האם בצלאל סמוטריץ' יהפוך למרוויח הגדול מפיטוריו של אריה דרעי?

עפ"י ההסכמים הקואליציוניים, סמוטריץ' ודרעי אמורים להתחלף בעוד כשנתיים במשרד האוצר • פיטוריו של דרעי מרחיקים את תוכנית החילופים, לפחות על הנייר

סמוטריץ' לוחץ את ידו של דרעי בהשבעת הממשלה ה-37 / צילום: יוסי זמיר
סמוטריץ' לוחץ את ידו של דרעי בהשבעת הממשלה ה-37 / צילום: יוסי זמיר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' החרים היום (א') בצהריים את ישיבת הממשלה, כמחאה על פינוי מאחז בשומרון ביום שישי האחרון בניגוד לעמדתו. אף שנעדר מהישיבה כמו יתר שרי מפלגתו, סמוטריץ' ודאי עקב בעניין אחר דיון הממשלה בפיטוריו של שר הפנים והבריאות אריה דרעי, שאמור להחליף את סמוטריץ' ברוטציה באוצר באמצע הקדנציה. 

אפילו ביטול עילת הסבירות לא יעזור: בג"ץ סגר בפני דרעי את האפשרות לחזור לכהן כשר | פרשנות
כשהפוליטיקאים הולכים על הסף: מה יקרה אם הממשלה תתעלם מפסיקת בג"ץ? | המשרוקית

לצורך הקמת הממשלה הסכים סמוטריץ' לרוטציה, אבל לא הפסיק לצפות שברגע האמת יוותר דרעי על תיק האוצר ויעדיף להישאר בבריאות ובפנים. פיטוריו של דרעי היום על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, בעקבות פסיקת בג"ץ, מגדילים את הסיכוי למימוש תקוותו של סמוטריץ' להישאר באוצר כל עוד הממשלה מכהנת, אלא שהדרך לשם עדיין ארוכה. 

לעקוף את החלטת בג"ץ

ישנם מספר תרחישים אפשריים בנוגע להשלכות פיטוריו של דרעי על תיק האוצר. הראשון הוא שעד מועד חילופי השרים באוצר, שנקבע לעוד שנתיים, דרעי יצליח להתגבר על פסיקת בג"ץ. כזכור, בג"ץ קבע בשבוע שעבר כי דרעי פסול מלהתמנות לשר, על רקע הרשעותיו בפלילים והסדר הטיעון שחתם לפני כשנה עם הפרקליטות. דרעי כבר הבהיר כי מבחינתו פסיקת בג"ץ אינה סוף פסוק. "יסגרו לנו את הדלת, ניכנס דרך החלון. יסגרו לנו את החלון, נפרוץ את התקרה", הגיב דרעי להחלטת בג"ץ בשבוע שעבר.

דרך אחת לפריצת פתח שכזה בתקרת הממשלה, דרכו יוכל לחזור דרעי פנימה ולעקוף את הדלת שנעל בג"ץ, היא בשינוי מערכת המשפט. איש לא יופתע אם תוכניתו של שר המשפטים יריב לוין, לשכתוב מחדש של יחסי הכוחות בין הרשות השופטת לרשות המבצעת, תבקש לסלול גם את דרכו של דרעי בחזרה אל שולחן הממשלה.

ועד שזה יקרה, לדרעי יהיו כנראה חלונות אחרים לנסות להסתנן דרכם פנימה. נתניהו פיטר את דרעי מהממשלה, ובאותה נשימה הוסיף היום כי בכוונתו "לחפש כל דרך חוקית" שבה דרעי יוכל "להמשיך לתרום למדינת ישראל".  

לזהות את הפירצות בחוק 

את דרעי יחליפו במשרדי הבריאות והפנים שניים מתוך ארבעת השרים אחרים של ש"ס בממשלה: יואב בן צור, חיים ביטון, מיכאל מלכיאלי ויעקב מרגי. האם בג"ץ יוכל למנוע מהם, למשל, למנות את דרעי לתפקיד מנכ"ל משרד הפנים או הבריאות - ולתפקד משם כשר בפועל?

כרגע מדובר בדוגמה תאורטית בלבד, אבל תסמכו על דרעי - כיום הפוליטיקאי המנוסה והמתוחכם ביותר בקואליציה לצד ראש הממשלה נתניהו - שיידע לזהות היטב את הפירצות בחוק שיאפשרו לו לשמר את מעמדו, גם אם יישא בתואר חבר כנסת "בלבד".

בתסריט אפשרי אחר, דרעי יישאר מחוץ לממשלה ולא יקבל את תיק האוצר, אבל ידרוש למנות מטעמו שר אחר מש"ס לתפקיד הבכיר. האם ש"ס יכולה לדרוש זאת לפי הסכמים הקואליציוניים? בהסכם שנחתם בינה לבן הליכוד נקבע כי "במחצית השנייה לכהונת הממשלה ה-37 יכהן יו"ר תנועת ש"ס, הרב אריה דרעי, בתור המשנה לראש הממשלה ושר האוצר, ויפסיק לכהן כשר הפנים ושר הבריאות".

כלומר, ההסכם מתייחס באופן אישי לדרעי, ולא מציין כי ימונה שר אוצר מש"ס במקרה של נבצרות. מנגד, בהיעדר התייחסות מפורשת אחרת, בש"ס יוכלו להתעקש להשאיר את האוצר בידי המפלגה, בהסתמך על הסעיף בהסכם לפיו "לסיעת ש"ס יהיו 5 שרים ב-4 משרדים".