איך מרצדס כתומה ומסתורית ממחישה את מצבו של שוק הקריפטו?

השבוע נערך בדאבוס כמידי שנה הפורום הכלכלי העולמי, במהלכו נפגשים בכירי הכלכלה והפוליטיקה העולמית הרחק מעיני המצלמות • מיצג ראוותני של מכונית מרצדס צעקנית עם הכתובת "בקריפטו נשים מבטחנו" משך תשומת לב שנוייה במחלוקת

מיצג המרצדס בפורום הכלכלה העולמי בדאבוס / צילום: Reuters, Arnd Wiegmann
מיצג המרצדס בפורום הכלכלה העולמי בדאבוס / צילום: Reuters, Arnd Wiegmann

ביום שני, מכונית מרצדס בצבע כתום זוהר חנתה מחוץ למרכז הבלוקצ'יין בטיילת של דאבוס, שם נערך כמידי שנה הפורום הכלכלי העולמי. מטבע שסימל את הביטקוין הוצב במקום הלוגו של מרצדס. על הצמיגים ולוחית הרישוי הודפסו המילים "בקריפטו נשים מבטחנו", על לוחית הרישוי היה דגל אוקראינה והשם "KUNA", החברה שעומדת מאחורי בורסת מטבעות קריפטוגרפיים באותו השם.

בדרך כלל, מחזה כזה אינו דבר חריג ברחוב הראשי של דאבוס בימי הפורום, במהלכו נפגשים בכירי הכלכלה והפוליטיקה העולמית הרחק מעיני המצלמות. אולם, השנה קיבל המיצג הראוותני משמעות אחרת, עגומה יותר, לאור מצבה של תעשיית המטבעות הדיגיטליים אחרי "חורף הקריפטו" של 2022.

שנת 2022, במהלכה מחקה תעשיית הקריפטו 1.4 טריליון דולר משוויה, התאפיינה בכישלונות רבים, בינהם בעיות נזילות ופשיטות רגל - בראשן קריסתה של בורסת הקריפטו FTX. במאי האחרון, אז התקיים הפורום הכלכלי העולמי הקודם, הביטקוין נע סביב 30 אלף דולר, לאחר שכבר ירד ביותר מ-50% משיא כל הזמנים שלו בנובמבר 2021. לאחר מכן צנח בערכו לקצת יותר מ-15 אלף דולר. היום הוא כבר עובר את רף ה-20 אלף דולר, לאחר שהציג ביצועים מעודדים מאז תחילת 2023, אבל אלה אינם מתקרבים, כאמור, לימי השיא של המטבע.

"ברור מאוד שתקופת הספקולציות מתקרבת לסיומה וכל חברה שכן מגיעה לפורום ומציגה בו מתמקדת במקרים של שימוש בעולם האמיתי", אמרה ל-CNBC תאנה בייקר-טיילור, סגנית נשיא למדיניות ואסטרטגיית רגולציה ב- USDC stablecoin.

בתוך כך, מופע הראווה של מכונית יוקרה צעקנית ומסתורית ממחישה את המרחק המעמיק בין תעשיית הקריפטו לעולם האמיתי, בין נכסים דיגיטליים ספקולטיביים לנכסים של ממש. המיצג המחיש את המוניטין המפוקפק ממנו מנסה להתנער תעשיית הקריפטו. במהלך השנה שעברה נחשפו עודפי התעשייה, ומנגנוניה השנויים במחלוקת שמייצרים מליונרים בן לילה.

מארק האפלה, מנהל השקעות ראשי ב- UBS Global Wealth Management נשאל במהלך הפורום מה הוא היה רוצה לראות בדאבוס השנה. הוא אמר שהוא כבר ראה את זה: "פחות קריפטו ברחוב הראשי". מי שנותרו הם אלה ששרדו את השוק הדובי ומחפשים להרחיב את עסקיהם, והפעם - בפרופיל נמוך.