הביטקוין סוגר זינוק של כמעט 40% בחודש. האם זה ימשיך?

לצד העליות בשוקי המניות הגלובליים, גם הביטקוין זוכה לעניין מחודש מאז שהחלה השנה • מה הביא לעלייה החדה, ומה צפוי בהמשך?

התחזק בכ-40% מתחילת השנה / אילוסטרציה: Shutterstock
התחזק בכ-40% מתחילת השנה / אילוסטרציה: Shutterstock

חודש ינואר מתקרב לסיום, והביטקוין עומד להשלים זינוק של כמעט 40% החודש, כחודשיים בלבד לאחר שרשם שפל של שנתיים (15,480 דולר בנובמבר) וכעת הוא נסחר בכ-23 אלף דולר. בנובמבר 2021, נזכיר, נגע ברף ה-68 אלף דולר - שיא כל הזמנים שנראה כעת רחוק מתמיד. 

שנה חדשה, עלייה חדשה: מה הביא לנסיקתו של הביטקוין ב-28%
תומכי קריפטו שהיו נלהבים בעבר עוזבים את התחום לאחר קריסת FTX
איך מרצדס כתומה ומסתורית ממחישה את מצבו של שוק הקריפטו? 

העלייה החדה שנרשמה מאז תחילת החודש מגיעה אחרי שנה עגומה לשוק המטבעות הדיגיטליים, שזכתה לכינוי "חורף הקריפטו", ובמהלכה צלל הביטקוין ביותר מ-60%. במהלך השנה התרחשו גם מספר מקרים של חדלות פירעון ושערוריות גדולות, בראשן קריסת בורסת הקריפטו FTX, שהשפעתה על השוק טרם שככה. בתחילת החודש דווח כי גם חברת הלוואות הקריפטו Genesis Global Trading שוקלת פשיטת רגל, וכי 30% מהעובדים פוטרו. 

"הסיכוי למדיניות מוניטרית רופפת יותר, על רקע נתוני מאקרו חלשים יותר והערכות שווי נמוכות, היא מה שהוביל את העלייה הזו", כך אמר ל-CNBC ג'יימס באטרפיל, ראש מחקר בחברת ניהול הנכסים הדיגיטליים CoinShares, לפני כשבועיים, כאשר ניסה להסביר את עלייתו המחודשת של המטבע.

במרקט ווטש מסבירים כי יש אותות בשוק הנגזרים שמרמזים על חזרה של עניין מוסדי בשוק המטבעות הקריפטוגרפיים, וכי מחיר ה"ספוט" של הביטקוין נמוך ממחירי החוזים העתידיים, מה שמראה שסוחרים מאמינים שמחיר הביטקוין יעלה. בנוסף, יש יותר מסחר באופציות רכש בשוק (שמאפשרות רכישת נכס במחיר שנקבע מראש) מאשר באופציות מכר (שמאפשרות מכירת נכס במחיר שנקבע מראש), מה שמסמן עלייה בסנטימנט השורי. זאת לאחר שהביטקוין נסחר בעיקר בשורט בנובמבר ובדצמבר לאחר קריסת FTX. "מכיוון שמחיר הקריפטו עלה באופן בלתי צפוי בינואר, חלק מהמוכרים בחסר נאלצו לסגור את הפוזיציות שלהם ולקנות ביטקוין, מה שדחף את מחיר הקריפטו אפילו גבוה יותר", מעריכים באתר.

לפי איבן איבנצ'נקו, שותף מנהל ב-Phinom Digital, מנהלי קרנות ממהרים "לפזר" כסף בתחילת שנה, ומסביר למרקט ווטש שרוב נכסי הסיכון עלו עד כה השנה, כאשר הוא כמובן מציין לטובה גם את מדד הנאסד"ק שעד כה רשם מתחילת השנה עלייה של כמעט 12%.

יחד עם זאת, למרות העליות המדוברות איבנצ'נקו מצפה לירידות נוספות של הביטקוין, והוא אף חושש שהוא עלול לרדת מתחת לשפל הקודם של 15.4 אלף. "אני מעדיף לחשוב על השוק כרגע כבעל יותר סיכונים מאשר הזדמנויות", אמר, וציין כי הסביבה המאקרו-כלכלית נותרה מאתגרת, עם אינפלציה גבוהה וסיכוי גבוה למיתון בארה"ב, וכי קריסת חברות הקריפטו לאחרונה יכולה לגרום לרגולטורים "לדחוף את השוק לשפל חדש בקלות".

לוק סטרייג'רס, מנהל מסחרי ראשי בבורסת נגזרי הקריפטו Deribit, לעומת זאת, אמר למרקט ווטש שהוא מצפה שהעלייה תמשיך עם שוק ב"מצב התאוששות". לדעתו, ההשפעה של הקריסות של FTX וג'נסיס על רוב חברות הקריפטו הגדולות כבר ידועה ומתומחרת.