משקיעה אמריקאית נגד האיש העשיר באסיה: "ביצע הונאה במניות"

חברת הינדנבורג ריסרץ' חשפה כי היא בפוזיציית שורט על קבוצת אדאני, שבבעלות האיש העשיר באסיה • בחברה מאשימים את הקונגלומרט בהונאה חשבונאית ומניפולציה במניות

גאוטם אדאני / צילום: APSEZ
גאוטם אדאני / צילום: APSEZ

חברת ההשקעות האמריקאית הינדנבורג ריסרץ' הכריזה כי היא בפוזיציית שורט על מניות קבוצת הענק ההודית אדאני, בעלי נמל חיפה, והאשימה את הקונגלומרט בהונאה חשבונאית ומניפולציה במניות. מניות הקבוצה מחקו כ-12 מיליארד דולר בעקבות ההכרזה. 

החברה, המתמחה במכירה בחסר (שורט), הימור שהמניה תרד בעתיד, אומרת כי חקירה של שנתיים חשפה רשת חברות שלד של האיש העשיר ביותר באסיה, יו"ר הקבוצה גאוטם אדאני. בדוח המפרט את עמדת החברה, נטען כי חברות קבוצת אדאני "עסקו במניפולציה חסרת בושה במניות ובמזימת הונאה חשבונאית לאורך עשורים".

בבורסת מומבאי נרשמות ירידות במניות חברות הקבוצה ובהן חברת הדגל אדאני אנטרפרייזז שמאבדת 3%, חברת הנמלים של אדאני שנחתכת 6.5% ורשת החדשות ההודית NTDV שמאבדת 5%.

אדאני אנטרפרייזז הייתה צפויה לגייס כ-2.5 מיליארד דולר (200 מיליארד רופי) בהנפקת משנה ביום שישי. לדברי הינדנבורג היא תפסה פוזיציות שורט באמצעות "אג"ח סחירות בארה"ב ומכשירים נגזרים שנסחרים שלא בהודו". לפי הינדנבורג, החברה זיהתה 38 חברות שלד במאוריציוס, הנשלטות בידי וינוד אדאני, אחיו המבוגר של גאוטם אדאני, וכן חברות אחרות הרשומות בקפריסין, באיחוד האמירויות, בסינגפור ובאיים קריביים. לפי הדוח של הינדנבורג חברות אלה שימשו ל"מניפולציה במניות" ול"הלבנת כספים".

בהצהרה לפורבס, סמנכ"ל הכספים של קובצת אדאני, ג'וגשינדר סינג, התייחס בביטול לדוח ואמר כי הוא "שילוב מרושע של מיסאינפורמציה סלקטיבית והאשמות ישנות חסרות בסיס שנבחנו ונדחו בידי בתי המשפט הגבוהים ביותר בהודו".

הינדנבורג ריסרץ' התפרסמה ב-2020 כאשר דוח שלה הפיל את טרוור מילטון, מייסדת חברת המשאיות החשמליות ניקולה. בחברה האשימו את ניקולה ב"הונאה הבנויה על עשרות שקרים". המייסד מילטון פרש ובהמשך הורשע בהונאה.

לפני כשבועיים הושלמה העברת הבעלות על חברת נמל חיפה מידי המדינה לזוכה במכרז הפרטת הנמל, קבוצת החברות גדות הישראלית ואדאני ההודית. קבוצת אדאני-גדות, ש זכתה במכרז בחודש יולי האחרון , הדהימה את בכירי המשק על נכונותה לרכוש את הנמל במלואו לפי תג מחיר כולל של 4.1 מיליארד שקל.