ניתוח טכני: המומנטום של מדד S&P 500 שלילי כפי שלא נראה מאז שנת 2009

הממוצעים הנעים על הגרף לא היו כה נמוכים מתחילת העליות של 2009 • ככל שמצב זה יתמשך, גל הירידות יהיה ברוטלי יותר • גם אחרי סוף השבוע החיובי בוול סטריט, לא מתבססת מגמת עלייה

 

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת GUIDELINE

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

אפתח בהבהרה: הקשר בין העליות שנעלו את שבוע המסחר במדד S&P 500  לבין מגמת עלייה, הוא מקרי לחלוטין. אני מודע לעובדה ששוק המניות עדיין לא ממש החל מהלך ירידות משמעותי כפי שאני מעריך. אני מודע גם לעובדה שככל שיחלוף הזמן ושוק המניות יישאר סביב הרמות הנוכחיות, כל מהלך שייצא לדרך יהיה אלים וברוטלי. אבל אנחנו רגילים למציאות הזו. 

עדכון המדדים בבורסה מתקרב: מי תיכנס לת"א 35 ואילו חברות ימצאו את עצמן מחוץ לת"א 125? | בדיקת גלובס
יחסי השנאה-אהבה בין השוק לפד עלולים להכניס את המשקיעים ללופ | המשקיע האינטליגנט 

הקשר בין תנודתיות לבין מגמה הוא רופף. ואחד הדברים שאני מציע תמיד, גם בטור הזה וגם לתלמידים שלי, הוא שבעתות של תנודתיות להביט על הטווחים הארוכים - אלו המייצגים את המרכיב הרציונלי של השוק, את הכוח המניע שלכיוונו מתיישרות המגמות קצרות המועד. וגם אם ביכולתו של השוק לדחוף עוד קצת למעלה, אני בספק אם זה יתגבש לכלל מגמת עלייה ארוכת-טווח. וכמובן שאשמח לטעות.

נקודות השיא והשפל אינן במבנה עולה

כמו בכל השבועות האחרונים, אצמד לגרף החודשי, מאחר שהתנודתיות ושינויי הכיוון המהירים בממדי הזמן הקצרים לא מאפשרים הסקת מסקנות מושכלת. זה טיבו של השוק, ומשום שאין לנו כל השפעה עליו, יש להיצמד לתכתיביו.

וזה מה שמספרים נתוני הגרף החודשי:

● כפי שכתבתי לא אחת, נקודת המוצא לכל ניתוח, בין שאתם מקבלים החלטות ארוכות-טווח או קצרות, היא הגרף החודשי. בגרף זה שבו כל נר מייצג חודש קלנדרי, טמונה התשובה לא רק לגבי כיוון השוק אלא גם לגבי העמדה שעליכם לנקוט ורמת הסיכון שתיטלו על עצמכם. וכפי שציינתי בפתיחה, העליות הנאות שנעלו את שבוע המסחר אינן מבשרות על מגמת עלייה. גם לא על ירידה אגב; שימו לב לנקודות השיא והשפל - הן אינן מסודרות במבנה עולה. די בהתנהגות זו כדי לסמן את המגמה בשוק, רמת הסיכון הטמונה בו, ובהתאם הפעולות שכדאי לכם לנקוט בשלב זה.

● הרצף (מונח שפותח על ידי), או המקטעים המרכיבים את המגמה - פונה מעלה, וזה הדבר היחידי בממד זמן זה העומד לטובתו של השוק. ישנו פוטנציאל עליות אך הוא מוגבל בשל היעדרה של מגמת עלייה. הרצף העולה האחרון יצא לדרכו מנקודת שפל נמוכה מקודמתה, ולפיכך מוגדר כתיקון טכני.

למרות ניסיונות העלייה, רב הסיכון על הסיכוי

● הממוצעים הנעים - שבניגוד לדעה הרווחת אינם כלים למתן איתותי קנייה ומכירה - הם מדדי מומנטום, ותפקידם לייצג את התנופה שצבר השוק. הפעם אעשה שימוש בסוג אחר של ממוצעים שנקרא "רצועת גבוה־נמוך". הרצועה העליונה ממצעת את המחירים הגבוהים ואילו התחתונה את המחירים הנמוכים. שימו לב שמאז יוני 2022 השוק מצוי מתחת לרצועה התחתונה, כשכל ניסיון עליות הותיר אותו שם. יתרה מזאת, שתי הרצועות משופעות מטה וזו כבר אינדיקציה למומנטום שלילי. ככל שתקופה זו תתארך, יהיה גל הירידות ברוטלי יותר. אגב, מאז 2009 לא היה שוק המניות במיקום כזה ביחס לממוצעים הנעים - כל אלו שהזכרתי בניתוחים קודמים.

● רמת ההתנגדות - כמו בכל הניתוחים האחרונים עדיין ממוקמת ברמת 4,000 הנקודות במדד S&P 500.

● מדדי המומנטום - אותם אני נוטה להציג בסוף, ולא בכדי, שכן הם הפחות חשובים בכל תהליך הניתוח. ובכל זאת אציין כי לא רק שהם מצויים בטריטוריית מומנטום שלילית, אלא שהם לא היו כה נמוכים מאז תחילת גל העליות ב־2009.

מקווה בשבילכם שאתם לא נרעדים מכל ניסיון עליות של השוק. עד שלא יוכח אחרת, הנתונים הנוכחיים מלמדים כי רב הסיכון על הסיכוי, והגיחות מעלה שאתם רואים הן רק מלכודת פתאים, מרופדת בדבש.

מה זה צלליות?

צלליות הם קווים המצויים מעל ומתחת לגוף הנר. הצללית העליונה שייכת למוכרים, וככל שהיא ארוכה יותר ביחס לגוף ולצללית התחתונה, סימן שהמוכרים דומיננטיים יותר. הצללית התחתונה מסמלת את הקונים, ואם מתקיימים בה אותם פרמטרים לעיל, הרי שהקונים הם הגוף הדומיננטי.

הנפט מתדלק עליית מחיר 

הניתוח האחרון שלי מאמצע דצמבר דיבר על תחתית אחרונה למחיר הנפט, בין 65-75 דולר לחבית. מחירה של חבית הגיע מאז ל־75.11 דולר, ואם לא מתקטננים, הרי שצדקתי. ומכאן הכיוון של הנפט הוא למעלה. אלו חדשות לא משמחות לציבור הנהגים.

ישנן לא מעט סיבות לכך, והגם שזה לא יקרה במכה אחת, המהלך יתרחש באופן עקבי ומגמתי. והעלייה הזאת לא צפויה להסתכם בעשרה דולר לחבית. הנה שני הסנט שלי בנושא:

ראשית, הירידה האחרונה משיא של 127.99 דולר ועד לשפל של 75.11 לחבית, תיקנה חלק ניכר ממהלך העליות שהחל במרץ 2020, ולמעשה קצת יותר מ־33% ממנו.

שנית, הירידה האחרונה דרדרה את מחירה של חבית מתחת לרצועת בולינגר התחתונה. כלי הניתוח הזה שבו אני עושה שימוש בנוגע לשוק האמריקאי או למניות מסוימות, מסייע גם כאן ביכולתו להתריע מתי השוק מתוח מדי, או מצוי במצב של "מכירות יתר" כמו במקרה הזה. וכאמור מחיר חבית הנפט ממש שם, מתחת לרצועה התחתונה. מה שאומר שהסיכוי לעלייה גבוה משמעותית מהסיכוי לירידה.

החלה הדרך חזרה אל רמת השיא

שלישית, גרף הנפט מלמד כי קיימת רמת תמיכה ארוכת-טווח במחיר של 82.5 דולר לחבית. במונחי מחירי סגירה חודשיים, הנפט לא נסוג מתחת לרמה זו אלא נתמך מעליה. המשמעות היא שהקונים הגיעו בדיוק במחירים שבהם היו אמורים להגיע.

שלושה אינדיקטורים אלו, וכמה נוספים שלא מניתי כאן כדי לא להעמיס עליכם, מעלים את הסבירות כי מחיר חבית הנפט צפוי לעלות. בכמה? כפי שהערכתי קודם, לאט ובהדרגה אמור להתרחש מהלך עליות לכיוון רמת השיא הקודמת. לזריזים מבינכם, מניות הנפט בארץ אולי כבר קורצות כהזדמנות מעניינת להפליא.