדד S&P 500 • מוכרי השורט, שמרוויחים מירידת מניות, כבר הפסידו בינואר 81 מיליארד דולר - לאחר רווחים של 300 מיליארד דולר ב–2022

טסלה היא אחת מהמניות שהתרסקו ב–2022 ומובילות את העליות השנה / צילום: Shutterstock
טסלה היא אחת מהמניות שהתרסקו ב–2022 ומובילות את העליות השנה / צילום: Shutterstock

הקאמבק של השוק ב-2023 הוא חדשות רעות מאוד לקבוצה אחת של אנשים: מוכרי שורטים.

מוכרי שורט מרוויחים מירידה של מניות, בכך שהם לווים מניות של חברות שהם מאמינים שמוערכות יתר על המידה, מוכרים אותן, ומאוחר יותר רוכשים אותן בחזרה במחיר נמוך יותר. הם עשו רווחים עצומים ב-2022, כשהשווקים התמוטטו ברחבי העולם. אבל בינואר גורלם התהפך, כששוק המניות החל להחזיר חלק מההפסדים. 

● לאן מועדות פניהם של המניות, איגרות החוב והדולר? חמישה משקיעים מתנבאים
● ניתוח טכני: העליות האחרונות במדד S&P 500 עלולות להיות מלכודת

מדד של גולדמן זאקס העוקב אחרי 50 מניות מדד ראסל 3000 שיש עליהן הכי הרבה שורטים, עלה השנה בינתיים ב‏-15%, ובכך הציג ביצועים הרבה יותר טובים מה-S&P 500, שעלה ב-6%. מניות אחרות שרוסקו ב-2022 גם הן עלו גבוה יותר. מניית טסלה, החוזרת מהשנה הגרועה ביותר שהייתה לה אי פעם, עלתה ב-44% בראלי של ינואר. בינתיים, בורסת הקריפטו קוינבייס גלובל, שמפסידה כסף, עלתה ב-73%.

מוכרי שורט שצברו הפסדים גדולים מקטינים באופן יזום את הפוזיציות שלהם, כך אמר איהור דוסאניווסקי, מנהל אנליטיקה של תחזיות ב-S3 Partners. משקיעים שהימרו נגד מניות צברו 81 מיליארד דולר הפסדים על פוזיציות שורט החודש, לאחר שב-2022 עשו רווחים של 300 מיליארד דולר, אמר דוסאניווסקי.

משקיעים ואנליסטים אמרו שנראה שהראלי הונע על ידי כמה דברים. סימנים להתקררות האינפלציה גרמו להימור בקרב משקיעים על כך שהפדרל ריזרב יעבור מהעלאת ריביות לקיצוצן כבר במחצית השנייה של השנה. זה עזר לנכסים בסיכון בכל התחומים לעלות. פינות מסוכנות במיוחד בשוק, כמו מניות שיש בהן עניין שורט גדול, עשו ראלי גדול אפילו יותר. אנליסטים אומרים שזה כנראה גרם למשקיעי שורט דוביים לסגור פוזיציות כדי לצמצם את הפסדיהם - מה שמכונה בוול סטריט "שורט סקוויז".

"הגרועות של 2022 הן המובילות השנה"

"אנו רואים תמונת מראה של הביצועים בתוך שוק האקוויטי. מי שהציגו את הביצועים הגרועים ביותר בשנה שעברה מובילים השנה", אמר דיוויד לפקוביץ, מנהל אקוויטי אמריקאי ב-UBS Global Wealth Management. "זה בהחלט נראה כמו חישוב סיכונים מחדש וכיסוי שורטים".

המשקיעים יקבלו את העדכון הבא מהפדרל ריזרב ביום רביעי, כשהבנק המרכזי יסכם את פגישת המדיניות הדו-יומית הראשונה שלו השנה. הפד צופה להעלות את הריבית ברבע אחוז, האטה מקצב העלאות הריבית של שנה שעברה.

ישנם משקיעים המזהירים שראלי ממושך בנכסים ספקולטיביים עלול לרופף מחדש את התנאים הפיננסיים, ולפגוע במאבק של הפדרל ריזרב נגד האינפלציה. אחרים אומרים שראלי המונע בחלקו על ידי "שורט סקוויז" נראה פגיע להיפוך מגמה מהיר, אם הפד יחליט בכל זאת להיות יותר אגרסיבי במדיניות המוניטרית ממה שצופים המשקיעים.

"אנשים כעת יותר מוכנים לתמחר נחיתה רכה", אמר לפקוביץ. "מה שאני עדיין מתקשה להבין הוא איך יגיב הפד למצב כזה? האם אנחנו באמת יכולים להוריד את האינפלציה ליעד של הפד אם הצמיחה תישאר יותר חזקה ממה שחשבו השווקים רק לפני כמה שבועות?"

משקיעים שנעשו יותר אופטימיים לגבי סיכויי השוק אומרים שהנתונים רומזים על כך שהתסריט הגרוע ביותר שלהם, מיתון עמוק וממושך, נראה כעת פחות סביר ממה שנראה קודם.

בינתיים הוכיחה הכלכלה האמריקאית חסינות בפני כמה העלאות ריבית עוקבות. התוצר המקומי הגולמי צמח בקצב סולידי של 2.9% לשנה ברבעון הרביעי, כך נמסר ממשרד המסחר ביום חמישי. זו האטה לעומת הרבעון השלישי אבל קצב מהיר ממה שצפו הכלכלנים.

משקיעים מצביעים גם על שוק העבודה החזק בארה"ב ועל הפתיחה מחדש של סין כסיבות להיפוך הגורלות בשוק בינתיים בשנה זו. למשקיעים המבקשים להעביר כסף מהפוזיציות הדפנסיביות, שהיו כל כך פופולריות ב-2022, תחום הטכנולוגיה החבוט הוא מקום טוב להתחיל.

אפילו אחרי הראלי האחרון, מדד נאסד"ק המשולב נראה זול בהשוואה להערכות השווי שלו בזמן הראלי של המגפה, אז נסחר במכפיל של בערך פי 22 על הרווחים ב-12 החודשים האחרונים, על פי FactSet. זאת, בהשוואה להערכות השיא, שבהן המדד נסחר פי 37 על הרווחים, בפברואר 2021.

"אנחנו חושבים שיש הרבה ערך יחסי בדרך שבה חלק מחברות הענק הטכנולוגיות האלה הוכו ב-2022", אמרה ניקול ווב, סמנכ"לית בכירה ויועצת פיננסית ב-Wealth Enhancement Group.

ווב הוסיפה שמניות טכנולוגיה נראות לה מושכות בגלל שהן כנראה ירוויחו במיוחד אם הפד יתחיל להקל במדיניות המוניטרית.

סוחרים בשוקי הנגזרים על שערי הריבית רואים סיכוי של 92% לכך שהפד יעלה ריביות לפחות פעמיים במחצית הראשונה של השנה, על פי CME Group. אחר כך הם רואים סיכוי של 82% לכך שהפד יקצץ את הריבית לפחות פעם אחת עד דצמבר, למרות שפקידי הפד רמזו שאינם רואים סיכוי לשום הורדת ריבית השנה.

סוחרי איגרות חוב גם הם מהמרים על כך שהפד יוריד ריביות. התשואה של אג"ח משרד האוצר לעשר שנים ירדה לכ-3.5%, משיא שעמד באוקטובר על 4.2%.

ירידת תשואות האג"ח טובה למניות הטכנולוגיה

הנסיגה בתשואות האג"ח היא חדשות טובות במיוחד למניות הטכנולוגיה. מניות אלה לעתים קרובות מבטיחות רווחים גדולים, אבל רק בעתיד. המשמעות היא שהן נוטות להציג ביצועים טובים כאשר הריבית נמוכה, אז יש לסוחרים פחות אפשרויות סולידיות להרוויח תשואה. לעתים קרובות מניות כאלה נחשבות למניות שהסיכון בהן ממושך, כלומר הרגישות שלהן לשינויים בשערי הריבית נמשכת תקופה ארוכה.

"על הרבה מהמניות שעשו ראלי היו שורטים גדולים - חברות לטווח ארוך שהרווחים מהן היו אמורים להגיע אי שם בעתיד. כשיש ירידה משמעותית ברמת הדיסקאונט, הרווחים הללו שווים כעת יותר", אמר סמיר באסין, מנהל ב-Value Point Capital, משרד פמילי אופיס מניו יורק.

ובכל זאת, משקיעים אחרים נותרו סקפטיים לגבי הההשקפה שלפיה יכול להתקיים איזון מוחלט שבו הפד יוכל להוריד את האינפלציה ולבלום את הידוק המדיניות, מבלי לגרום לשווקים פגיעה נוספת.

"אני חושב שצלקות האינפלציה עמוקות מדי היום מכדי שהם יוכלו לחוש בנוח לקצץ את שיעורי הריבית", אמר ג'ייסון בריידי, מנכ"ל Thornburg Investment Management.

יו"ר הפד ג'רום פאוול אמר שהבנק המרכזי רוצה להימנע מחזרה מהטעות שעשה בשנות ה-70, אז קובעי המדיניות קיצצו ריביות מוקדם מדי - מה שגרם לתקופה ממושכת של אינפלציה דוהרת וצמיחה וצמיחה לא מאוזנת.

"כשהם מורידים ריביות, זה הולך להיות בגלל שישנה חולשה אמיתית בכלכלה", אמר בריידי.