מינוי או פסילה: בג"ץ יפרסם היום את הכרעתו בעניין אריה דרעי

פסק הדין בעתירה נגד מינויו של דרעי לשר יפורסם היום בשעה 16:00 • בדיון, שהתקיים לפני כשבועיים, נטען כי מינויו של דרעי לשר אינו סביר באופן קיצוני לאור עברו הפלילי הכולל שלוש הרשעות, בעת שהיה איש ציבור

יו''ר ש''ס, אריה דרעי / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות
יו''ר ש''ס, אריה דרעי / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות

בג"ץ הודיע כי פסק הדין בעתירה נגד מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר יפורסם היום בשעה 16:00.

בעתירות, שהוגשו על ידי התנועה לאיכות השלטון, התנועה לטוהר המידות ומבצר הדמוקרטיה נטען כי הכנסת עשתה שימוש לרעה בסמכותה המכוננת מאחר ומדובר בחוק פרסונלי על מנת לאפשר את מינויו של דרעי. בנוסף נטען כי מינויו של דרעי לשר אינו סביר באופן קיצוני לאור עברו הפלילי הכולל שלוש הרשעות, בעת שהיה איש ציבור, האחרונה שבהן בפברואר בשנה שעברה.

הקשחת הרפורמה המשפטית: הצעת החוק החדשה שפרסם שמחה רוטמן
כך גייס שופט העליון את הערכאות הנמוכות למלחמה ברפורמת לוין | בלעדי

עוד נטען כי קיים "השתק שיפוטי" לאור הסדר הטיעון שנערך עם דרעי, לאחר שהודיע כי יפרוש מהכנסת, צעד שהוביל לכך שלא התקיים דיון בשאלת הקלון - אשר יכל למנוע ממנו להתמודד בבחירות.

הסוגיות המרכזיות העומדות בפני שופטי בג"ץ הן: אחת, האם יש לפסול את תיקון חוק היסוד המאפשר למי שהורשע ונדון למאסר על תנאי לשרת כשר בשל הטענה שמדובר בחוק פרסונלי לטובת דרעי. הסוגיה השניה נוגעת לעילת הסבירות אותה מבקשת הממשלה החדשה לבטל. השאלה שעומדת בפני שופטי בג"ץ היא האם מינוי שר על ידי ראש הממשלה, שהורשע שלוש פעמים, האחרונה שבהן בשנה האחרונה, כאשר הצהיר כי יפרוש מהחיים הציבוריים לקראת הסדר טיעון הוא בתוך מתחם הסבירות.

בג"ץ פסל בעבר מינויים בשירות הציבורי בשל סטייה ממתחם הסבירות כולל את מינויו של דרעי לשר בממשלת יצחק רבין, כאשר הוגש נגדו כתב אישום בגין שוחד בשנת 1993. לעמדת היועצת המשפטית לממשלה אין מקום לפסול את החוק אך יש לפסול את המינוי כי הוא לוקה בחוסר סבירות קיצוני.

בדיון השתתפו 11 שופטי בית המשפט העליון. במהלך הדיון שהתקיים לפני כשבועיים ביקרו שופטי בג"ץ את התנהלותו של דרעי במסגרת הסדר הטיעון והבהירו כי היה ברור לשופט שדן בתיק כי דרעי מתכוון לפרוש מהחיים הפוליטיים. עורך דינו של נתניהו מיכאל ראבילו טען כי "ראש הממשלה רוצה לייצב את הספינה השלטונית זה שיקול ראשוני במעלה. אמון הציבור הוא לא רק עניין של עבירות פליליות. הנשיאה חיות הבהירה בדיון כי הזכות לבחור היא למפלגה לכנסת ולא לשר.