גוגל | בלעדי

ברקע הפיטורים: גוגל דוחה את הכניסה ל־11 קומות משרדים חדשים בתל אביב

לגלובס נודע כי ענקית החיפוש גוגל משהה את כניסתה למשרדי רובינשטיין בתל אביב • רק בשבוע שעבר החברה הודיעה כי תפטר 12 אלף עובדים ברחבי העולם

המשרדים החדשים ברחוב רובינשטיין בתל אביב / צילום: בר לביא
המשרדים החדשים ברחוב רובינשטיין בתל אביב / צילום: בר לביא

במקביל לסבב הפיטורים בענקית החיפוש גוגל, החברה מבצעת הליך חשיבה מחדש לגבי המעבר למשרדים החדשים. לגלובס נודע כי בגוגל החליטו לדחות את כניסתה למשרדים חדשים במגדלי רובינשטיין במתחם חסן ערפה בתל אביב. על פי ההערכות, החברה שכרה במקום 11 קומות הנפרשים על פני שטח של 11 אלף מ"ר, ותכננה לבצע שיפוץ משלה ולהיכנס למגדל, לפחות עד שתקים את המשרדים החדשים הנבנים בימים אלה במגדל תוהא 2 ברחוב תוצרת הארץ בעיר.

גוגל מציגה: פיטורים מכוערים אפילו בסטנדרטים של ארה"ב
"לא תהיה התאוששות לפני 2024": מה צפוי בדוחות אינטל?

כיום חתומה החברה על חוזה לשכירת 20 קומות במגדל תוהא 2 הנבנה בימים אלה וצפוי להתאכלס בשנת 2026. במקביל ממשיכה גוגל להחזיק במשרדים הקיימים ובראשם תשע קומות במגדל אמפא (לשעבר מגדל אלקטרה) ברחוב יגאל אלון בתל אביב, בקמפוס הסטארט־אפים ברחוב האומנים הסמוך, ובכמה משרדים בבניין ברחוב יגאל אלון 96. גוגל גם מחזיקה מרכז פיתוח בחיפה.

קטר ההייטק המקרטע מושך אחריו גם את קרון הנדל"ן | דרור מרמור, פרשנות

אסור להתבלבל: הצרות בענף ההייטק הן הצרות של כולנו. לא רק בגלל שמדובר בראש החץ של הכלכלה הישראלית 

עובדי ההייטק משלמים 25% מתקבולי מס ההכנסה שזורמים לקופה הציבורית, בזמן שהם מהווים בסה"כ כ־11% מהעובדים, אלא בגלל שכיאה ל"קטר של המשק", הוא סוחב קרונות רבים, שחלקם אולי אפילו לא מבינים עד הסוף עד כמה גם הם נהנו מפריחת ההייטק.

קשר גורדי בין הענפים

הקרון הראשון, הקרוב ביותר לקטר ההייטק ושדהר איתו מעלה בעשור האחרון, הוא ללא ספק נדל"ני. גם הנדל"ן למגורים - תשאלו את כל היזמים המבוהלים, שתמחרו בשנתיים־שלוש האחרונות את הדירות שלהם בתל אביב והסביבה במחירים של 60 אלף שקל לפחות למ"ר, בהתבסס על המשכורות הגבוהות, האופציות הנדיבות, והאופק המושלם של עובדי הייטק "שחייבים לגור בתל אביב", ובעיקר הנדל"ן למשרדים - שנשען על הביקוש העולה בקרב חברות ההייטק.

חברות ששכרו עוד ועוד משרדים עתידיים רק בשביל "שיהיה". עבור העובדים שיגיעו מתישהו, יחד עם צמיחת החברה. כך פייסבוק, שלקחה 20 קומות במגדל לנדמרק, גוגל שלקחה 20 קומות במגדל תוהא 2, ראפיד ששכרה 7 קומות במגדל הספירלה ועוד. חברות ש"חייבות" משרדים "במרחק חצי סוללת קורקינט" ממגורי הטאלנטים שעובדים אצלן - כדי שחלילה לא יברחו למתחרה.

רק שכעת, העובדה שגוגל החליטה בשלב זה שלא לעבור למשרדים הריקים שהיא שכרה במגדלי רובינשטיין, 11 קומות שעולות לה לפחות 2 מיליון שקל בכל חודש, צריכה להזכיר עד כמה ענף הנדל"ן למשרדים תלוי על ההייטק - ותלוי על בלימה. שוק שתלוי ברגע שבו הן יחליטו חלילה להפחית הוצאות, כולל של נדל"ן מיותר, במקום לחשוב רק על עתודות הצמיחה והגדלת ההכנסות.

אז נכון שנבואות זעם נשמעות פה כעשור, שאין תחליף לתל אביב והסביבה, ובעיקר שאין לפי שעה סימנים לביטולים המוניים ולשבירת חוזים, אבל מי אמר שהשינוי בהכרח יהיה הדרגתי, בדומה לקצב העלייה? גם אם מדובר בכסף קטן עבור החברות הללו - 10 מ"ר לעובד הם הוצאה של עוד כ־2,000 שקל בכל חודש - קשה לראות אותן ממשיכות לזרוק כסף על משרדים ריקים, אם הסנטימנט ישתנה במאזן האימה שלהן מול העובדים ומול שוק הנדל"ן.

וקחו בחשבון שבשלוש השנים הקרובות אמורים להצטרף לתל אביב והמעגל הראשון שסביבה (משולש ראשון לציון־הרצליה־פתח תקווה) עוד כמיליון מ"ר לפחות של משרדים - סדר גודל של 7 פעמים 3 מגדלי עזריאלי בתל אביב.

ואגב, בארה"ב זה כבר קורה בגדול. חברת הנדל"ן CoStar Group פרסמה לאחרונה כי כמעט 20 מיליון מ"ר משרדים מוצעים להשכרה בשכירות משנה - שיא שהיא לא ראתה מעולם ושעלול להביא לירידה מאוד מהירה במחיר ובשווי של חברות הנדל"ן.

כאמור, מדובר במשרדים חדשים שטרם עוצבו לפי דרישת החברה. עלויות השיפוץ הגבוהות, לצד הצורך לקצץ באופן רוחבי מבלי לגרום לפיטורי עובדים, הביאו את החברה לקבל את ההחלטה. יחד עם זאת, אין המדובר בביטול מלא - ככל הידוע, גוגל תקיים את הסכם השכירות עליו חתמה עם הנהלת הבניין כפי שהבטיחה.

קיצוצים לצד התרחבות

בשבוע האחרון גוגל נמצאת במהלך גדול של פיטורים וקיצוצים בהוצאותיה - לראשונה מאז הקמתה ב־1998. ביום שישי האחרון הודיע המנכ"ל לעובדים על פיטורי 12 אלף עובדים ברחבי העולם, או 6% מכלל כוח־האדם בחברה, ועד כה נרשמו פיטורים בחטיבות מובילות כמו גוגל קלאוד, מערכת הפרסום, מוצר החיפוש, וכן בחטיבת הרכב האוטונומי וואימו.

הפיטורים נערכו לאורך כל שדירת בעלי התפקידים, בהם מגיסי עובדים, אנשי שיווק ומכירות ופיתוח. האופן בו נערכו הפיטורים ספג ביקורת קשה מצד העובדים עצמם, לאחר שבאישון לילה וללא ידיעתם חלקם נותקו ממערכות החברה וכך גילו שהם ברשימת המפוטרים.

החברה מעסיקה כיום 2,000 עובדים בישראל. בניגוד לשאר ענקיות הביג טק - כמו מיקרוסופט, מטא או אמזון - החברה לא יצאה לגל פיטורים, אך המנכ"ל סונדר פיצ'אי התבטא מספר פעמים כי הצוותים נדרשים לקצץ בהוצאות ולייעל את תהליכי העבודה. תהליכי גיוס העובדים הפכו ממוקדים יותר, וכיום, בניגוד לעבר, לא ניתן לגייס עובד מבלי שהוא מיועד לצוות מוגדר לאחר תהליך הקליטה. בישראל יקבלו העובדים הודעה בימים הקרובים, ומנהלי היחידות השונות בחברה שוקלים במה לקצץ.

ויחד עם זאת, גוגל נמצאת דווקא בתהליך התרחבות נד"לני גלובלי מתוך מטרה לעודד חזרה למשרדים. בשבוע שעבר הודיעה גוגל כי תשפץ מבנה חדש בווסט אנד של לונדון תמורת מיליארד דולר. בחודש ספטמבר 2021 התחייבה להשקיע 2.1 מיליארד דולר ברכישת בניין טרמינל סנט ג'ונס במנהטן.

מגוגל ומקבוצת רובינשטיין לא התקבלה תגובה.

גל רוחבי?

מגדלי רובינשטיין מאכלסים כיום מספר חברות ענק, בהן אנבידיה ומאנדיי ומשרדי עורכי דין כגון הרצוג ובקרוב גם שיבלת. חברות בינלאומיות רבות מקצצות בהוצאות הנדל"ן והמשרדים שלהן.

השבוע אישרה אינטל כי היא מבטלת את בנייתו של בניין משרדים חדש בחיפה שהיה אמור לאכלס בטווח הארוך 2,500 עובדים, ותסתפק במבנה הקיים בו מועסקים כיום 5,000 איש. גם מטא נמצאת בתהליך נמרץ של שחרור משרדים אותם שכרה או התחייבה לשכור, בערים כמו ניו יורק ואוסטין.