"יום זעם" בצרפת: מאות אלפים ברחובות נגד העלאת גיל הפרישה לפנסיה

בפעם הראשונה מזה יותר מעשור כמעט כל ארגוני העובדים הגדולים בצרפת משתפים פעולה • המטרה: ביטול רפורמת הנשיא מקרון להעלאת גיל הפרישה • בעלי חנויות מיגנו את החזיתות וחלונות הראווה מחשש לביזה, ותנועת המעבורות לבריטניה הושבתה

הפגנות ענק ברחבי צרפת נגד הרפורמה להעלאת גיל הפרישה / צילום: Reuters, BART BIESEMANS
הפגנות ענק ברחבי צרפת נגד הרפורמה להעלאת גיל הפרישה / צילום: Reuters, BART BIESEMANS

צעדות המוניות והפגנות מתקיימות כעת ברחבי צרפת, כחלק מ"יום זעם" נגד הרפורמה שמקדם נשיא צרפת עמנואל מקרון להעלות את גיל הפרישה לפנסיה מ-62 ל-64. בפעם הראשונה מזה יותר מעשור כמעט כל ארגוני העובדים הגדולים במדינה משתפים פעולה ומאוחדים בהתנגדותם לרפורמה, שאמורה להתרחש באופן הדרגתי עד שנת 2030. בשני שלישים מבתי הספר במדינה לא התקיימו היום לימודים, תנועת הרכבות שובשה כליל והמטרו בפאריז עובד במתכונת מינימלית.

צרפת בדרך לקרב: מקרון מתכוון להעלות גיל הפנסיה, והאיגודים מבטיחים מלחמה
ישראלים יוכלו לבלות בקרוב בקזינו סעודי? חזון בן סלמאן יצא לדרך | בלעדי

מאות אלפי בני אדם היו צפויים לצאת לרחובות, וכמה מהאיגודים הציבו יעד של מיליון מפגינים בפריז, נאנט, ניס, מרסיי וערים מרכזיות אחרות. מספרים חלקיים מכמה מהערים הקטנות ביותר מראים על עלייה במספר המפגינים, לעומת הפגנות ענק שנרשמו ב-2019. הצעדה המרכזית בפריז החלה בשלוש אחרי הצהריים (שעון ישראל) ומתנהלת גם בשעה זו. לפי המארגנים כ-400 אלף מפגינים משתתפים בה, אך טרם פורסמו נתוני המשטרה בעניין.

בעלי חנויות מיגנו את החזיתות וחלונות הראווה מחשש לניפוצן על ידי המפגינים ולביזה. המשטרה נערכה בכוחות גדולים ברחבי בירת צרפת, ובערים נוספות. שידורי הרדיו והטלוויזיה הציבוריים גם הם מתנהלים במתכונת שונה, ותנועת המעבורות בין צרפת לבריטניה שותקה. בסך הכל מדובר על הפגנות ב-200 מוקדים ברחבי צרפת, כ"הפגנת אזהרה" בת 24 שעות שתסתיים מחר בבוקר.

הפגנות בפריז נגד הרפורמה להעלאת גיל הפרישה / צילום: Reuters, BENOIT TESSIER
 הפגנות בפריז נגד הרפורמה להעלאת גיל הפרישה / צילום: Reuters, BENOIT TESSIER

מקרון נימק את הרפורמה בצורך להמשיך ולקיים את הפנסיה הצרפתית במתכונתה הנוכחית, שבה העובדים מממנים את הקצבאות למי שפרשו לגמלאות, ואמר כי העלאת גיל הפרישה מתחייבת מבחינה כלכלית. "אנחנו הצרפתים חייבים לעבוד יותר" אמר מקרון. הרפורמה בגיל הפרישה היא אחת מההתחייבויות המשמעותיות ביותר שלו, שנדחתה מהכהונה הראשונה שלו אחרי כשלון ביישומה, בין היתר על רקע מגיפת הקורונה.

הצרפתים נמצאים בין העמים שעובדים הכי מעט שעות באירופה (35 שעות בשבוע), זוכים להכי הרבה ימי חופשה (36 בשנה), וגם פורשים בגיל צעיר יחסית - כיום 62 באופן רשמי, אולם עם הרבה החרגות שמאפשרות פרישה מוקדמת במקצועות מסוימים ושוחקים במיוחד. לפי נתוני ה-OECD, גיל הפרישה בפועל בצרפת עומד על 60.4 לגברים ו-60.9 לנשים. צרפת מובילה את מדינות ה-OECD (אחרי לוקסמבורג הקטנה) במספר השנים שתושיבה מבלים בפנסיה - 23.5 שנים לגברים ו-27.1 שנים לנשים.

סקרים שהתקיימו לקראת הכרזת מקרון על הרפורמה, שנעשתה בשבוע שעבר, העלו כי רוב גדול של יותר משני שלישים מהציבור מתנגד לרפורמה. במקור תיכנן מקרון להעלות את גיל הפרישה ל-65, אולם הפחית שנה בעקבות ההתנגדות הציבורית.

לפי כלכלנים, צרפת נמצאת כבר כיום בין המדינות המוציאות את הנתח הגדול ביותר מהתמ"ג שלה על פנסיות (כ-15%, בהשוואה לממוצע אירופי של 12.5%). המועצה המייעצת לענייני פנסיה במדינה אמרה כי מודל הפנסיה הנוכחי של צרפת יהיה גרעוני בעשור הקרוב, וכי הוא מאיים להעמיק את החוב הלאומי. המועצה אמרה כי מספר העובדים לפנסיונר במדינה כבר ירד מ-2.1 בשנת 2000 ל-1.7 ב-2020. לפי התחזיות, השיעור יעמוד על 1.2 בלבד בשנת 2070.

הנשיא הצרפתי נמצא היום בביקור בספרד, אך הודיע משם כי "הרשות המבצעת תמשיך ברפורמה בנחישות". החשש במפלגתו של מקרון, התלויה ברוב אד-הוק בפרלמנט משום שאיבדה את הרוב שהיה לה בו, הוא משידור חוזר של מחאת האפודים הצהובים, שכמעט עלתה למקרון בנשיאות לפני כארבע שנים. האיגודים אמרו כי השביתה וההפגנות היום הן רק "צעד ראשון" במאבק לביטול הרפורמה. האופוזיציה הימנית והשמאלית במדינה מתנגדת גם היא להארכת גיל הפרישה.