אכיפה בנת"צים והקלה ביבוא מזון: טיוטת חוק ההסדרים נחשפת

טיוטת חוק ההסדרים שיעביר משרד האוצר לצד תקציב המדינה כוללת נכון להיום 55 תוכניות שונות בתחומים מגוונים • ממחירי המזון, תחבורה, מערכת המשפט ועד שוק הדיור • במערכת המשפט, השינויים המוצעים עוסקים בעומסים הכבדים המוטלים עליה ועל הציבור בשל עודף רגולציה וריבוי עיסוקים

בצלאל סמוטריץ / צילום: שלומי יוסף
בצלאל סמוטריץ / צילום: שלומי יוסף

טיוטת חוק ההסדרים שיעביר משרד האוצר לצד תקציב המדינה כוללת נכון להיום 55 תוכניות שונות בתחומים מגוונים, ממחירי המזון, דרך מערכת המשפט ועד שוק הדיור. בשבועות הקרובים יגבשו באוצר מול שרי הממשלה השונים את הצעת החוק המלאה, לקראת העלאת התקציב לאישור הממשלה בעוד חודש. הטיוטה מתעדכנת כל הזמן וצפויות להיכנס לתוכה תוכניות נוספות, בזמן שאחרות עלולות להישמט החוצה.

הטבת מס למי שימכור קרקע לבנייה וסגירת הפירצה של דירת מעטפת: התיקונים המוצעים במיסוי מקרקעין בחוק ההסדרים 
הפצצה שמחכה לחברות ההייטק בחוק ההסדרים
מס הנסועה על רכב חשמלי חוזר: והפעם בחוק ההסדרים

בין הצעדים השונים, הממשלה תבצע מהלכים להקלת היבוא מחו"ל של בשר, ביצים ופירות וירקות. אחת הדרכים העיקריות להקלת הרגולציה תהיה בביטול סמכויות שונות של משרד הבריאות על יבוא מוצרי המזון או הפקעתם והעברתם למשרד החקלאות. בדומה, יופחת כוחם של השירותים להגנת הצומח, שנתפסים על ידי האוצר כחסם יבוא. ניסיונות ברוח דומה נעשו גם על ידי הממשלה הקודמת, ברפורמה בחקלאות שטורפדה ברובה.

תוכנית הדגל של האוצר בטיוטת ההסדרים לתחום המזון והטואלטיקה כבר נחשפה בשבוע שעבר, והיא הגבלת כוחם של היבואנים הגדולים. ספקים שמחזיקים בשורה של הסכמי יבוא בלעדיים למותגים בעלי נתח שוק גבוה ייאלצו לפי התוכנית להישאר עם הסכם אחד כזה בלבד ולוותר על היתר.

בתחום התחבורה, ובניגוד להתבטאויות השרה הנכנסת מירי רגב, מתוכננת הגברת האכיפה נגד נסיעת כלי רכב פרטיים בנתיבי תחבורה ציבורית. כך, עובדי משרד התחבורה ופקחים יוסכמו לעצור נהגים בצד הדרך ולקנוס אותם. עוד בתחבורה, התוכנית הישנה להקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות חוזרת לשולחן. בשנים קודמות היא נפלה מספר פעמים בשל התנגדות משרד התחבורה לבזר סמכויות אל הרשויות המקומיות. 

מבחינת מערכת בתי המשפט, הצעת חוק ההסדרים של האוצר נוגעת בהתייעלות של המערכת עצמה. להבדיל מהשינויים המקבילים שמוביל שר המשפטים יריב לוין, השינויים המוצעים לא עוסקים בכוחה של מערכת בתי המשפט - אלא בעומסים הכבדים המוטלים עליה ועל הציבור בשל עודף רגולציה וריבוי עיסוקים. כדי לצמצם את העומס, מוצע לקבוע בוררות חובה במקרים של נזקי רכוש למכוניות (תאונות פח) בין חברות הביטוח לחברות הליסינג. כמו כן הוחלט על הפחתת הבירוקרטיה בהצגת מסמכים הנדרשים לרישום פעולות בפנקסי המקרקעין.

תוכניות אחרות שנמצאות בטיוטת חוק ההסדרים כוללות דירות לשכירות ארוכת טווח, המשך הפעלת תחנת הכוח ברידינג והיערכות לאספקת החשמל לגוש דן בשנים הבאות ולטעינת כלי רכב חשמליים; הוצאת אישור מחלה לתקופה של עד 4 ימים על ידי קופת החולים ללא צורך ברופא; הקניית יותר כוח ניהולי למנהלים בבתי ספר; טיפול בתופעת כפל הביטוחים בביטוחי הבריאות הפרטיים; ניסיון מחדש לקדם התוכנית הגנוזה של הממשלה הקודמת לצמצום הכלכלה השחורה בדגש על המגזר הערבי.