"בארץ אסור ללמד שפה זרה בגני ילדים": סיפורה של הפירמה הישראלית שהקימה מרכזי לימודי ברחבי העולם

הלן דורון בת 67 היישוב הררית, נשואה + 3 • מייסדת ובעלים של קבוצת "הלן דורון" • "אנחנו בוחנים אפשרות להכניס משקיעים חיצוניים לחברה לפיתוח מוצרים חדשים בשווקים בחו"ל, הכוללים את 'הלן דורון אקדמי' להקמת גני ילדים ובתי ספר פרטיים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

הלן דורון, מייסדת ובעלים של קבוצת ''הלן דורון'' / צילום: דוד דורון
הלן דורון, מייסדת ובעלים של קבוצת ''הלן דורון'' / צילום: דוד דורון

"חוקי המכס והיבוא משתנים ממדינה למדינה, והדבר בא לידי ביטוי בהכנה של כל משלוח מהמרכז הלוגיסטי שלנו בישראל לכל זכיין בעולם", מספרת הלן דורון, המייסדת והבעלים של קבוצת הלן דורון המתמחה בלימודי אנגלית ומתמטיקה, ומנהלת רשת גני ילדים. "חוקים משתנים מעת לעת, ולפעמים זה מוביל לסגירה של מרכזי לימוד. בסין למשל הפסקנו לפעול בשנה שעברה, לאחר שעבר חוק המציין בפירוש שלימודי שפה זרה שמתבצעים על ידי חברות פרטיות אינם חוקיים יותר.

"במדינת ישראל, תופתעו לשמוע, קיים חוק עוד מתקופת המנדט הבריטי האוסר על לימודי שפה זרה בגני ילדים. רוב המחקרים כיום מוכיחים שלימודי שפה נוספת בגיל צעיר נעשים בקלות, ללא מאמץ וזהו גיל קריטי ביותר לרכישת שפה, כי לאחריו הכל הולך והופך לקשה ומתסכל יותר עבור הילדים".

דורון היא מומחית בתחום חקר הלשון. היא נולדה בלונדון, עלתה למדינת ישראל בסוף שנות ה־70, וייסדה את החברה הנקראת על שמה. השיטה שפיתחה מלמדת אנגלית לילדים מגיל שלושה חודשים ומעלה, באמצעות שימוש במוזיקה, משחקים והנאה. בנוסף, צוות ההוראה משתמש בשיטות יצירתיות, כגון: שפת גוף, פנטומימה, למידה באמצעות החושים ועוד.

החברה פועלת ב־38 מדינות, עם כ־110 זכיינים ראשיים, ואלפי זכיינים אזוריים. למעלה מאלף מרכזי לימוד פעילים, 5,000 מורות מוסמכות ללימוד בשיטת הלן דורון, ורשת של גני ילדים הפועלת בדרום קוריאה, טורקיה ואוקראינה. בתקופת הקורונה עזבו את החברה כ־30% מתלמידיה בעולם, אך בשנה האחרונה היא נמצאת במגמת התאוששות.

הלן מספרת כי היא חשבה על הרעיון לפיתוח השיטה "בעקבות לימודי הכינור של בתי הבכורה, שלמדה נגינה באמצעות המוזיקה ולא באמצעות התווים, שיטה המכונה "שיטת סוזוקי" על שם המפתח שלה.

כך הגתה הלן את הרעיון של לימוד "המוזיקה של השפה", זאת במקום "השיטה הנהוגה בבתי הספר בה מלמדים רק באמצעות שינון, קריאה וכתיבה", לדבריה.

דורון ובעלה דוד משקיעים את רוב כספם בחברה. "רוב ההכנסות מושקעות לצרכי פיתוח פדגוגי, כניסה לשווקים חדשים, פיתוח טכנולוגי וכמובן גם לרווחת כ־80 עובדי החברה. בימים אלו, לראשונה, אנחנו בוחנים אפשרות להכניס משקיעים חיצוניים לחברה לפיתוח מוצרים חדשים בשווקים בחו"ל הכוללים את 'הלן דורון אקדמי' להקמת גני ילדים ובתי ספר פרטיים ומותג ללימודי ספרדית בארה"ב ואירופה".

הלן אומרת כי "חזון החברה תמיד נשאר זהה: להמשיך ולהעניק את רמת החינוך הטובה ביותר לכמה שיותר ילדים בארץ ובעולם ולתת להם נקודת פתיחה טובה יותר לחיים הבוגרים".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il