שנה חדשה, עלייה חדשה: מה הביא לנסיקתו של הביטקוין ב-28%

מטבע הקריפטו המוביל בעולם התחיל את 2023 במגמה חיובית, עם עלייה של כמעט 28% מאז תחילת השנה • נתוני אינפלציה מעודדים, היחלשותו של הדולר, מגמת הירידה בנתוני התעסוקה והשכר והצטרפותם של רוכשים כבדים לשוק הקריפטו – כל אלה תורמים לתקווה שחורף הקריפטו מפנה את מקומו לאביב

חורף הקריפטו בדרך לסיום? / צילום: Shutterstock, Andreanicolini
חורף הקריפטו בדרך לסיום? / צילום: Shutterstock, Andreanicolini

שער הביטקוין חצה בשבת את רף ה-20 אלף דולר לראשונה מאז 7 בנובמבר 2022. הזיכרון של הביטקוין בשיאו, כשערכו עמד על יותר מ-68 אלף דולר, נראה כעת רחוק אמנם, אבל העלייה האחרונה נותנת סיבה לאופטימיות בקרב שחקני השוק.

הפד מזהיר מהסיכון של הקריפטו למערכת הבנקאית
לקראת פשיטת רגל? חברת הקריפטו ג'נסיס מפטרת 30% מהעובדים
תומכי קריפטו שהיו נלהבים בעבר עוזבים את התחום לאחר קריסת FTX

העלייה החדה שנרשמה מאז תחילת החודש מגיעה אחרי שנה עגומה לשוק המטבעות הדיגיטליים, שזכתה לכינוי "חורף הקריפטו", במהלכו התרחשו מספר מקרים של חדלות פירעון ושערוריות גדולות, בראשן קריסת בורסת הקריפטו FTX, שהשפעתה על השוק טרם שככה.

עם תחילת 2023, שוק הקריפטו מראה סימנים שעשויים להתפרש כבואו של האביב. אנליסטים המבקשים להסביר את טיפוסו של הביטקוין בחודש האחרון מצביעים על תקוותיהם של המשקיעים שהפדרל ריזרב ימתן את מהלך העלאות הריבית שלו, בהתחשב בנתוני האינפלציה בארה"ב שפורסמו בשבוע שעבר והראו סימנים חיוביים.

"נראה שהביטקוין הסתדר עם נתוני המאקרו, בעוד המשקיעים מתנערים מקריסתה של FTX", אמר ל-CNBC ג'יימס באטרפיל, ראש מחקר בחברת ניהול הנכסים הדיגיטליים CoinShares.

"נתוני המאקרו החשובים ביותר שהמשקיעים מתמקדים בהם הם מדד מנהלי הרכש של השירותים, וכן מגמת הירידה בנתוני התעסוקה והשכר. זאת, יחד עם מגמת ירידה באינפלציה, הובילה לשיפור האמון, בזמן שבו הערכות השווי של ביטקוין קרובות לשפל של כל הזמנים. הסיכוי למדיניות מוניטרית רופפת יותר, על רקע נתוני מאקרו חלשים יותר והערכות שווי נמוכות, היא מה שהוביל את העלייה הזו", אמר.

לביטקוין היה פוטנציאל להוות חוף מבטחים

בעבר, שחקנים בשוק הקריפטו דיברו על הפוטנציאל של הביטקוין כ"אמצעי גידור" לקנייה בזמנים של אינפלציה גבוהה, מטרה שלא הצליח מטבע הקריפטו להשיג ב-2022, ובמקום זאת ירד ביותר מ-60%. הפד העלה את שיעור הריבית שבע פעמים במהלך 2022, מה שהכניס לסחרור את הנכסים הנחשבים מסוכנים, כמו מניות בכלל ומניות טכנולוגיה בפרט, ובהתאם גם את הביטקוין שנתפס על ידי המשקיעים כנכס מסוכן.

"אנחנו רואים את הדולר בפסגה, את האינפלציה נחלשת, את העלאות הריבית מאטות. כל אלה מצביעים על כך שהשווקים יסתכנו יותר במהלך החודשים הקרובים", אמר ל-CNBC ויג'אי אייר, סגן נשיא לפיתוח תאגידי ובינלאומי בבורסת הקריפטו לונו.

לצד נתוני האינפלציה המעודדים, גם החשש הגובר ממיתון מחזק את ההערכה שהפד ימתן את העלאת הריבית, למרות שהיו"ר ג'רום פאוול ובכירים אחרים ממשיכים לטעון אחרת. בנוסף, גם הדולר נחלש, עם ירידה של 9% מול סל המטבעות בשלושת החודשים האחרונים. רוב הביטקוין נסחר מול הדולר, כך שדולר חלש טוב יותר עבור הביטקוין.

ה"לווייתנים" חזרו לשוק הקריפטו

עוד גורם המשפיע על התאוששותו של הביטקוין הוא הצטרפותם של רוכשים גדולים, המכונים "לווייתנים", אל שוק הקריפטו. בסדרת ציוצים ביום שני אמרה חברת נתוני הקריפטו Kaiko כי גובה העסקה הממוצעת בביטקוין טיפס מ-700 דולר ב-8 בינואר ל-1,100 דולר היום בבורסת הקריפטו Binance, מה שמצביע על אמון מחודש בשוק מצד ה"לווייתנים".

הספקנים אומרים שהלווייתנים הם דווקא בעוכריו של שוק הקריפטו, שעלול להיות מועד למניפולציה על ידי כמה משקיעים נבחרים עם מצבורים גדולים של מטבעות. 97 ארנקי הביטקוין העשירים ביותר מהווים 14.15% מסך ההיצע, כך לפי חברת הפינטק River Financial. גורם נוסף שמומחים מציינים ככזה שעלול להערים קשיים על בואו של אביב הקריפטו הוא כריית המטבע, שנעשית קשה יותר ויותר.

מספר כורי ביטקוין, שצורכים חשמל רב כדי להפעיל את המחשבים שבעזרתם הם כורים, יצאו מהשוק בעקבות הצניחה בערך המטבע לצד עלויות האנרגיה העולות. לדעתם של אחרים, זה דווקא סימן טוב לביטקוין, בראייה רחבה. שחקנים אלה צוברים ערימות אדירות של מטבעות דיגיטליים, מה שהופך אותם לחלק מהמוכרים הגדולים ביותר בשוק. כאשר כורים מורידים את החזקותיהם כדי לשלם חובות, זה מסיר חלק ניכר מלחץ המכירה שנותר על הביטקוין.

בינתיים, אירועים בהמשך לוח השנה של הקריפטו יכולים לתת לסוחרים סיבה לשמחת שנה חדשה. האירוע המכונה "חציית" (Halving) הביטקוין אמנם מתוכנן לשנה הבאה, אבל מדובר באירוע משמעותי עבור משקיעי קריפטו, במסגרתו נחתך הגמול לכורים בחצי. החצייה נתפסת בעיני חלק מהמשקיעים כחיובית למחיר הביטקוין שכן היא סוחטת את ההיצע. "יש סימנים שזו יכולה להיות תחילתו של מחזור חדש לביטקוין, כפי שהוא עושה בדרך כלל בסביבות 15-18 חודשים לפני חצייה", אמר אייר. החצייה הבאה אמורה להתרחש מתישהו בין מרץ למאי 2024.

עם זאת, אייר הזהיר, "בשלב זה, אנחנו נמצאים בטריטוריה של רכישה יתר על המידה עם הביטקוין, ולכן בהחלט עלולה עוד לבוא צניחה".